• 1
  • 2
2021-05-22, 13:16
Bannlyst
Kollar ni alltid med skatteverket direkt när ni får in deklarationsuppgifter för dom som söker vid denna tiden? Eller litar ni på det som står? Har ni ett system där ni kan kolla dirket emd skatteverket om personen ljuger? Eller litar ni på det om det ser rimligt ut?
Citera
2021-05-22, 17:15
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BidenWillDie2021
Kollar ni alltid med skatteverket direkt när ni får in deklarationsuppgifter för dom som söker vid denna tiden? Eller litar ni på det som står? Har ni ett system där ni kan kolla dirket emd skatteverket om personen ljuger? Eller litar ni på det om det ser rimligt ut?
Har du börjat bli nervös nu?

Ljuger man inte till myndigheterna så slipper man vara orolig....
Citera
2021-05-23, 18:31
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:

I vårt system (ska inte berätta vad det heter) så ser vi alla dina deklarationer och vi läser alltid igenom dom noggrant, även om vi handlägger en klient som gått hos oss i flera år prickfritt.
Om du blir tagen på bar gärning så blir du återbetalningsskyldig och anmäld för bidragsbrott=)
Citera
2021-05-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
I vårt system (ska inte berätta vad det heter) så ser vi alla dina deklarationer och vi läser alltid igenom dom noggrant, även om vi handlägger en klient som gått hos oss i flera år prickfritt.
Om du blir tagen på bar gärning så blir du återbetalningsskyldig och anmäld för bidragsbrott=)
Varför begär ni då in deklaration om ni redan kan se den? Verkar ju milt sagt lite korkat.
Citera
2021-05-23, 20:45
Bannlyst
Dom har börjat använda robortar för att kolla socialfallen. Just för att lättare hitta felaktigheter. Sedan får man väl lämna in kontoutdrag också.
Citera
2021-05-23, 22:02
Bannlyst
Citat:
jag har inte skickat in ansökan ändå.
Citera
2021-05-23, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Varför begär ni då in deklaration om ni redan kan se den? Verkar ju milt sagt lite korkat.
precis det jag också undrar.
Citera
2021-05-24, 01:11
Medlem
Citat:
precis det jag också undrar.

De vill väl se om du försöker fuska, vilket framgår i din andra tråd att det är exakt det du håller på med.
Citera
2021-05-27, 02:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

"Flera år prickfritt" = aldrig haft några löneinkomster eller kapitalinkomster? det är i min bok raka motsattsen till prickfri, en sådan person har alltså skött sig föredömligt enligt myndigheterna? Ja voine voine...
Citera
2021-05-27, 19:27
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
"Flera år prickfritt" = aldrig haft några löneinkomster eller kapitalinkomster? det är i min bok raka motsattsen till prickfri, en sådan person har alltså skött sig föredömligt enligt myndigheterna? Ja voine voine...

Nej, du vet precis vad jag menar. Sluta vara en viktigpetter.
Personen som skött sig 'prickfritt' har noggrant och ärligt redovisat alla jobb han sökt, deltagit på alla AF förnedringsaktiviteter och haft kvitto för varenda inköp/utgift. Om alla klienter skötte sig såhär så hade vi inte behövt vara lika många anställda.
Citera
2021-05-27, 19:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Nej, du vet precis vad jag menar. Sluta vara en viktigpetter.
Personen som skött sig 'prickfritt' har noggrant och ärligt redovisat alla jobb han sökt, deltagit på alla AF förnedringsaktiviteter och haft kvitto för varenda inköp/utgift. Om alla klienter skötte sig såhär så hade vi inte behövt vara lika många anställda.

Tack, det visste jag inte.
Citera
2021-05-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^

De kan se den taxerade förvärvsinkomsten bara, motsvarande en kreditupplysning. Därför begär de in deklarationen också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in