• 1
  • 2
2021-05-19, 12:15
Medlem
Hej flashback! Har funderat på det här ett tag och tänkte kolla hur ni reflekterar kring det.

Är det fel att bära ett halsband med ett kors på när man inte är kristen?

Jag har fått tre smycken med fina kors på av min farmor. Hon har inte så långt kvar nu men har levt ett väldigt händelserikt liv och hon betyder väldigt mycket för mig. Hon har alltid gett mig mycket gåvor men nu på senaste har det blivit mer av smycken och kläder, varav jag har fått dessa tre halsband. Alla är stora och synliga med vackra glittrande stenar.

Jag själv är inte kristen, är varken döpt eller konfirmerad men var en del i kyrkan när jag var yngre. Har varit helt ointresserad av religion tills för några månader sedan då jag började fundera mer på det och läsa på om olika religioner. Jag känner också att jag har fått ett starkare band till både mig själv och en "högre makt", och har blivit väldigt spirituell. Det är inte osannolikt att jag konverterar till någon religion i framtiden (dock ser jag det som troligare att det blir till någon mindre religion eller islam än kristendom).

Jag vill bära dessa halsband, men är osäker på hurvida det är rätt eller inte. För mig symboliserar de min farmor och min "spirituella relation" till en högre makt. Jag har även läst på om korsets historia.

Så, vad tycker ni? Egentligen är ju detta en skitsak att hänga upp sig på, men jag vet hur mycket religion och i detta fall kristendomen kan betyda för andra och vill inte "trampa" på detta genom att bära halsbanden för att de är snygga eller för att jag har en egen relation till dem.

Skulle vara intressant att höra någon troende kristens synvinkel!

/blackpink
Citera
2021-05-19, 12:33
Medlem
LinkBois avatar
Du bär det för din farmor och någon kristen kanske bär det för gud, men dom har inte patent på kors.

Du borde använda halsbanden, folk kanske kommer att förknippa det med att du är kristen men tvekar på att någon kommer säga något om det. Kanske någon kompis frågar ifall du blivit kristen pga dom kopplar korset till kristendomen, då är det bara säga att det är för din farmor eller bara säga nej. Inga konstigheter

För övrigt tycker jag verkligen att du ska bära halsbanden nu när hon själv kan bevittna det, jag fick halsband av min farfar och hans fru när jag tog studenten men dom låg bara i sin låda i flera år. Han gick tyvärr bort förra året och nu har jag det alltid på mig men det gör mig lite ledsen ibland att jag var så otacksam att jag inte ens hade det när han själv kunde få se det
Citera
2021-05-19, 12:41
Medlem
Skit i vad andra tycker, gör det som känns bra. Skulle råda dig att också kolla runt lite i de österländska filosofierna innan du väljer din väg, finns mycket matnyttigt där.
Citera
2021-05-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackpink
Hej flashback! Har funderat på det här ett tag och tänkte kolla hur ni reflekterar kring det.

Jag har fått tre smycken med fina kors på av min farmor. Hon har inte så långt kvar nu men har levt ett väldigt händelserikt liv och hon betyder väldigt mycket för mig. Hon har alltid gett mig mycket gåvor men nu på senaste har det blivit mer av smycken och kläder, varav jag har fått dessa tre halsband. Alla är stora och synliga med vackra glittrande stenar.

Jag själv är inte kristen, är varken döpt eller konfirmerad men var en del i kyrkan när jag var yngre. Har varit helt ointresserad av religion tills för några månader sedan då jag började fundera mer på det och läsa på om olika religioner. Jag känner också att jag har fått ett starkare band till både mig själv och en "högre makt", och har blivit väldigt spirituell. Det är inte osannolikt att jag konverterar till någon religion i framtiden (dock ser jag det som troligare att det blir till någon mindre religion eller islam än kristendom).

Jag vill bära dessa halsband, men är osäker på hurvida det är rätt eller inte. För mig symboliserar de min farmor och min "spirituella relation" till en högre makt. Jag har även läst på om korsets historia.

Så, vad tycker ni? Egentligen är ju detta en skitsak att hänga upp sig på, men jag vet hur mycket religion och i detta fall kristendomen kan betyda för andra och vill inte "trampa" på detta genom att bära halsbanden för att de är snygga eller för att jag har en egen relation till dem.

/blackpink

Och om din farmor varit nazist och krigshjälte? Hade du valt svastikan eller järnkorset på nästa bröllop?

Antingen sparar du dem i en ask som ett minne, eller så smälter du ner dem och gör något eget.

