• 1
  • 2
2021-05-21, 12:47
Medlem
Hej! Någon som råkat ut för samma problem nån gång? Hade en skuld hos kronofogden och redan betalat hela skulden innan löneutmätningen träde i kraft, d.v.s beslutet om löneutmätningen hade kommit, men jag lyckades betala av hela skulden på annat sätt innan arbetsgivaren hann dra av pengarna från lönen. Nu har det gått en månad sen jag blivit skuldfri, alltså löneutmätningen hävdes i slutet av april och på mina sidor har sen dess stått att jag har 0kr i skuld. Nu kom lönespecen och till min förvåning har det ändå blivit en utmätning på mig trots att löneutmätningen blivit hävd. Kontaktar Kronofogden och mycket riktigt har de hävt löneutmätningen och det har bekräftats och därmed skickats med ett nytt beslut till lönekontoret, men ändå har det blivit miss någonstans. Fick då veta att jag måste kontakta lönekontoret och be de att inte dra pengarna o så vidare, men nu till min fråga kommer lönekontoret kunna stoppa dem pengarna nu och ändra min lönespec eller har pengarna redan dragits från min lön och är på väg till fogden? Så surt att behöva leva på existensminimum nu när man egentligen har rätt till hela sin lön, och har hört så många historier att folk också råkat betala för mycket och det dragits av lönen trots ingen skuld, och tog flera månader att få tillbaka sina pengar. Tycker även det är konstigt att någon där gjort fel och jag ska behöva jaga både fogden och mitt lönekontor för att få ordning på det hela, detta ger mig bara så mycket onödigt stress. Trodde saker löste sig men icke, ska behöva betala ännu mer än jag egentligen ska, och det känns så orättvist.
Citera
2021-05-21, 13:06
Medlem
tegelpanna123s avatar
Löneutmätningen går ju till fogden först och dem har ingen att skicka vidare degen till..
Citera
2021-05-21, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123
Löneutmätningen går ju till fogden först och dem har ingen att skicka vidare degen till..

Så jag måste alltså vänta på att fogden fått mina pengar från min arbetsgivare, pengar som de egentligen inte har rätten till för att de sedan ska skicka tillbaka pengarna till mig? Kommer ju hamna i fler skulder tills dess på grund av så lite pengar att leva på...
Citera
2021-05-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodunge12
Så jag måste alltså vänta på att fogden fått mina pengar från min arbetsgivare, pengar som de egentligen inte har rätten till för att de sedan ska skicka tillbaka pengarna till mig? Kommer ju hamna i fler skulder tills dess på grund av så lite pengar att leva på...

Så redan innan du hade pengarna på kontot så har du handlat för dom? Det kanske är lika bra att du har en automatisk betalning dit även i fortsättningen.
Citera
2021-05-21, 13:30
Medlem
Det stämmer mycket bra. Förmodligen har din arbetsgivare redan haft "lönekörning", och då kommer pengarna att komma till KF. Har du ingen skuld hos dom så kommer du ju självklart få tillbaka pengarna. Dock så brukar det ta ett tag, du kan med säkerhet räkna med att du får pengarna tillbaka en till två veckor efter månadsskiftet. För KF måste först få in pengarna från din arbetsgivare och det brukar dom få ungefär vid månadsskiftet, sen ska KF handlägga det, och efter det för du tillbaka dina pengar.
Citera
2021-05-21, 13:35
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjugondeapril
Så redan innan du hade pengarna på kontot så har du handlat för dom? Det kanske är lika bra att du har en automatisk betalning dit även i fortsättningen.
Det är förvånansvärt många svenskar där det på ytan ser ut att fungera normalt som lever ur hand i mun och inte klarar vare sig oförutsedda utgifter eller fördröjda inkomster.

Sorgligt, men sant.
Citera
2021-05-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjugondeapril

Vad menar du? Jag kommer få behålla 12 tusen ungefär av min lön och min hyra är 10 000 kr, så har jag alltså 2 000 kvar att leva på och så klart kommer jag ju behöva låna från någon att kunna betala elen, maten, busskortet o.s.v. Kronofogden räknade fel på min hyra från första början, men eftersom jag betalade skulden innan jag ens blivit utmätt, så har jag inte skickat in kompletterande uppgifter om min egentliga hyra, så därför antog jag att det skulle vara lugnt. Men jag blev ju löneutmätt ändå.
Citera
2021-05-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det är förvånansvärt många svenskar där det på ytan ser ut att fungera normalt som lever ur hand i mun och inte klarar vare sig oförutsedda utgifter eller fördröjda inkomster.

Sorgligt, men sant.

Till din kännedom så har jag blivit utsatt för bedrägeri för en väääldig stor summa som tyvärr gått vidare till Kronofogden och utslag på grund av att Kronofogden är sega med att handlägga och är inte villiga att hjälpa en när man väl skickar invändning. Jag sköter mig alltid annars. Nu blev det så att jag skickat iväg alla mina besparingar till kronofogden för att slippa bli löneutmätt och här sitter jag utan några som helst besparingar, men betald skuld, men trots det ändå löneutmätt med en polisanmälan på handen. Men tack för ditt dömande.
Citera
2021-05-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Sorgligt, men sant.

Det tycker alla, tills det är ens egna pengar som dras helt i onödan (eller vilka problem som nu en myndighet kan ställa till med för folket, typ dödförklarad eller inte legit folkbokföring, problem med passet om du ska resa, eller vad det nu finns för problem).
Citera
2021-05-21, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodunge12
Till din kännedom så har jag blivit utsatt för bedrägeri för en väääldig stor summa som tyvärr gått vidare till Kronofogden och utslag på grund av att Kronofogden är sega med att handlägga och är inte villiga att hjälpa en när man väl skickar invändning. Jag sköter mig alltid annars. Nu blev det så att jag skickat iväg alla mina besparingar till kronofogden för att slippa bli löneutmätt och här sitter jag utan några som helst besparingar, men betald skuld, men trots det ändå löneutmätt med en polisanmälan på handen. Men tack för ditt dömande.

Om risken finns att de drar pengar en gång till pga den långsamma hanteringen, så skicka in en Överklagan så får de inte dra nåt alls innan ärendet är löst, (eller att du drar tillbaka Överklagan).
Skickad till Kronis och tingsrätten har jag för mig.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-05-21 kl. 15:49.
Citera
2021-05-21, 18:22
Medlem
KreugerGulds avatar
Ring lönekontoret och ändra! Så får de skicka ut en ny lönespec.
Citera
2021-05-21, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Ring lönekontoret och ändra! Så får de skicka ut en ny lönespec.
Det lär inte hjälpa, har de fått ett beslut om utmätning måste det följas tills annat meddelats från kronofogden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in