• 1
  • 2
2021-05-19, 11:39
Medlem
Hej!

Det finns en rad olika ockulta ordenssällskap i Sverige som jag listar på arnell.cc > Register-länken i vänsterkanten: AMORC (kom till Sverige 1933), Ordo Hermetis Tetramegistos (till Sverige på 50-talet), Mikaelsorden (1975, nedlagd), Svenska Misraimförbundet (1988), Dragon Rogue (1989), Order Militia Cruciferia Evangelica (1990), Ordo Templi Orientis (till Sverige 1990), Gyllene Gryningens Hermetiska Orden (till Sverige 1994), Ordre Reaux Croix (2002), Sodalitas RosaeXCrucis (S.R.C.) & Solis Alati (S.S.A.) (2003) samt Ordo Primae Lucis (oklart när orden grundades eller kom till Sverige).

Finns det nyare sällskaps om jag inte listar? Mer info, uppdaterad info om dem som listas redan? Alla bidrag tas tacksamt emot.
Senast redigerad av jonar242 2021-05-19 kl. 12:37.
Citera
2021-05-21, 17:46
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Hej!

Det finns en rad olika ockulta ordenssällskap i Sverige som jag listar på arnell.cc > Register-länken i vänsterkanten: AMORC (kom till Sverige 1933), Ordo Hermetis Tetramegistos (till Sverige på 50-talet), Mikaelsorden (1975, nedlagd), Svenska Misraimförbundet (1988), Dragon Rogue (1989), Order Militia Cruciferia Evangelica (1990), Ordo Templi Orientis (till Sverige 1990), Gyllene Gryningens Hermetiska Orden (till Sverige 1994), Ordre Reaux Croix (2002), Sodalitas RosaeXCrucis (S.R.C.) & Solis Alati (S.S.A.) (2003) samt Ordo Primae Lucis (oklart när orden grundades eller kom till Sverige).

Finns det nyare sällskaps om jag inte listar? Mer info, uppdaterad info om dem som listas redan? Alla bidrag tas tacksamt emot.

Ett ockult sällskap existerar inte offentligt.

En ockult gruppering/ordenssällskap hatar uppmärksamhet.

Ordet ockult betyder hemlig kunskap i fel händer kan rasera hela världen.

Det är hobby grupper/fritids intressen med likasinnade människor du hänvisar till här..
Citera
2021-05-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand

Det är hobby grupper/fritids intressen med likasinnade människor du hänvisar till här..
Tveksamt. Eftersom merparten av ovanstående ordenssällskap har webbplatser, så har de inget emot att man känner till att de finns, likaså viss information kring ramarna för verksamheten, samt en vag indikation om inriktningen av verksamhet. Det hänger sannolikt ihop med att man vill ha fler/nya medlemmar bortom kretsen av kompiskretsen för att säkerställa utveckling av verksamhet och förnyelse återväxt av medlemmar. Hemlighetsmakeri vad gäller innehållet förstår jag, men det är ju gemensamt för alla ordenssällskap, ockult eller inte.
Senast redigerad av jonar242 2021-05-23 kl. 13:11.
Citera
2021-05-23, 13:14
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Tveksamt. Eftersom merparten av ovanstående ordenssällskap har webbplatser, så har de inget emot att man känner till att de finns, likaså viss information kring ramarna för verksamheten, samt en vag indikation om inriktningen av verksamhet. Det hänger sannolikt ihop med att man vill ha fler/nya medlemmar bortom kretsen av kompiskretsen för att säkerställa utveckling av verksamhet och förnyelse återväxt av medlemmar. Hemlighetsmakeri vad gäller innehållet förstår jag, men det är ju gemensamt för alla ordenssällskap, ockult eller inte.

Dom på låtsas ockulta samhällen har inte en anledning till att hålla någonting hemligt för människosläktet överhuvudtaget.

Fan ta dessa falska ockulta samhällen, har säkert inte ens ett Guds barn bland sig som utför kraftgärningar och mirakel för människosläktet.
Fan ta dom varenda en av dom på låtsas ockulta jävlar!
Citera
2021-05-23, 20:51
Medlem
Citat:
Hej!

Jag är medlem i ett ockult ordenssällskap, skillnaden är att ockult har en annan innebörd idag jämfört med för si så där 2000 år sedan där vi hämtar våra läror, seder och bruk
Citera
2021-05-23, 20:54
Medlem
Citat:
Dom på låtsas ockulta samhällen har inte en anledning till att hålla någonting hemligt för människosläktet överhuvudtaget.

Fan ta dessa falska ockulta samhällen, har säkert inte ens ett Guds barn bland sig som utför kraftgärningar och mirakel för människosläktet.
Fan ta dom varenda en av dom på låtsas ockulta jävlar!
Du verkar däremot va totalt hjärntvättad av nån pingstvänsekt.. håll du dig till din tro så håller jag mig till min.
Citera
2021-05-23, 21:00
Bannlyst
Ja det finns.. men det är så hemligt så att undermänniskorna på flashback som skriver om big brother och hm's reklamer inget får veta. Ty det är till endast för oss fria, initierade och spirituellt förädlade människor och inget för slavfolk
Citera
2021-05-23, 22:14
Medlem
Citat:

Med esoterisk menas inre, fördold eller beslöjad, i motsats till exoterisk, yttre. Man talade tidigare om ockult kunskap, ockulta studier osv, men ordet ockult som betyder hemlig, kom på 1920-30-talet att förknippas med den framväxande spiritismen och fick därmed dålig klang. Esoterisk kunskap är inte hemlig.
Citera
2021-05-24, 01:31
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Med esoterisk menas inre, fördold eller beslöjad, i motsats till exoterisk, yttre. Man talade tidigare om ockult kunskap, ockulta studier osv, men ordet ockult som betyder hemlig, kom på 1920-30-talet att förknippas med den framväxande spiritismen och fick därmed dålig klang. Esoterisk kunskap är inte hemlig.

