2025-08-05, 08:55
Medlem
Har skrivit om det här i någon annan tråd men den är kul och blev lite offentligt tjafs när det hände så here goes!

För MÅNGA år sedan så praktiserade jag på kansliet för ett idrottsförbund (Tänk SvFF fast mindre)

Jag svarade i telefon, kopierade papper, fixade kaffe och var allmän allt-i-allo.

Det här var LÅNGT innan smartphones och internet hade inte riktigt tagit fart än så det var inte helt ovanligt att klubbar ringde in till kansliet för att få hjälp att tolka den officiella regelboken eller när dom hade andra praktiska frågor om licensiering, tävlingsbestämmelser osv.

En dag så ringde det en klubb från högsta serien och sa att dom hade en regelfråga och det fanns ingen annan tillgänglig så jag sa att jag kunde hjälpa till, bläddrade upp regelboken och frågade vad dom ville veta.
Frågan var om det var tillåtet för en spelare att, under pågående säsong, representera en annan klubb som tränare.
Regelverket var solklart för spelare till spelare, det var INTE tillåtet men reglerna nämnde inget om spelare till tränare så jag antog "om det inte är förbjudet så är det tillåtet" och sa "Jag tror det ska vara helt OK, står inget här om det"

Dom tackade för beskedet och ett par veckor senare annonserade dom ut att en spelare i ett konkurrerande lag nu hade skrivit på som TRÄNARE för deras klubb och skiten träffade omedelbart den berömda fläkten.

Samtliga andra lag i högsta ligan skrek i högan sky om regelbrott och hänvisade till regelboken om att man bara fick representera EN klubb under säsongen och den felande klubben hävdade att "Joho för förbundet har sagt att det är OK"

Generalsekreteraren i förbundet gick ut och påpekade att "Det har vi INTE sagt" och jag vågade aldrig berätta att det var jag som hade sladdrat.

Det blev rubriker i kvällspressen och ett djävla tjafs och spelaren satt på läktaren och coachade under ett par omgångar. Sen har jag för mig att dom löste det på något sätt och tillät honom att coacha ordentligt.

Inget världsomvälvande men kul såhär ca 35 år senare.
Citera
2025-08-05, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Det här var LÅNGT innan smartphones och internet hade inte riktigt tagit fart än så det var inte helt ovanligt att klubbar ringde in till kansliet för att få hjälp att tolka den officiella regelboken eller när dom hade andra praktiska frågor om licensiering, tävlingsbestämmelser osv.

Hade du inte fått några instruktioner huruvida du fick svara på dessa eller inte?
Och man kan ju tycka att de borde funnits något dokumentationskrav på den typen av frågor då det kunde ge konsekvenser.

Eller var det helt på ditt eget bevåg du bestämde dig för att svara på frågor?
Citera
2025-08-05, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hade du inte fått några instruktioner huruvida du fick svara på dessa eller inte?
Och man kan ju tycka att de borde funnits något dokumentationskrav på den typen av frågor då det kunde ge konsekvenser.

Eller var det helt på ditt eget bevåg du bestämde dig för att svara på frågor?

Jag hade fått OK att svara på frågor om reglerna genom att följa den officiella dokumentationen.
Sen skulle jag såklart inte ha svarat tvärsäkertpå en tolkningsfråga, vad ska man säga, jag var 19 och full av självförtroende.

Det här var tidigt 90-tal och ett relativt litet förbund, det sköttes VÄLDIGT informellt rent generellt.

Jag är säker på att allt är MYCKET mer uppstyrt numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in