2010-05-04, 22:01
Medlem
abbe1200s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Du får helt enkelt ett grönt kort.

nice bajs
Citera
2010-05-08, 18:48
Medlem
molleees avatar
Golf - Grönt kort

Tjenare!
För ungefär 5-6 år sedan tog jag grönt kort. Slutade med golfen inte så långt efter det. Men nu har suget kommit tillbaka och jag undrar hur ja ska göra för att få grönt kort igen. Finns det registrerat någonstans att jag har tagit det? Eller måste jag börja om på nytt?
Citera
2010-05-08, 18:57
Medlem
solidaritet_NOTs avatar
Du borde kunna höra av dig till klubben där du tog kortet, eventuellt kan Svenska golfförbundet ha koll på det också.
Citera
2010-05-08, 18:57
Medlem
anthropophobics avatar
Fattar inte varför folk (läs: du) inte ringer och frågar en golfklubb vad gäller frågor som denna...
Du får ett vettigt svar snabbare, och så jävla jobbigt är det inte att prata med någon i telefon.
Citera
2010-05-08, 18:58
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
En spelare som inte längre är medlem i en golfklubb ansluten till SGF förlorar sin EGA Handicap. Om du fortfarande är medlem i den golfklubb som du var medlem i och hade som hemmaklubb innan uppehållet har klubben statistik för dig och din senaste registrerade handicap. Om du inte är medlem i en golfklubb skall du ta kontakt med en golfklubb och förklara läget för dem. Du kommer då att bli hänvisad till golfklubbens handicapkommitté eller handicapansvarig och denna kommer att vilja ha någon form av underlag för din senaste registrerade handicap. Ta kontakt med den klubb som senast var din hemmaklubb och begär att få en kopia av din handicapstatistik. Oavsett om du fortfarande är ansluten till den klubb där du senast hade en registrerad handicap eller om du inte varit medlem under uppehållet och nu sökt dig till en ny golfklubb kommer du därefter att ombes inkomma med någon form av underlag för att du ska kunna få en ny/uppdaterad korrekt handicap. Vanligen brukar man kräva att en spelare presenterar resultat från tre ronder över 18 hål. Resultaten från dessa ronder (vanligen det bästa resultatet) kommer sedan att tjäna som grund för handicapkommittén när denna ska ge dig en ny handicap. Det som sagts här gäller för de fall då en spelares handicap skall återställas efter att handicapen varit förlorad för en period av mer än 12 månader. Om mindre än 12 månader har gått sedan du senast hade en EGA Handicap kommer ska du automatiskt tilldelas samma handicap som du hade innan uppehållet.

http://www.golf.se/SGF/Regler-Hcp/Handicapregler/FAQ-EGA-Handicapregler/
Citera
2010-05-08, 18:59
Medlem
molleees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solidaritet_NOT
Du borde kunna höra av dig till klubben där du tog kortet, eventuellt kan Svenska golfförbundet ha koll på det också.

Tyvärr finns inte den klubben jag tog kortet i kvar längre. Så borde jag kontakta Svenska Golförbundet alltså?
Citera
2010-05-08, 19:30
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Du borde väl ha en användare på golf.se ? Självklart måste det någonstans finnas statistik på dig.
Citera
2010-05-15, 20:00
Medlem
Nybörjare golf - kostnad?

Hej

Jag har länge funderat på att börja spela golf. Dock har jag inte den absolut bästa ekonomin, så jag undrar lite om ungefär hur mycket en bra golfutrustning kostar...? Behövs alla klubbor, eller kan man minska ner antalet något? Försöker få ett hum om hur mycket pengar jag behöver spara ihop... Ska även ta kontakt med en gk här i nästa vecka för att höra om nybörjarutbildning och se hur jag ska pussla ihop det ekonomiskt.

/stakamt
Citera
2010-05-15, 20:10
Medlem
negetes avatar
Bästa alternativet är begagnat på tradera, fick järn 3-9, sw/pw, 1,3,5 driver, 2 putter och en schysst bag för 400kr + 200 i frakt.
Ett nytt halvsett går endå loss på många tusenlappar.
Citera
2010-05-15, 20:20
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Köp först ett begagnat sätt, järnsätt till att börja med, fokusera inte så mycket på Drivers, Hybrids o.s.v. Dessa klubbor är väldigt överskattade. Fråga din tränare som håller i grönt kort kursen om han/hon kan ge dig tips.
Citera
2010-05-15, 20:24
Medlem
Hej!

Jag vill börja med att säga att golf faktiskt inte är en så dyr sport som många tror, dock är allt relativt och jämför man med att promenera är det möjligtvis en dyr sport. Det som behövs för att komma igång är egentligen bara några järnklubbor och en putter om man hårdrar det hela.

När du börjar med golf räcker ett halvset vilket inte borde vara allt för dyrt. Vill du däremot ha ett komplett golfset får du nog räkna med 2000-3000 för järnklubborna, ca 1000 kr för en putter, ca 1500 kr för en driver och ca 500-1000 kr per wedge (är absolut inte nödvändigt för en nybörjare), ca 1000-1500 per hybrid (är heller inte nödvändigt), bag för klubborna ca 1000 kr, en golfhandske ca 200 kr, golfskor ca 1000-1500 kr och en greenlagare ca 15 kr. Har säkert glömt någon lite detalj (har inte glömt bollar för det hittar man på golfbanan)

Du kan också köpa ett komplett set för ca 3000 kr av ett budgetmärke vilket bör duga i början.

Hoppas det hjälpte lite grann.

Med vänlig hälsning TSG
Citera
2010-05-15, 20:31
Medlem
Windiss avatar
Som sagt på tradera/blocket så finns det många billiga sett. I början så behöver du inget avancerat.
I princip så är det enda du behöver en putter, Driver och typ 2-3 järn exempelvis p och en 5/6a. Du kommer ju endå bara som sagt att stå på rangen de första månaderna du tränar. Ett sista tips ha tålamod det tar tid att lära sig spela golf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in