Citat:
Ursprungligen postat av
fredag2010
Vet någon mer?
Jag passerade Drottningtorget per fordon när tjuven var gripen och låg ned på marken. Jag hann bara bevittna scenen några få sekunder i farten. En grov svartmuskig luffartyp ligger på marken framför Eggers, rejält blodig i ansiktet och med ansiktsmask under hakan, med ett par poliser hukandes intill. Polis- och väktarbilar står bredvid (vilket det iofs ofta gör som standard på Drottningtorget). Ytterligare en polisbil med siren och blåljus på ansluter snabbt och ett par fler poliser springer fram och håller ned mannen.
Innan jag noterade att poliserna verkade vinnlägga sig om mannens fasthållande tog jag för givet att det var ett rån- eller skjutningsoffer, som brukligt numera i centrala staden en tidig vardagsafton. Det är också möjligt att min uppfattning av honom som luffartyp färgades av att hans yttre kan ha blivit tilltufsat i samband med omhändertagandet.
Det är glädjande att tjuven fick ont, men tyvärr behöver han inte ha varit så illa skadad som han såg ut att vara, minsta lilla jack i huvudsvålen får ju folk att blöda som grisar.