• 1
  • 2
2021-05-20, 06:54
Medlem
Gummibollehs avatar
Så..
Jag är en nykter alkoholist, förtidspensionär med adhd/aspergers och ovanpå det tillhör jag idioterna som shoppar för att lindra ångest. Så redan innan min alkoholism förstörde min ekonomi var den kass pga shopping jag inte hade råd med (handlade givetvis med hjälp av Klarna delbetalningskonto så det var lätt att ljuga för mig själv).
Men.. det stora problemet blev tillslut alkoholmissbruket.
Jag drack upp alla mina pengar och tog sedan panik-lån hos Santander för att kunna betala hyra och räkningar. Månad efter månad utökade jag lånet och tog tillslut ett till lån.

Och nu sitter jag här i en situation jag inte vet hur jag ska lösa.

Det ser ut som följande (lånen till Santander har skötts men nämner dom även fast de inte behöver lösas snarast):
31 000 kr - Santander lån 1
9 500 kr - Santander lån 2

Räkningar som är så försenade att räntan blivit skyhög och gör situationen värre för varje dag som går.
1 427 kr - Svea ekonomi
* 621 kr - Lowell
3 368 kr - Kommunen
9 238 kr - Klarna

Klarna kräver en minimum summa på 2156 kr men totalskulden jag har hos dom ligger på 9238 kr.
När jag ringt runt har alla sagt till mig att det tyvärr inte finns möjlighet att delbetala eller göra nåt som bromsar förseningsavgifter och ränta.

Så... Jag ville ta ett lån på 20 000 för att betala allt direkt och därmed bara behöva betala till en bank (2 om jag räknar med Santander) i månaden. Jag binder mig mer än gärna att betala av det typ resten av mitt liv, bara jag kan betala allt och därmed stoppa att räkningarna spinner iväg ÄNNU MER.
Jag började med att kolla hos Lendo och ingen ville bevilja lån på 20 000 för att lösa samtliga skulder. Sen kollade jag med Enklare som inte återkommit än, och tillslut testade jag med Anyfin som nekade mig. Mitt i detta gjorde jag en ansökan om lån hos min bank (handelsbanken) via internet och blev nekad.

Vad ska jag ta mig till?
Jag tänkte ringa min bank idag för att förklara min situation mer ingående, men tror inte det kommer göra nån skillnad...

Hur hur hur löser jag detta? KAN situationen lösas? Ska jag ringa Socialen? Kronofogden (fast ingen räkning är ifrån dom)?

Min månadsinkomst är på lite över 12 000 kr och min Hyra är lite över 6000...
Citera
2021-05-20, 07:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Skulle du låna ut pengar till dig själv? Naturligtvis ser bankerna att du inte har någon betalningsförmåga och nekar dig lån.

Gå till kommunens budget-och skuldrådgivare. Möjligtvis kan skuldsanering vara vägen ut.

Ta även tag i ditt missbruk.
Senast redigerad av Reverend.Camden 2021-05-20 kl. 07:05.
Citera
2021-05-20, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Skulle du låna ut pengar till dig själv? Naturligtvis ser bankerna att du inte har någon betalningsförmåga och nekar dig lån.

Gå till kommunens budget-och skuldrådgivare. Möjligtvis kan skuldsanering vara vägen ut.

Skuld sanering när han har lån för 60 tusen.
Dvs 1/5 del av hans inkomst per månad.
Det är väl rätt dumt.
Citera
2021-05-20, 08:06
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Skuld sanering när han har lån för 60 tusen.
Dvs 1/5 del av hans inkomst per månad.
Det är väl rätt dumt.
Ja skuldsanering kan vara dumt om man inte är mogen för det och inte slutat med sitt beteende men storleken på skulden varierar utifrån person och även betalningsförmågan. Några kan klara av miljonskulder medans andra stupar för 50k.
Citera
2021-05-20, 08:22
Medlem
Citat:
Ja skuldsanering kan vara dumt om man inte är mogen för det och inte slutat med sitt beteende men storleken på skulden varierar utifrån person och även betalningsförmågan. Några kan klara av miljonskulder medans andra stupar för 50k.

Man får inte skuldsanering för ca 60tkr i skulder om man har en inkomst. Det går att lösa under ett år om man själv är villig att ändra på sig, så TS behöver ta tag i sitt missbruk, kontakta sina banker/klarna, kommunen ang hjälp och råd så är det förmodligen löst om ca 1 år.

