2021-08-16, 22:26
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Nst sista strofen r nnu mer talande.

Detta r allts efter Ragnark nr asagudarna har dtt i kampen mot ondskan. Precis som mnga andra polyteistiska trossystem s finns allts i botten tron p det allra hgsta transcendenta vsen som vi idag benmner Gud. (Alternativt kan man tnka sig att detta r sentida tankar som tillkommit nr man skrivit ned texterna under kristen tid.)
Intressant.
Jag tycker andra sidan att det r viktigt att komma ihg att det absolut kan vara tillgg frn kristna frfattare.
Citera
2021-08-17, 02:08
Medlem
Att tolka grundtextens hrg ok hof som "helgedomar" r att applicera eftervrldens syn. Fr gudarna sjlva var det helt enkelt deras boningar, som mnniskor sedermera skte efterlikna i form av heliga lunder och tempel!

Asarna inhgnade tomter och byggde hus, helt enkelt! De skulle ju ngonstans bo!
Citera
2021-08-17, 03:32
Medlem
area50s avatar
Enligt Neil Price - en engelsman som forskar p vikingatiden - s finns det antydningar inom asatron som menar att ven gudarna hade tempel i Asgrd fr "ngot" som dom tillbad.
https://www.youtube.com/watch?v=7Db9sG1PSsQ&t=11s
Senast redigerad av area50 2021-08-17 kl. 03:39.
Citera
2021-08-17, 22:15
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av do-ob
Mytologin r inte kronologisk och gudar kan vara bde dda och levande beroende p vilken funktion de har i berttelserna, men hittills har jag inte funnit ngon identitet p ngon "urgud" inom asatron. Finns det ngon som vill lgga fram teorier kring detta?

Den ldsta gudarna vi knner till i Norden r vanerna. Ull r dr den hgste guden. Som du kan dyrka bde p Ullevi eller Ullared...

Asarna r sannolikt ngot senare.
Citera
2021-08-18, 23:42
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Sedan undrar jag om nu Ull verkligen var en s viktig gud, varfr bevarades inga myter om honom?
Det enda som jag vet r att han var Sivs son frn ett tidigare ktenskap och drmed Tors styvson.

I de Islnska Eddorna och sagorna r Ull inte srskilt viktig, men de nedtecknades faktiskt i brjan av medeltiden.
Troligen speglar Eddornas och Sagornas dikter och berttelser hur makthavarna, eliten i vikingatidens samhlle trodde.

Varifrn kom vikingatidens hrskare och deras tro i linje med Eddorna? Vissa tror att folkvandringsttidens (ca 4-500-talen) fornborgar och fornlmningar av nedbrnda vergivna grdar talar fr att den gamla makteliten ersattes av en ny elit, en ny elit som utbildats till legosoldater i roms armeer och efter 20 rs tjnstgring var bde kompetenta krigare och snuskigt rika nr de vid soldat-tjnstens slut betalades med guld.

Dessa hemvndande legosoldater hade varit i kontakt med andra (mysterie-)traditioner kring guden Oden, kallad wotan nere i Europa och de vnde hem med Oden som bde Allfader och Valfader (den som bestmmer vilka som ska d p slagfltet).

De mnniskor hemma i norden som hade dpt massor med platser efter favorit-guden Ull frsvann. Men ortsnamnen lever vidare: Ullevi, Ulltuna, Ullerker, Ullbro, Ullared m.m. m.fl..

Jag tillber Bibelns gammal testamentliga gudars Gud ("Gud str i gudarnas frsamlig" str det i Psalm 82), men det hindrar mig inte att ha trosuppfattningen att Ulls ande faktiskt fortfarande r nrvarande i Ullunda i min kommun.

Ulls namn kommer av det forngermanska ordet Wulthus, som betyder "strlglans". Ull r en solgud, vinterns skidkande gnistrande solgud.

Den andra solguden var troligen Baalder, fr Balders namn betyder "den lysande".

