Citat:
Ursprungligen postat av
Chrisma
Inlägg som detta visar bara på en stor okunskap och kryllar av fördomar.
Det har blivit så illa att jag knappt ens vet var jag ska börja...
Tycker du att vi som är överviktiga inte ska få handla kläder på H&M som alla andra?
Skulle det vara bättre om vi måste gå nakna tills vi gick ner i vikt, eller?
Jag kan dessutom försäkra dig att ingen vill bli överviktig.
Så det är bara löjligt att påstå att en reklamfilm med mulliga modeller skulle få någon smal att vilja bli tjock.
Däremot tycker jag att det är viktigt att alla kroppstyper får synas.
Och det är särskilt viktigt så länge som okunskap och fördomar hägrar som de gör i den här tråden.
Det är klart att överviktiga får handlar kläder precis vart de vill. Men det är konstant pk dårarna som tjatar om ideal när det är en slank tjej som visas. Då kanske vi som tycker det är ok skulle svarat "du kanske inte tycker smala skall gå handla kläder på hm". För att följa exakt samma irrelevanta argument.
Nej, jag vill heller inte ha några nedmagrade fotomodeller med ätstörningar lika lite som jag vill ha fläskmadamer av en viss hudfärg bara för att kvotera in den mest politiskt korrekta minoritet de vill ha för att vinna pk poäng.
Nej, in med normalt utseende på både kvinnor och män, en eller två celluliter här och där kan jag palla, men fan inga saker som bara flaggar osundhetstecken.
Kampen för många överviktiga, mulliga, feta eller fläskiga (spelar ingen roll vilket ord, vi menar samma sak) får kämpa med sin träning och kost och det är ett orättvist arbete eftersom gener spelar stol roll in i det hela, och även den påverkan man haft från hemmet, där inte sällan föräldrar har dålig kunskap.
Men det förändrar inte den bild som klädföretagen skall förmedla. Den skall vara sund och föredömlig. De feta kommer inte försvinna för det, men då är det väl bra att det finns alla storlekar.
Det tror jag nog alla redan vet om.
Och vadå, "få någon small att vilja bli mullig". Snacka om att totalt förlora förståelsen för hur normalisering fungerar i samhällelig påverkan. Det är ett förnekande av sundhetskultur och har inget med att någon aktivt och helt medvetet skall börja fetta till sig för att bli snygg, det tror jag nog de flesta i västvärlden ändå begriper, det handlar om en subtil påverkar av samhällets syn på sundhet.