Det svåraste är att ta tag i sitt missbruk
Citera
2021-05-20, 08:29
Medlem
Du har rimlig förmåga att klara av detta själv men det kommer ju bli dyrt förstås och ta tid. 6k är ju inget vidare att leva på men det går att leva på 5k också så lägg en tusenlapp i månaden på sanera skiten du satt dig i och börja med dom minsta lånen tills det bara är klarna kvar. Kommer ju öka skulden där rejält så kommer ta tid men som man bäddar får man ligga.

Tycker självklart synd om dig och att du satt dig i detta lånetrassel men verkar ju vart oundvikligt med alla dina diagnoser. Kan vara läge ansöka om en förmyndare så du inte fortsätter på inslagen väg.
Citera
2021-05-20, 09:03
Medlem
Gummibollehs avatar
Citat:

Har själv tänkt på skuldsanering tills min bror skrämde skiten ur mig genom o säga att jag kommer bli svartlistad på livstid. Ingen kommer vilja hyra ut en lägenhet till mig, jag kommer aldrig kunna få mobil- eller internet-abonnemang osv. Stämmer det?
Jag trodde man blev svartlistad från att köpa på faktura och delbetala men.. inte att livet skulle förstöras.

Jag skrev som sagt att jag är NYKTER alkoholist.
Citera
2021-05-20, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gummibolleh
Har själv tänkt på skuldsanering tills min bror skrämde skiten ur mig genom o säga att jag kommer bli svartlistad på livstid. Ingen kommer vilja hyra ut en lägenhet till mig, jag kommer aldrig kunna få mobil- eller internet-abonnemang osv. Stämmer det?
Jag trodde man blev svartlistad från att köpa på faktura och delbetala men.. inte att livet skulle förstöras.

Jag skrev som sagt att jag är NYKTER alkoholist.
Vänd på perspektiven snälla.

Det är MISSBRUKET som förstör ditt liv
Citera
2021-05-20, 09:11
Medlem
Gummibollehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Du har rimlig förmåga att klara av detta själv men det kommer ju bli dyrt förstås och ta tid. 6k är ju inget vidare att leva på men det går att leva på 5k också så lägg en tusenlapp i månaden på sanera skiten du satt dig i och börja med dom minsta lånen tills det bara är klarna kvar. Kommer ju öka skulden där rejält så kommer ta tid men som man bäddar får man ligga.

Tycker självklart synd om dig och att du satt dig i detta lånetrassel men verkar ju vart oundvikligt med alla dina diagnoser. Kan vara läge ansöka om en förmyndare så du inte fortsätter på inslagen väg.

Klarna vägrar låta mig delbetala/hjälpa mig när jag ringt.. Så skulden hos dom kommer gå till inkasso hur jag än gör tydligen.

Räntorna lär få summorna att sticka iväg till fantasisummor medan jag betar av räkningarna utefter storleksordning. Ska jag vara inställd/stålsatt på att betala av detta livet ut?
Citera
2021-05-20, 09:13
Medlem
Gummibollehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Vänd på perspektiven snälla.

Det är MISSBRUKET som förstör ditt liv

Oh, du menar penga-missbruket förstås.. my bad.

Men stämmer det där om skuldsanering?
Citera
2021-05-20, 09:19
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummibolleh
Oh, du menar penga-missbruket förstås.. my bad.

Men stämmer det där om skuldsanering?

Glöm skuldsanering. Hade det varit 1.060.000:- hade det varit en annan sak. Kanske.

60 papp är ingenting i de sammanhangen. Sälj av några grejer du köpt. Du har en bror, be honom låna pengar till dig.
Citera
2021-05-20, 09:21
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Egentligen är dina skulder inte speciellt höga och hopplösa. Förstår dock att det kan kännas så med din låga inkomst.

Ingen bank kommer att hjälpa dig utan det enda du kan göra är att prata med långivarna och lägga upp en avbetalningsplan. Vägrar de det så kommer allt gå till Kronofogden och sen kommer du ha en en skuld där och betalningsanmärkningar. Men din låga inkomst så kommer KfM inte att kunna dra mer än högst några hundringar i månaden från din inkomst så skulden kommer att ligga kvar i evigheter och bara växa och bli större.

Om jag vore du så skulle jag hitta ett svartjobb och kämpa järnet att snabbt betala av skulderna.

Har du grejer du kan sälja så gör det omedelbart.

Vatten och bröd i ett år. Absolut inget annat än att du överlever.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in