Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-24, 19:07
  #313
Medlem
“according to his mother, Roman is in hospital in critical condition -heart disease”

Tjugo min sedan från Tadeusz Giczans twitter (verkar vara en fd kollega till roman)

...

edit länk här https://mobile.twitter.com/TadeuszGi...68542654566402
__________________
Senast redigerad av Branndesade 2021-05-24 kl. 19:19.
Citera
2021-05-24, 19:13
  #314
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet var att man pressat Vitryssland i armarna på Ryssland under lång tid.
Det ser vi resultatet av nu.
Ja och de har ju kulturellt och språkligt i princip allt gemensamt. Det är egentligen ganska konstigt att de blev ett självständigt land - jag har inte intrycket av att det överhuvudtaget fanns någon självständighetsrörelse där, vid Sovjets fall. De bara åkte med i den allmänna kaoset och blev ett eget land bara för att alla andra stater i Unionen blev det.

Under min tid i Vitryssland så hörde jag åsikten att Vitryssland egentligen borde gå med i Ryska federationen. En del tyckte så - framförallt människor som inte kom därifrån ursprungligen, utan själva var ifrån Ryssland eller andra Sovjetländer men som hade "hamnat" där vid Sovjetunionens upplösning. Det fanns även en period på 90-00 talet då ryssar idealiserade Lukashenko och tyckte att Ryssland borde ha en ledare som honom för att få bättre ordning och reda.

Det finns en del som tror att det kommer hända - när Lukashenkos tid som president är över - vilket torde hända inom max 10 år. Vitryssland har ingen historia som ett självständigt land - NÅGONSIN. Ett av deras problem är att de inte hade någon identitet som land när de blev självständiga och visste inte riktigt själv vad de ville.
När jag bodde där så höll de på med en massa "nationsbyggande" TV reklam och slogans på gatorna - för att få folk att identifiera sig som vitryssar.
Citera
2021-05-24, 19:13
  #315
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branndesade
“according to his mother, Roman is in hospital in critical condition -heart disease”

Tjugo min sedan från Tadeusz Giczans twitter (verkar vara en fd kollega till roman)

...

Länk är alltid bra att posta:
https://twitter.com/TadeuszGiczan/st...68542654566402
Citera
2021-05-24, 19:19
  #316
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Om det var så jävla viktigt för Belarus att få tag i den här killen så hade dom gjort likadant som Ryssland, skickat agenter till utlandet. Men ser du verkligen ingen skillnad att man tvingar ner ett passagerarplan med gud vet hur många turister från Aten? Skulle du själv vilja uppleva det på din utlandssemester? Det finns inga principiella skillnader att göra likadant med ett plan från Sverige.

(Min fetning) 170 passagerare från 12 olika nationaliteter, 100 av dem från EU-länder inklusive flera barn/tonåringar.
Citera
2021-05-24, 19:26
  #317
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
(Min fetning) 170 passagerare från 12 olika nationaliteter, 100 av dem från EU-länder inklusive flera barn/tonåringar.
Det er nok en flytur de sent glemmer.

Passasjerer fra Ryanair-flyet beskriver da panikken brøt ut om bord

– Plutselig stupte flyet og endret høyde svært raskt. Jeg har aldri opplevd noe så voldsomt på et fly noensinne. Det brøt ut panikk og vi trodde alle sammen at vi kom til å styrte, forteller Raselle Grigoryeva som befant seg om bord i flyet til BBC.
Citera
2021-05-24, 19:28
  #318
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Ja och de har ju kulturellt och språkligt i princip allt gemensamt. Det är egentligen ganska konstigt att de blev ett självständigt land - jag har inte intrycket av att det överhuvudtaget fanns någon självständighetsrörelse där, vid Sovjets fall. De bara åkte med i den allmänna kaoset och blev ett eget land bara för att alla andra stater i Unionen blev det.

Under min tid i Vitryssland så hörde jag åsikten att Vitryssland egentligen borde gå med i Ryska federationen. En del tyckte så - framförallt människor som inte kom därifrån ursprungligen, utan själva var ifrån Ryssland eller andra Sovjetländer men som hade "hamnat" där vid Sovjetunionens upplösning. Det fanns även en period på 90-00 talet då ryssar idealiserade Lukashenko och tyckte att Ryssland borde ha en ledare som honom för att få bättre ordning och reda.

