• 1
  • 2
2021-05-21, 19:56
Medlem
_killahs avatar
Det bör inte ta mer än någon dag, kf har mest troligt redan fått pengarna av din AG den dagen du får din lönespec.

Räkna med att du har pengarna tillbaka den 27-29e skulle jag säga. KFM är snabba när de gäller felaktiga löneutmätningar, men ring KFM på måndag annars.
Citera
2021-05-21, 19:58
Avstängd
LuiLuis avatar
Halloj där du nödställde.
Du kommer strax att återfå dina pengar från KF, det går fort. Ha daglig kontakt med dem!
Så att du inte får fler skulder tills dess. Ring dina fordringsägare och be om uppskov någon vecka, förklara läget så är de flesta förstående.
Lycka till🍀
Citera
2021-05-21, 23:08
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodunge12
Till din kännedom så har jag blivit utsatt för bedrägeri för en väääldig stor summa som tyvärr gått vidare till Kronofogden och utslag på grund av att Kronofogden är sega med att handlägga och är inte villiga att hjälpa en när man väl skickar invändning. Jag sköter mig alltid annars. Nu blev det så att jag skickat iväg alla mina besparingar till kronofogden för att slippa bli löneutmätt och här sitter jag utan några som helst besparingar, men betald skuld, men trots det ändå löneutmätt med en polisanmälan på handen. Men tack för ditt dömande.

Vad för typ av bedrägeri och hur stor summa? Bestred du fakturan eller lät du den bara gå vidare till KFM?
Citera
2021-05-21, 23:57
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Hej! Någon som råkat ut för samma problem nån gång? Hade en skuld hos kronofogden och redan betalat hela skulden innan löneutmätningen träde i kraft, d.v.s beslutet om löneutmätningen hade kommit, men jag lyckades betala av hela skulden på annat sätt innan arbetsgivaren hann dra av pengarna från lönen. Nu har det gått en månad sen jag blivit skuldfri, alltså löneutmätningen hävdes i slutet av april och på mina sidor har sen dess stått att jag har 0kr i skuld. Nu kom lönespecen och till min förvåning har det ändå blivit en utmätning på mig trots att löneutmätningen blivit hävd. Kontaktar Kronofogden och mycket riktigt har de hävt löneutmätningen och det har bekräftats och därmed skickats med ett nytt beslut till lönekontoret, men ändå har det blivit miss någonstans. Fick då veta att jag måste kontakta lönekontoret och be de att inte dra pengarna o så vidare, men nu till min fråga kommer lönekontoret kunna stoppa dem pengarna nu och ändra min lönespec eller har pengarna redan dragits från min lön och är på väg till fogden? Så surt att behöva leva på existensminimum nu när man egentligen har rätt till hela sin lön, och har hört så många historier att folk också råkat betala för mycket och det dragits av lönen trots ingen skuld, och tog flera månader att få tillbaka sina pengar. Tycker även det är konstigt att någon där gjort fel och jag ska behöva jaga både fogden och mitt lönekontor för att få ordning på det hela, detta ger mig bara så mycket onödigt stress. Trodde saker löste sig men icke, ska behöva betala ännu mer än jag egentligen ska, och det känns så orättvist.

Det beror på.
Har du fått lönespecen men inte lön kan företaget fortfarande korrigera uppgifterna och allt rättas till.
Har du fått lönen eller får den på måndag så är det vara att vänta tills fogden handlagt allt.

I övrigt: prioritera räkningarna istället för att låna.
Betala hyran och elen direkt.
Ring alla andra och säg att blir lite sen.
Citera
2021-05-22, 06:30
Medlem
Citat:
Vad menar du? Jag kommer få behålla 12 tusen ungefär av min lön och min hyra är 10 000 kr, så har jag alltså 2 000 kvar att leva på och så klart kommer jag ju behöva låna från någon att kunna betala elen, maten, busskortet o.s.v. Kronofogden räknade fel på min hyra från första början, men eftersom jag betalade skulden innan jag ens blivit utmätt, så har jag inte skickat in kompletterande uppgifter om min egentliga hyra, så därför antog jag att det skulle vara lugnt. Men jag blev ju löneutmätt ändå.

Räknade fel? du har väl inte brytt dig om att ge fogden din hyresuppgift när dom frågade innan löneutmätningsbeslutet startade upp
Citera
2021-05-22, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Om risken finns att de drar pengar en gång till pga den långsamma hanteringen, så skicka in en Överklagan så får de inte dra nåt alls innan ärendet är löst, (eller att du drar tillbaka Överklagan).
Skickad till Kronis och tingsrätten har jag för mig.

En överklagan av löneutmätning stoppar inte avdragen om det var så du menade. Här verkar ju kronofogden redan upphävt beslutet men arbetsgivaren inte fattat det.
Citera
2021-05-22, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
En överklagan av löneutmätning stoppar inte avdragen om det var så du menade. Här verkar ju kronofogden redan upphävt beslutet men arbetsgivaren inte fattat det.

Har personligen varit med om det, så där har du fel.
Citera
2021-05-22, 10:05
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det bör inte ta mer än någon dag, kf har mest troligt redan fått pengarna av din AG den dagen du får din lönespec.

Räkna med att du har pengarna tillbaka den 27-29e skulle jag säga. KFM är snabba när de gäller felaktiga löneutmätningar, men ring KFM på måndag annars.

Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Halloj där du nödställde.
Du kommer strax att återfå dina pengar från KF, det går fort. Ha daglig kontakt med dem!
Så att du inte får fler skulder tills dess. Ring dina fordringsägare och be om uppskov någon vecka, förklara läget så är de flesta förstående.
Lycka till🍀

Min erfarenhet är att det tar bra mycket längre än så. Va med om nåt liknande när lönekontoret missade att utmätningen va slut.
Citera
2021-05-22, 10:58
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Det beror på.
Har du fått lönespecen men inte lön kan företaget fortfarande korrigera uppgifterna och allt rättas till.
Har du fått lönen eller får den på måndag så är det vara att vänta tills fogden handlagt allt.

Det är inte säkert, AG kan mycket väl ha betalar pengar till KFM även om själva lönen inte betalats ut. Oftast betalas sådant redan när lönerna körs i systemen och förbereds. Då jag var ansvarig för sådant förut så kunde det ibland ske redan den 13-15 i månaden även om löneutbetalning var 25 och de flesta fick lönespec runt den 21.

Men, ju tidigare, ju bättre, för då är KFM snabbare med att betala tillbaka felutbetalningar.
Citera
2021-05-22, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Har personligen varit med om det, så där har du fel.

Nej det har jag inte.
I så fall skulle precis varenda en med skulder hos fogden överklaga löneutmätning i ett för att slippa avdrag.
Krävs inhibitionsbeslut.
Citera
2021-05-23, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Nej det har jag inte.
I så fall skulle precis varenda en med skulder hos fogden överklaga löneutmätning i ett för att slippa avdrag.
Krävs inhibitionsbeslut.

Man bör ju ha en anledning till överklagan först och främst, men det kan man ja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in