2021-05-22, 02:16
Medlem
killawifes avatar
Är det nån som vet vart man kan kopiera nycklar som är kopieringsskyddade? Gärna en online-tjänst om det finns. Jag köpte ett gäng låscylindrar men det finns bara en nyckel och säljaren har ingen koll på vart de kommer ifrån. Det är inga avancerade nycklar utan vanliga sju-stifts. Jag frågade på Bauhaus men de ville inte.
Citera
2021-05-22, 02:20
Medlem
darebuilders avatar
Låter ju inte direkt som du ska göra nått brottsligt här inte...

Köpt nytt.
Citera
2021-05-22, 10:19
Medlem
Tog du med dig cylindern när du frågade på Bauhaus ? Jag tänker om det kanske är bevis nog för att det är dina nycklar & ingen annans.
Citera
2021-05-22, 10:59
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Är det nån som vet vart man kan kopiera nycklar som är kopieringsskyddade? Gärna en online-tjänst om det finns. Jag köpte ett gäng låscylindrar men det finns bara en nyckel och säljaren har ingen koll på vart de kommer ifrån. Det är inga avancerade nycklar utan vanliga sju-stifts. Jag frågade på Bauhaus men de ville inte.

Vart köpte du cylindrarna med endast en nyckel till? Privat eller i en affär? Privatköp kanske du inte kan bevisa att de är Ok och inte stöldgods, men i en affär så får du ju kvitto och kan bevisa att de är köpta "vitt". Varför ville inte Bauhaus göra det? Av vilken orsak?
Citera
2021-05-22, 16:45
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Vart köpte du cylindrarna med endast en nyckel till? Privat eller i en affär? Privatköp kanske du inte kan bevisa att de är Ok och inte stöldgods, men i en affär så får du ju kvitto och kan bevisa att de är köpta "vitt". Varför ville inte Bauhaus göra det? Av vilken orsak?

Jag köpte dom på tradera.

Bauhaus ville inte göra det för det står ingjutet på nyckeln "Do not reproduce". Jag frågade om det gick bra om jag tog med cylindrarna men det spelade ingen roll, sa de. De har ju ingen låssmed där utan det är nån 20-årig stjärna som fått en 20 minuters utbildning på hur maskinen funkar.

Jag ska inte göra nåt brottsligt, jag vill bara byta ut låscylindrarna i mitt hus så jag har samma nyckel till alla dörrar istället för fyra olika. Det känns lite dumt att bara ha EN nyckel dock.
Men jag kanske får droppa det och köpa andra cylindrar.
Citera
2021-05-22, 17:16
Moderator
Tystnads avatar
Är det Assa cylindrar skall det INTE gå eftersom den som köpt cylindrarna (fastighetsägaren) skall ha något undertecknat dokument med unikt nr på som måste visas upp och dom som är certifierade att göra sådana nycklar och har rätt nyckelämne måste kolla dels dokumentet dels med Assas register innan dom får börja kopiera vad jag vet.
Citera
2021-05-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Är det Assa cylindrar skall det INTE gå eftersom den som köpt cylindrarna (fastighetsägaren) skall ha något undertecknat dokument med unikt nr på som måste visas upp och dom som är certifierade att göra sådana nycklar och har rätt nyckelämne måste kolla dels dokumentet dels med Assas register innan dom får börja kopiera vad jag vet.

assa D-12 cylindrar följer där med en blå plastnyckel med kod, den blå plastnycklen måste man ha med sig om man vill ha tillverkat extra nycklar

https://www.laskompaniet.se/product/...-1201-assa-d12
Citera
2021-05-23, 00:30
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Det är inte Assa, det är ett fabrikat som heter GeGe, jag har redan sökt efter info från dom men det enda jag får fram är att man måste vara den som disponerar nycklarna för att få kopiera. Men jag söker typ en tjänst där man struntar i detta och kopierar nycklarna ändå. Det måste ju finnas.

Vad jag kan hitta så är det inte på nåt sätt olagligt att kopiera dessa nycklar, det är bara en rekommendation.
Senast redigerad av killawife 2021-05-23 kl. 00:33.
Citera
2021-05-23, 02:44
Medlem
Citat:
Det är inte Assa, det är ett fabrikat som heter GeGe, jag har redan sökt efter info från dom men det enda jag får fram är att man måste vara den som disponerar nycklarna för att få kopiera. Men jag söker typ en tjänst där man struntar i detta och kopierar nycklarna ändå. Det måste ju finnas.

Vad jag kan hitta så är det inte på nåt sätt olagligt att kopiera dessa nycklar, det är bara en rekommendation.

Nå så´nt eller? https://www.dormakaba.com/resource/b...r-pdf-data.pdf
Verkar isf vara ett liknande system som ASSA´s med att nyckel bara får kopieras av den som kan bevisa att han köpt det från första början.
"Nycklar får endast
tillverkas hos en av kunden utvald Gege pExtra+
licensierad låssmed. Varje nyckel registreras och
lämnas ut mot uppvisande av:
• Rekvisition
• Legitimation
• Kontrollkort
Citera
2021-05-23, 08:58
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

aldrig hört talas om dessa men googlade och hittade ungefär vad ovan skrev, har ju kommit många nya fabrikat verkar det som.Assa var ju dominerade i många år..

Nuförtiden med hög säkerhet bygger ju dessa system på att licenserade och godkända låssmeder beställer nyckelämne från tillverkaren efter behov vad jag förstått.
Och då måste dom ju följa alla regler med dokumentation och tillstånd.

Så du lär inte kunna kopiera dom hos någon annan som saknar nyckelämne.
Citera
2021-07-11, 01:25
Medlem
killawifes avatar
En liten uppdatering här. Jag testade att montera mina fina låscylindrar och kunde endast montera EN av dom då alla andra lås är antingen gammalt junk där man får bygga om hela dörren för att få till det eller special med integrerat styrpinne så jag gav upp det.

Tack ändå för svar och hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in