Citat:
Ursprungligen postat av
jonar242
Hej!
Det finns en rad olika ockulta ordenssällskap i Sverige som jag listar på
arnell.cc > Register-länken i vänsterkanten: AMORC (kom till Sverige 1933), Ordo Hermetis Tetramegistos (till Sverige på 50-talet), Mikaelsorden (1975, nedlagd), Svenska Misraimförbundet (1988), Dragon Rogue (1989), Order Militia Cruciferia Evangelica (1990), Ordo Templi Orientis (till Sverige 1990), Gyllene Gryningens Hermetiska Orden (till Sverige 1994), Ordre Reaux Croix (2002), Sodalitas RosaeXCrucis (S.R.C.) & Solis Alati (S.S.A.) (2003) samt Ordo Primae Lucis (oklart när orden grundades eller kom till Sverige).
Finns det nyare sällskaps om jag inte listar? Mer info, uppdaterad info om dem som listas redan? Alla bidrag tas tacksamt emot.
En hel del av de sällskap du listar är nog inte längre aktiva är jag rädd.
Och andra har väl bara haft något enstaka år att skryta med, så att säga.
Tex den sista du listar, som väl inte finns i annan form än genom grundarnas goda vilja.
Den där Ordo hermetis tetramegistos, det var förvisso en äldre historia från Belgien som lyckades dra till sig några svenskar under några år - till årtionenden - men som inte längre har haft något aktivt liv sedan Gud vet när.
Det är inget aktivt sällskap alltså.
Sen så kan man ju också fråga sig om inte SFMO har sina "ockulta aspekter" också, särskilt med tanke på hertigens intressen i just det ämnet.
Han, och hans kompisar i hovet, hade ju även andra "sällskap" med mer och mindre esoterisk och ockult inriktning.
Förresten ...
Jag läste i en historiebok om ämnet, skriven av en svensk författare "Lindholm" som listade ett sällskap med "enokiansk magi" på schemat, som tydligen skulle vara, eller ha varit, centrerad i södra skandiavien och dra medlemmar från halva västeuropa.
Boken heter "Pilgrims of the Night" och jag har förvisso boken hemma, men orkar inte leta rätt på just namnet. Det står bara en gång i boken och är en bokstavskombination bara.
Men eftersom boken gavs ut i början av 90-talet så föregick den ju den sen kommande moderna trenden med "magiska sällskap" här i Sverige.
Bara det borde väl vara intressant för din lista.
Har du förresten tagit upp "Den magiska cirkeln" som rånmördaren Thurneman hade med sina kumpaner ? Det var väl under 50-talet eller nåt sånt.
Böcker och uppsatser har ju skrivits om honom, och sällskapet.