Att springa runt med kors som "spirituell" är att bära falskt vetebröd i sin väska.
Citera
2021-05-19, 12:44
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
I samma ögonblick som vår ärkebiskop Antje Jackelen sa (2014?) att vi som inte var kristna
inte skulle bära kors för att det kunde förarga muslimer så insåg jag att jag måste
köpa ett omedelbart. Inköpte ett grekiskt-ortodox kors gjord av en grekisk konstnär och
hängde det runt guldkedjan. Är absolut inte kristen men det är ett protestkors mot vår
Svenska kyrka som jag anser tappat fotfästet totalt.

Skulle jag välja en religion så vore det buddhism som verkar fredlig och skön.

- BBZW
Citera
2021-05-19, 12:48
Medlem
Aigiss avatar
Nej det är absolut förbjudet. Du får inte ens äga ett kors om du inte är kristen, jag är kränkt och kräver att du skänker dem till en kristen välgörenhet.

Jävla pajastråd.
Citera
2021-05-19, 12:49
Medlem
Ha du på dig vad du vill. Alla kristna vet att det är insidan som räknas alltså din själ. Men du kan säkert råka illa ut i muslimska områden. Kan vara bra att känna till...
Citera
2021-05-19, 13:16
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:

/blackpink
Bära smyckeskors och känna sig spirituell...shoppa runt bland religioner (där Islam tycks ha favör) för att kanske konvertera, är det andlighet för dig?

Ser sådant som korsbärande som smycknad som adiafora men tycker det säger absolut noll om en människas relation till Gud. Hon kan bära kors runt halsen och ändå vara en korsets fiende som inte har det rätt ställt med Gud, som hatar Gud. Ett kors runt halsen gör en sådan människa varken till eller från.

Det som avgör är om hon har korset i sitt hjärta (inte utanpå hjärtat) och är en korsbärare i Kristi efterföljd. Kristi kors var allt annat än någon attraktiv eller häftig utsmycknad.

Ytlighet är ett gissel. Det finns dessvärre bland många kristna också.
Senast redigerad av den-kristne 2021-05-19 kl. 13:18.
Citera
2021-05-19, 14:01
Medlem
Varför skända den finaste av symboler om du ändå är en dekadent murvel?

Du bör åtminstone sätta dig in i vad korset ursprungligen symboliserar. Det är liksom ingen cool gimmick för att godhetsknarka och framställa sig som en dygdig människa medan man svamlar HBTQ-trams på sociala medier och suger 3 kukar under veckorna utan korset representerar trots allt någonting.
De uppoffringar Jesus gjorde av kärlek för att även dekadenta ska kunna förlåtas för sina synder.

Men eftersom gemene svensk idag är ett gudlöst, rotlöst, sekulärt och dekadent patrask så har man inte längre någon respekt för tidigare människors uppoffringar och traditioner.

Att du sen säger att du finner det troligare att du konverterar till någon religion i framtiden, som i islam eller vilken som helst som är lite mindre visar ju bara att du bara vill framställa dig som "cool", häftig och jätteunik för andra. Ja, låt oss välja en ovanlig religion som man blir lite mer unik och poppis och som en jättedjup människa som har annorlunda svar på djupa frågor andra - IDIOTJÄVEL.
Jag har sett alltför många pseudospirituella hippie-typer bara som vill kunna framställa sig själva som djupa för andra och skiter i vad som är moraliskt korrekt osv.

Varför då inte bara ge halsbandet till någon som kan bära det med respekt medan du själv går runt med en penis runt halsen istället och tala om spirituellt tantrasex och en inre libidinal energi ā la Carl Jung och Wilhem Reich? Då hade jag åtminstone haft respekt för att du lever efter det dekadenta leverne du predikar.
Senast redigerad av trevliggrabb 2021-05-19 kl. 14:06.
Citera
2021-05-19, 14:26
Medlem
Citat:

/blackpink
Jag som kristen tycker du kan bära korset om du vill, även om det har en annan innebörd för dig. Tror inte kristna i regel tar anstöt om de ser någon bära ett kors runt halsen, eller för den delen gör något antagande om personens tro.
Citera
2021-05-19, 14:43
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag kan tycka att det är skenheligt att bära en kristen symbol om man själv inte är kristen. Då är jag själv inte medlem i svenska kyrkan och mina barn är inte döpta. Dock var min morfar kyrkoherde, så kanske jag är lite färgad av det.

Finns gott om andra smycken du kan bära. Varför just korset?
Citera
2021-05-19, 15:34
Medlem
proconsuls avatar
Korset är ett avrättningsredskap. Som elektiska stolen eller giljotinen. Varför någon vill ha det som halsband är helt obegripligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in