Inte ens i närheten av verkligheten..
Citera
2021-05-24, 11:20
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Hej!

En hel del av de sällskap du listar är nog inte längre aktiva är jag rädd.

Och andra har väl bara haft något enstaka år att skryta med, så att säga.

Tex den sista du listar, som väl inte finns i annan form än genom grundarnas goda vilja.

Den där Ordo hermetis tetramegistos, det var förvisso en äldre historia från Belgien som lyckades dra till sig några svenskar under några år - till årtionenden - men som inte längre har haft något aktivt liv sedan Gud vet när.
Det är inget aktivt sällskap alltså.

Sen så kan man ju också fråga sig om inte SFMO har sina "ockulta aspekter" också, särskilt med tanke på hertigens intressen i just det ämnet.
Han, och hans kompisar i hovet, hade ju även andra "sällskap" med mer och mindre esoterisk och ockult inriktning.

Förresten ...
Jag läste i en historiebok om ämnet, skriven av en svensk författare "Lindholm" som listade ett sällskap med "enokiansk magi" på schemat, som tydligen skulle vara, eller ha varit, centrerad i södra skandiavien och dra medlemmar från halva västeuropa.
Boken heter "Pilgrims of the Night" och jag har förvisso boken hemma, men orkar inte leta rätt på just namnet. Det står bara en gång i boken och är en bokstavskombination bara.

Men eftersom boken gavs ut i början av 90-talet så föregick den ju den sen kommande moderna trenden med "magiska sällskap" här i Sverige.
Bara det borde väl vara intressant för din lista.

Har du förresten tagit upp "Den magiska cirkeln" som rånmördaren Thurneman hade med sina kumpaner ? Det var väl under 50-talet eller nåt sånt.
Böcker och uppsatser har ju skrivits om honom, och sällskapet.
Citera
2021-05-25, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
En hel del av de sällskap du listar är nog inte längre aktiva är jag rädd. Och andra har väl bara haft något enstaka år att skryta med, så att säga. Tex den sista du listar, som väl inte finns i annan form än genom grundarnas goda vilja.. Den där Ordo hermetis tetramegistos, det var förvisso en äldre historia från Belgien som lyckades dra till sig några svenskar under några år - till årtionenden - men som inte längre har haft något aktivt liv sedan Gud vet när. Det är inget aktivt sällskap alltså.
Äntligen något annat än rants/OT som inte tillför något något konkret. Tack! Att de ockulta ordenssällskapen gått ner i aktivitetsgrad eller upphört är nog lite känslan jag haft och intressant att få den bekräftad.

Citat:
Sen så kan man ju också fråga sig om inte SFMO har sina "ockulta aspekter" också, särskilt med tanke på hertigens intressen i just det ämnet. Han, och hans kompisar i hovet, hade ju även andra "sällskap" med mer och mindre esoterisk och ockult inriktning.
Sista meningen först, guilt by association: om hertig Carl även varit med i Scouterna (om de funnits då) hade man då kunnat kalla Scouterna för ett ockult ordenssällskap bara för att hertig Carl också var medlem i andra esoteriska ordenssällskap? Jag försöker vara försiktig med förenklade samband. Det finns en del intressant inom SFMO ur ett esoteriskt perspektiv, men det finns en skillnad mellan SFMO och de jag listade, de senare är mer renodlat och centralt ockulta.

Citat:
Förresten ... Jag läste i en historiebok om ämnet, skriven av en svensk författare "Lindholm" som listade ett sällskap med "enokiansk magi" på schemat, som tydligen skulle vara, eller ha varit, centrerad i södra skandiavien och dra medlemmar från halva västeuropa. Boken heter "Pilgrims of the Night" och jag har förvisso boken hemma, men orkar inte leta rätt på just namnet. Det står bara en gång i boken och är en bokstavskombination bara. Men eftersom boken gavs ut i början av 90-talet så föregick den ju den sen kommande moderna trenden med "magiska sällskap" här i Sverige.
Bara det borde väl vara intressant för din lista. Har du förresten tagit upp "Den magiska cirkeln" som rånmördaren Thurneman hade med sina kumpaner ? Det var väl under 50-talet eller nåt sånt. Böcker och uppsatser har ju skrivits om honom, och sällskapet.
Intressant, men mitt fokus är ordenssällskap, definierat som
  1. Praktiserar inval av nya medlemmar, oftast med faddrar som garanter,
  2. Högtidlig invigning och gradgivning i en eller flera klart definierade grader,
  3. Ordenband och ordensregalier för att visa gradtillhörighet och i förekommande fall förtroendeuppdrag.
Det är möjligt att ovanstående var ordenssällskap, men de kan lika gärna också varit "magiska sällskap" som du skriver, utan formen av ordenssällskap och då faller det för min del utanför det jag valt att skriva om. Men stort tack likväl för att du delar med dig av intressant information, jag ska försöka borra vidare i de här två spåren. 👍
Senast redigerad av jonar242 2021-05-25 kl. 09:24.
Citera
2021-05-25, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag är medlem i ett ockult ordenssällskap, skillnaden är att ockult har en annan innebörd idag jämfört med för si så där 2000 år sedan där vi hämtar våra läror, seder och bruk
Vilket, om jag får fråga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in