Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Skulle vara helt okej fr mig personligen, manliga initiativ har gett mig mer negativt n positivt, och jag har inga problem med att ta initiativ.
Men hur menar du att det skulle frhindra mns sexuella trakasserier? Hur hrda straff tycker du det borde vara p sexuella trakasserier och p manliga kontaktfrsk? Det r ju inte mn som accepterar grnser som begr sexuella trakasserier idag, s om det ska bli ngon ndring behver det bli en rejl hjning p straffskalan.
Om bara kvinnor skulle ta initiativ skulle det hgst troligt leda till nnu frre frhllanden. De kvinnor som inte vgar ragga kommer inte gra det utan frbli singlar, och mnga av de mn som vgar ragga men som d skulle vara frbjudna att gra det kommer frbli singlar fr att ingen raggar p dem.
Jag r generellt fr betydligt hrdare straff i samhllet. Problemet med trakasserier r det som jag r inne p i mitt tidigare inlgg. Det ligger lite i "offrets" egna bedmning idag (precis som med rasism) och det kan ingen dmas fr fr d skulle vi inte alla vara lika infr lagen. Straffskalan kan sledes ndras men problemet med att bedma skyldig vs oskyldig finns fortfarande kvar. MeToo visade dock en tydlig glidning frn alla lika infr lagen och det r det som mnga mn nu har brjat agera efter. De flesta normala och serisa bra mn har blivit betydligt mer frsiktiga idag d vi insett att vi r inte lika infr lagen. Mn och kvinnor bedms helt olika. Gller i princip alla typer av brott d kvinnor "alltid" ses som offer och mn som frvare.
Om kvinnor inte vgar, d fr de vl lra sig? Varfr ska bara mn ta risken att bli rejectade och/eller bli anmlda? Kvinnor tar betydligt mindre risk idag d f kvinnor blir anmlda, n frre fllda fr trakasserier. Den stora risken r att f ett "nej" men det fr ni lra er att hantera, ssom vi ftt fr och har ftt i alla tider.
Kvinnor sger sig vilja ha jmlikhet och hvdar att det mn kan det kan ven kvinnor men nr det gller dejting r det absolut inte s. Hr vill kvinnor att de gamla knsrollerna ska finnas kvar.
// CC