Det finns en del som tror att det kommer hända - när Lukashenkos tid som president är över - vilket torde hända inom max 10 år. Vitryssland har ingen historia som ett självständigt land - NÅGONSIN. Ett av deras problem är att de inte hade någon identitet som land när de blev självständiga och visste inte riktigt själv vad de ville.
När jag bodde där så höll de på med en massa "nationsbyggande" TV reklam och slogans på gatorna - för att få folk att identifiera sig som vitryssar.
Det fanns skogsbröder i Vitryssland med och Vitryssland är snarare närmare knutna till Polen/Litauen än Ryssland både språkligt( polska) kulturellt och historiskt (Litauen och Polen).
Ryssland är i huvudsak ortodoxa, Vitryssland har varit katolska och ortodoxa.
Så att Vitryssland och Ryssland är samma stämmer definitivt inte.
Sen har ryskan aktivt jobbats in som språk och inflytt av rysktalande har skett för att ersätta de polacker som fördrevs efter VK2.
Citera
2021-05-24, 19:30
  #319
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Visst skall Belarus belönas. Som när värstingar bjuds på seglatser. Lukasjenko har säkert haft en besvärlig barndom.
Med handel och ekonomiska band får man inflytande, genom att sitta och sura i genuscertifierade konferensrum vinner man ingenting.
Citera
2021-05-24, 19:30
  #320
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det er nok en flytur de sent glemmer.

Passasjerer fra Ryanair-flyet beskriver da panikken brøt ut om bord

– Plutselig stupte flyet og endret høyde svært raskt. Jeg har aldri opplevd noe så voldsomt på et fly noensinne. Det brøt ut panikk og vi trodde alle sammen at vi kom til å styrte, forteller Raselle Grigoryeva som befant seg om bord i flyet til BBC.

Tror jag det, fy fan för att bli utsatt för något sådant bara som en bricka i ett spel för någon jävla femöresdiktator.
Citera
2021-05-24, 19:33
  #321
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Om det var så jävla viktigt för Belarus att få tag i den här killen så hade dom gjort likadant som Ryssland, skickat agenter till utlandet. Men ser du verkligen ingen skillnad att man tvingar ner ett passagerarplan med gud vet hur många turister från Aten? Skulle du själv vilja uppleva det på din utlandssemester? Det finns inga principiella skillnader att göra likadant med ett plan från Sverige.
Det är ett rätt korkat drag av Vitryssland, kanske till och med orkestrerat av FSB agenter inom KGB.
Allt för att pressa Vitryssland närmare Ryssland.
Men att för den sakens skulle börja leka John Wayne är meningslöst.
Citera
2021-05-24, 19:33
  #322
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
(Min fetning) 170 passagerare från 12 olika nationaliteter, 100 av dem från EU-länder inklusive flera barn/tonåringar.
Skickades dessa till Gulag eller vad var poängen?
Citera
2021-05-24, 19:39
  #323
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Om det var så jävla viktigt för Belarus att få tag i den här killen så hade dom gjort likadant som Ryssland, skickat agenter till utlandet. Men ser du verkligen ingen skillnad att man tvingar ner ett passagerarplan med gud vet hur många turister från Aten? Skulle du själv vilja uppleva det på din utlandssemester? Det finns inga principiella skillnader att göra likadant med ett plan från Sverige.

Fan vad jobbigt. Antar att du inte flyger så ofta. En kontrollerad landning utanför flygrutten har jag varit med om flera gånger. Grät ingen flod.
Citera
2021-05-24, 19:42
  #324
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Skickades dessa till Gulag eller vad var poängen?

"Poängen" är att det inte enbart handlar om att en oppositionell och hans flickvän greps vilket är illa nog, utan att Vitryska/ryska agenter infiltrerade en flight mellan två EU-länder och kapade flygplanet i uttalat syfte att tvinga ned det på ett visst ställe. Gör dej inte dummare än vad du är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback