2021-05-23, 23:25
Medlem
Lantbruks avatar
I cirka tre och ett halvt r har #MeToo trendat p twitter och ftt oss mn att inse hur illa behandlade kvinnor blir.

Utan att frringa sexuella trakasserier m.m. s finns det dock en inbyggd problematik kring #MeToo som jag reflekterat kring:

Nstan alla kvinnor frvntar sig fortfarande att mn tar det frsta steget nr det kommer till att hitta sexuella och/eller romantiska partners, och kvinnors passivitet underlttar drfr vissa mns bengenhet till aggressivt flirtande och #MeToo-situationer.

Paralellt med detta har manlig ensamhet och incels blivit allt vanligare fenomen. Mn som inte r bekvma initiativtagare i raggningssammanhang har efter #MeToo bestrykts i sin vertygelse att ingen kvinna vill ha dom och drfr helt gett upp.

I teorin finns det drfr en vldigt enkel lsning fr att frhindra mns sexuella trakasserier och mjliggra fr blyga killar att trffa tjejer, och det r att vi switchar knsrollerna i uppvaktningssammanhang och lter tjejerna st fr initiativtagandet.

Killarna tar ett steg tillbaka och lter tjejerna st fr uppvaktningen.

Brudar; nu det r dags fr #AskToo ;-)!
Senast redigerad av Lantbruk 2021-05-23 kl. 23:29.
Citera
2021-05-24, 01:19
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk

Killarna tar ett steg tillbaka och lter tjejerna st fr uppvaktningen.

Synd att det inte kommer hnda, det hade varit intressant att uppleva.
Citera
2021-05-24, 01:28
Medlem
Nej.
Citera
2021-05-24, 01:33
Medlem
Aha, s det r kvinnors fel att du r en incel. Den var ny.

Har fr vrigt inga problem med att uppvakta ngon eller ta initiativ. Att det finns f svenska mn som jag knner fr att uppvakta, det r en annan femma. De flesta svenska mn r helt odrgliga.

Kanske ni mn skulle frska bttra p era attityder, sluta frtrycka kvinnor och sluta rsta p Sverigedemokraterna. D hade antalet incels minskat drastiskt.
Citera
2021-05-24, 08:24
Medlem
CC75s avatar
Jag kan tycka att detta r en intressant tanke. Problemet r att de kvinnor som skriker Metoo ofta r hycklare. De vill inte ha jmlikhet eller jmstlldhet. Lgg drtill tystnaden frn den stora majoriteten kvinnor som inte hller med dessa hycklare, s frstr alla att detta inte kommer att hnda frrn problematiken med dejting blir riktigt svr ven fr kvinnor och den stora gruppen normala och vettiga kvinnor sger till sina minoritetssystrar att nu fr de lgga av. Det som de hller p med r inte ok.

En underskning frn ett college i USA visar tydligt p den frndring som hller p att ske. Frgan som stlldes till killarna var om det kunde anses som trakasseri att frga ut en tjej. 25% av killarna svarade "ja". 50% "vet ej" och 25% svarade "nej". Om 75% av killarna svarar ja eller r oskra, d frstr jag att allt fler tjejer finner det svrt att bli utbjuden. De som bjuder ut dem r d antagligen players som helt struntar i riskerna eller i de moraliska konsekvenserna av kvinnors hyckleri nr det kommer till att samma agerande frn tv olika mn kan tolkas p tv helt olika stt. Det ena vlkommet. Det andra som trakasserier. Allt beroende p kvinnans intresse fr mannen i frga.

// CC
Citera
2021-05-24, 09:38
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Synd att det inte kommer hnda, det hade varit intressant att uppleva.

Varfr tror du inte att det kommer att hnda?
Citera
2021-05-24, 09:40
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jendy
Nej.

Jo! Dags fr jmstlldhet! :-)
Citera
2021-05-24, 09:50
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ciprus
Aha, s det r kvinnors fel att du r en incel. Den var ny.

Har fr vrigt inga problem med att uppvakta ngon eller ta initiativ. Att det finns f svenska mn som jag knner fr att uppvakta, det r en annan femma. De flesta svenska mn r helt odrgliga.

Kanske ni mn skulle frska bttra p era attityder, sluta frtrycka kvinnor och sluta rsta p Sverigedemokraterna. D hade antalet incels minskat drastiskt.

Vad menar du med "odrgliga"?

Sen r jag nyfiken varfr du tror att dliga attityder mot kvinnor och SD-sympatier r frknippade med att vara incel? Det finns gott om kvinnohatare och SD:are som inte r incels.
Citera
2021-05-24, 09:56
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag kan tycka att detta r en intressant tanke. Problemet r att de kvinnor som skriker Metoo ofta r hycklare. De vill inte ha jmlikhet eller jmstlldhet. Lgg drtill tystnaden frn den stora majoriteten kvinnor som inte hller med dessa hycklare, s frstr alla att detta inte kommer att hnda frrn problematiken med dejting blir riktigt svr ven fr kvinnor och den stora gruppen normala och vettiga kvinnor sger till sina minoritetssystrar att nu fr de lgga av. Det som de hller p med r inte ok.