Vikingatidens Edda-sagor var skrivna fr vikingatidens Odens-lskande elit, s de framstller Ull som en inkompetent vikarie under 10 r fr Oden (nr Oden var landsfrvisad fr vldtkt) och Balder dr definitivt, en gng fr alla, och teruppstr inte frrn efter Ragnark. Efter Ragnark kommer Balder vara den lysande allfadern fr nya gudar och nya mnniskor p en ny jord, enligt Eddorna.
Citera
2021-08-19, 00:03
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Nst sista strofen r nnu mer talande.

Dr kommer den mktige
till maktdomen,
den starke, ovanifrn,
han som styr ver allt.

Detta r allts efter Ragnark nr asagudarna har dtt i kampen mot ondskan. Precis som mnga andra polyteistiska trossystem s finns allts i botten tron p det allra hgsta transcendenta vsen som vi idag benmner Gud. (Alternativt kan man tnka sig att detta r sentida tankar som tillkommit nr man skrivit ned texterna under kristen tid.)

En alternativ tolkning r att Valans spdom hr talar om Balder som ska teruppst efter ragnark och skapa en ny vrld, nya gudar och nya mnniskor.

Baldersmyten med en gud som dr och teruppstr, kan ha kommit med jordbruksbefolkningen som flyttade in i europa i slutet av frn turkiet.

I mellanstern hade de Baal-myter som gick ut p att Baal dog i varje sommartorka och teruppstod nr regnen terkom, men i nordbornas Baldersmyt 2-3000 r senare dr Balder en gng och teruppstr efter Ragnark.

Baal var dock den hgste guden i mnga samhllen i mellanstern, om det r det du menar med "transcendent".
Citera
2021-08-19, 00:31
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
I de Islnska Eddorna och sagorna r Ull inte srskilt viktig, men de nedtecknades faktiskt i brjan av medeltiden.
Troligen speglar Eddornas och Sagornas dikter och berttelser hur makthavarna, eliten i vikingatidens samhlle trodde.

Varifrn kom vikingatidens hrskare och deras tro i linje med Eddorna? Vissa tror att folkvandringsttidens (ca 4-500-talen) fornborgar och fornlmningar av nedbrnda vergivna grdar talar fr att den gamla makteliten ersattes av en ny elit, en ny elit som utbildats till legosoldater i roms armeer och efter 20 rs tjnstgring var bde kompetenta krigare och snuskigt rika nr de vid soldat-tjnstens slut betalades med guld.

Dessa hemvndande legosoldater hade varit i kontakt med andra (mysterie-)traditioner kring guden Oden, kallad wotan nere i Europa och de vnde hem med Oden som bde Allfader och Valfader (den som bestmmer vilka som ska d p slagfltet).

De mnniskor hemma i norden som hade dpt massor med platser efter favorit-guden Ull frsvann. Men ortsnamnen lever vidare: Ullevi, Ulltuna, Ullerker, Ullbro, Ullared m.m. m.fl..

Jag tillber Bibelns gammal testamentliga gudars Gud ("Gud str i gudarnas frsamlig" str det i Psalm 82), men det hindrar mig inte att ha trosuppfattningen att Ulls ande faktiskt fortfarande r nrvarande i Ullunda i min kommun.

Ulls namn kommer av det forngermanska ordet Wulthus, som betyder "strlglans". Ull r en solgud, vinterns skidkande gnistrande solgud.

Vikingatidens Edda-sagor var skrivna fr vikingatidens Odens-lskande elit, s de framstller Ull som en inkompetent vikarie under 10 r fr Oden (nr Oden var landsfrvisad fr vldtkt) och Balder dr definitivt, en gng fr alla, och teruppstr inte frrn efter Ragnark. Efter Ragnark kommer Balder vara den lysande allfadern fr nya gudar och nya mnniskor p en ny jord, enligt Eddorna.
Okej, tack s mycket fr ditt lnga svar.
Det var dock en nyhet fr mig att Oden blev landsfrvisad i tio r fr en vldtkt.
Citera
2021-08-19, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr

Ull r skidlpares och jgares gud, och drmed nrmast ett komplement till Njord/Frej, som rder ver sommarens inkomstkllor: ring och sjfart.

