Citat:
Ursprungligen postat av
DaEzz
Förhoppningsvis så har Tyskarna fått arslet ur vagnen på allvar nu när snart inte Merkel är med i bilden längre, det går ju bevisligen inte att hålla på med den här jävla mjuka ryggen, mjäkigheten och eftergifterna mot Ryssland och Vitryssland längre.
Regimerna i Minsk och Kreml behöver oss väldigt mycket mer än vi behöver dom, och det är dags att EU börjar agera utefrån de förutsättningarna nu och framöver.
Jag håller tyvärr med dig i båda styckena, även om jag för sakens skull ska tillägga att det fanns en tid när mjukhet fortfarande hade kunnat ge resultat (nämligen före Ukraina-konflikten). Är dock tyvärr ointressant nu, de tågen har gått.
Jag tror att det smartaste sättet i längden är att fortsätta stimulera europeiska företags investeringar i Ukraina, eller rusta upp ukrainska, bara ett exempel av många:
https://www.ebrd.com/news/2021/ebrd-...r-factory.html
Ukraina är fortfarande ganska långt nere i skiten, men fortsätter investeringar som dessa kommer vi se klar skillnad i utveckling gentemot Ryssland och Vitryssland om 10 år. Och det är något som varken Putin eller Lukasjenko vill eller kan göra något åt. Dessutom skulle det åtgärda själva grundinställningen Väst = Kaoset under Jeltsin, som förmodligen är huvudorsaken till att gubbarna fortfarande är rätt populära.
Men det är det långsiktiga. Nu måste man som sagt svara på detta med åtgärder som känns, inte bara fördömanden som de bara skrattar åt.