En underskning frn ett college i USA visar tydligt p den frndring som hller p att ske. Frgan som stlldes till killarna var om det kunde anses som trakasseri att frga ut en tjej. 25% av killarna svarade "ja". 50% "vet ej" och 25% svarade "nej". Om 75% av killarna svarar ja eller r oskra, d frstr jag att allt fler tjejer finner det svrt att bli utbjuden. De som bjuder ut dem r d antagligen players som helt struntar i riskerna eller i de moraliska konsekvenserna av kvinnors hyckleri nr det kommer till att samma agerande frn tv olika mn kan tolkas p tv helt olika stt. Det ena vlkommet. Det andra som trakasserier. Allt beroende p kvinnans intresse fr mannen i frga.

// CC

Tack fr ditt svar.

Som du r inne p s r det svrt att uppn nskat resultat fr #MeToo om inte tjejer ocks brjar praktisera #AskToo, drfr att players och/eller sociopater r de enda som r fullt bekvma med att fortstta att vara initiativtagare i dejtingsammanhang.

Mns lrdom av #MeToo r att vi ska ta ett steg tillbaka och inte vara s pflugna. Kvinnor borde drmed inse att det nu ligger p dom att ta ett steg framt och vara den aggressiva parten.
Om dom inte gr det s kommer #MeToo f en kontraproduktiv effekt d de enda mn som kommer fortstta att uppvakta kvinnor vara de mn som p riktigt inte bryr sig om vad kvinnor tycker och tnker.
Senast redigerad av Lantbruk 2021-05-24 kl. 10:04.
Citera
2021-05-24, 10:14
Medlem
Skulle vara helt okej fr mig personligen, manliga initiativ har gett mig mer negativt n positivt, och jag har inga problem med att ta initiativ.

Men hur menar du att det skulle frhindra mns sexuella trakasserier? Hur hrda straff tycker du det borde vara p sexuella trakasserier och p manliga kontaktfrsk? Det r ju inte mn som accepterar grnser som begr sexuella trakasserier idag, s om det ska bli ngon ndring behver det bli en rejl hjning p straffskalan.

Om bara kvinnor skulle ta initiativ skulle det hgst troligt leda till nnu frre frhllanden. De kvinnor som inte vgar ragga kommer inte gra det utan frbli singlar, och mnga av de mn som vgar ragga men som d skulle vara frbjudna att gra det kommer frbli singlar fr att ingen raggar p dem.
Citera
2021-05-24, 10:20
Medlem
empoisonnes avatar
Startade inte du en trd p samma tema 2014?
Citera
2021-05-24, 10:51
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Skulle vara helt okej fr mig personligen, manliga initiativ har gett mig mer negativt n positivt, och jag har inga problem med att ta initiativ.

Men hur menar du att det skulle frhindra mns sexuella trakasserier? Hur hrda straff tycker du det borde vara p sexuella trakasserier och p manliga kontaktfrsk? Det r ju inte mn som accepterar grnser som begr sexuella trakasserier idag, s om det ska bli ngon ndring behver det bli en rejl hjning p straffskalan.

Om bara kvinnor skulle ta initiativ skulle det hgst troligt leda till nnu frre frhllanden. De kvinnor som inte vgar ragga kommer inte gra det utan frbli singlar, och mnga av de mn som vgar ragga men som d skulle vara frbjudna att gra det kommer frbli singlar fr att ingen raggar p dem.

Jag r generellt fr betydligt hrdare straff i samhllet. Problemet med trakasserier r det som jag r inne p i mitt tidigare inlgg. Det ligger lite i "offrets" egna bedmning idag (precis som med rasism) och det kan ingen dmas fr fr d skulle vi inte alla vara lika infr lagen. Straffskalan kan sledes ndras men problemet med att bedma skyldig vs oskyldig finns fortfarande kvar. MeToo visade dock en tydlig glidning frn alla lika infr lagen och det r det som mnga mn nu har brjat agera efter. De flesta normala och serisa bra mn har blivit betydligt mer frsiktiga idag d vi insett att vi r inte lika infr lagen. Mn och kvinnor bedms helt olika. Gller i princip alla typer av brott d kvinnor "alltid" ses som offer och mn som frvare.

Om kvinnor inte vgar, d fr de vl lra sig? Varfr ska bara mn ta risken att bli rejectade och/eller bli anmlda? Kvinnor tar betydligt mindre risk idag d f kvinnor blir anmlda, n frre fllda fr trakasserier. Den stora risken r att f ett "nej" men det fr ni lra er att hantera, ssom vi ftt fr och har ftt i alla tider.

Kvinnor sger sig vilja ha jmlikhet och hvdar att det mn kan det kan ven kvinnor men nr det gller dejting r det absolut inte s. Hr vill kvinnor att de gamla knsrollerna ska finnas kvar.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in