Citat:
Ursprungligen postat av
muney
Här kommer en riktig nybörjarfråga! Jag börjar få till rena och bra träffar med järn 7:an efter ett par lektioner. Tidigare har jag mest "lekt" golf och tydligen har jag haft helt fel grundteknik (the hips did lie). Men när jag byter till järn 5:an eller hybriderna blir det pannkaka. Är det något specifikt jag ska tänka på när jag slår med längre järn eller hybrider som inte gäller för kortare järn? Eller är det bara helt enkelt så att de långa järnen är svårare och kräver mer övning för att få till?
Jag kommer ta fler lektioner så jag kan fråga tränaren men det är ändå intressant att få input från fler håll.
Ju lägre järn du använder desto längre blir klubban dvs att svingen ändras och man får justera stancen lite. Sen har lägre järn och hybrides ofta mindre klubbhuvud vilket gör dem mindre förlåtande och mer svårspelade.
Precis som du säger är det övning som gäller. Börja att träna låga järn med peg för att känna in hur du ska träffa.
Edit: Nu gäller detta kanske bara mig. Men när jag spelar järn 5 och neråt är det full gas i svingen som gäller. Håller jag inte hög svinghastighet blir inte de låga järnslagen bra.