• 1
  • 2
2021-05-21, 19:09
Medlem
En väns gamla mamma i 75 årsåldern fick idag ett telefonsamtal från någon som erbjöd sig att se över hennes tak gratis. Hon blev ju naturligtvis glad över att någon bryr sig om det då hon numera är änka och det var mannen som skötte huset tidigare. Ingenting har gjorts på taket på minst tio år.

Larmklockorna ringer och jag blir misstänksam när jag hörde detta, för ingen gör väl något gratis längre? Det var två stycken som skulle komma förbi henne kommande måndag och tid bestämdes. Är det någon som råkat ut för detta tidigare och bör jag varna min vän?
Citera
2021-05-21, 19:14
Medlem
Rospigg1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
En väns gamla mamma i 75 årsåldern fick idag ett telefonsamtal från någon som erbjöd sig att se över hennes tak gratis. Hon blev ju naturligtvis glad över att någon bryr sig om det då hon numera är änka och det var mannen som skötte huset tidigare. Ingenting har gjorts på taket på minst tio år.

Larmklockorna ringer och jag blir misstänksam när jag hörde detta, för ingen gör väl något gratis längre? Det var två stycken som skulle komma förbi henne kommande måndag och tid bestämdes. Är det någon som råkat ut för detta tidigare och bör jag varna min vän?

Låter ju mer som åldringsrånare, än som takläggare
Citera
2021-05-21, 19:16
Medlem
Citat:

Inget att oroa sig för alls, hon får gratis en offert, offerten sen är ju ej gratis om jobb krävs. De kommer typ ta dem 45 minutet att bilda sig en uppfattning och offerten postas typ veckan efter. Takfirmor går på gamla listor med typ 50 års mellanrum och kallchansar att alla i ett område eller i vart fall tillräckligt många nappar innan de blrjar jobba. Han som ringde samtalet tjänar typ 150 på möte, och sen mer om offert godtas.
Citera
2021-05-21, 19:16
Medlem
megacoolmans avatar
Ja, för helvete! Åk dit på måndag och kör bort dem. Det är ett klassiskt lurendrejeri.
De ska "se över taket", vilket innebär att de sliter ner det och tvingar husägaren med hot om att fixa det igen.

Pratade de engelska när de ringde?
Citera
2021-05-21, 19:18
Medlem
Snapcounts avatar
Jag skulle dra öronen åt mig. Att man så där "appropå" kommer som gubben i lådan, nej.

Sedan, har din vän en fasttelefon ?

Var på en säkerhetskurs ifrån jobbet, anordnad utav polisen och polisen sa att åldringsrånare ser i telefonkatalogen vem som har fasttelefon. För det är bara äldre som har fasttelefon kvar.
Citera
2021-05-21, 19:19
Medlem
Tarrous avatar
Hade de måhända en irländsk accent?
Citera
2021-05-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Ja, för helvete! Åk dit på måndag och kör bort dem. Det är ett klassiskt lurendrejeri.
De ska "se över taket", vilket innebär att de sliter ner det och tvingar husägaren med hot om att fixa det igen.

Pratade de engelska när de ringde?

Jag tänker varna min vän som får åka dit på måndag och köra bort dom. Jag blev faktiskt lite orolig, han som ringde pratade svenska med lite brytning och sa sig vara från ett företag. Jag ska ta reda på mera och återkomma senare i tråden.
Citera
2021-05-21, 19:27
Medlem
godboys avatar
Citat:

Jag misstänker irländska asfaltsläggare som även lägger tag, de gör lite allt möjligt, och det skinnar alltid den som är dum nog att ha med att göra fullständigt, avtal hålls inte och hot förekommer, din mor SKALL INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER vara ensam hemma när de kommer. Helst bör hon ha sällskap av ett gäng mycket tuffa grabbar utrustade med baseballträ och det gör inte ont om de är stora.
Citera
2021-05-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag skulle dra öronen åt mig. Att man så där "appropå" kommer som gubben i lådan, nej.

Sedan, har din vän en fasttelefon ?

Var på en säkerhetskurs ifrån jobbet, anordnad utav polisen och polisen sa att åldringsrånare ser i telefonkatalogen vem som har fasttelefon. För det är bara äldre som har fasttelefon kvar.

Min väns mamma har fast telefoni ja.
Citera
2021-05-21, 19:31
Medlem
arakas avatar
Citat:

Antar att du trollar eller har du levt under en sten de senaste 20-30 åren?
100% troligt att det är några degos från Europas (hittills) enda MENA land Irland som är ute och raggar kunder.
Senast redigerad av araka 2021-05-21 kl. 19:34.
Citera
2021-05-21, 19:32
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Googla detta förfarande så lovar jag att du hittar fler som fått besök av liknande.
De kommer gå runt på taket och kanske ha sönder något som de sen kommer tvinga damen att fixa om hon inte vill att det ska regna in.
Det kommer kosta multum och bli ett halvdant jobb. Antingen ringer du upp numret och säger till att mötet är avbokat eller så åker du dit med baseballträ.
Citera
2021-05-21, 19:35
Medlem
Greenspams avatar
Det är bedrägeri.
Det finns flera upplägg.
Antingen kommer de överens om ett lågt pris och sedan blir det dyrare och dyrare.
Egendomen uppvisar plötsligt skador som inte finns eller så påbörjas rivning och allt måste åtgärdas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in