Jag ser dem som olika aspekter av en och samma ursprungliga gudom; men jag kan givetvis ha fel!
Citera
2021-08-19, 22:12
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ull r skidlpares och jgares gud, och drmed nrmast ett komplement till Njord/Frej, som rder ver sommarens inkomstkllor: ring och sjfart.

Jag ser dem som olika aspekter av en och samma ursprungliga gudom; men jag kan givetvis ha fel!
Men det var en intressant tolkning.
Jag har ocks sttt p teorier om att Ulls mor Siv tillhrde vanernas slkte, liksom Frej och Njord.
Citera
2021-08-19, 22:33
Medlem
Asa-tron var inte en religion p det stt som moderna mnniskor frestller sig att en religion r. Dyrkan av asarna var mer att betrakta som gudstjnst n bnestunder. Genom ramsor och ritualer frskte man pverka gudarna s att de skulle gynna en. Ngot personligt frhllande till ngn gud dr de hade djupa samtal med guden hade de knappast. Begrepp som synd, frlsning, sjl och bot fanns inte. Ordet bn fanns inte i fornsprket. Det kan ju sga ngot om relationen de asatroende hade till gudarna. Ordet kom in med lgtyska missionrer.
Senast redigerad av akrylforlibbad 2021-08-19 kl. 22:52.
Citera
2021-08-20, 13:41
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Asa-tron var inte en religion p det stt som moderna mnniskor frestller sig att en religion r. Dyrkan av asarna var mer att betrakta som gudstjnst n bnestunder. Genom ramsor och ritualer frskte man pverka gudarna s att de skulle gynna en. Ngot personligt frhllande till ngn gud dr de hade djupa samtal med guden hade de knappast. Begrepp som synd, frlsning, sjl och bot fanns inte. Ordet bn fanns inte i fornsprket. Det kan ju sga ngot om relationen de asatroende hade till gudarna. Ordet kom in med lgtyska missionrer.
Det kom kristna prster, biskopar och missionrer frn alla vderstreck - frutom kanske norr d.

Srskilt fr vstergtlands del var det den keltiska kyrkan som tidigt fick fsta bland det lokala herrefolket. Det var ju den delen av vrlden de hade mest kontakt med.
Katolikerna frn sder blev ju de som skulle g till historien, eftersom de gick segrande ur "striden."
Men det var inte bara de som fanns hr och verkade.
Engelska biskopar fortsatte nda in till 1200-talet att verka i Vstergtland p sina hll.
Och jo, ven frn ster kom det influenser - inte s konstigt med tanke p att det var den vgen svearna vanligtvis for ...

Men det r nog helt rtt att folket i "Fornnorden" inte hade samma relation till de mytogiska asagudarna som vi kanske frestller oss idag.
Visst fanns de representerade p sina hll som "totemplar" nstan, men fr folket i gemen var det naturens makter och vsen som var det centrala.

Och "bad" gjorde man itne fr att "f Guds nd," eller ngot sdant.
Utan man bad till ngon, eller ngra, vl valda natur- eller gudavsen fr att "be om ngot."
Alternativt att "tacka fr det man ftt."

Ofta offrade man istllet p ngon offerplats, tex genom att snka ner offergvor i ett krr.
Eller stlla ut en skl med mjlk eller grt.

Ett annat, mer praktiskt, stt att f ta del av "det gudomliga" var ju genom att "supa sig redlsa" i hvdingens mjdhall. Om de gick gudomens vlsignelse, s kunde de tex "bli inspirerade" och brja skalda infr de andra fyllona.

Innan mjdhallarna brjade etableras var det till de urgamla hgarna man vnde sig.
Och de som bebodde dessa gillade inte nymodigheterna med fyllefester inomhus ...
Det visar Beowolf-kvdet p ett exemplariskt stt, iom trollet Grendels ursinne ver larmet frn mjdhallen.
Dvs Grendel bodde i en forntida hg, tillsammans med draken.
De var allts i kvdet representanter fr den gamla tron, och hela historien vittnar om konflikten i brytningsperioden mellan gammalt och nytt.

P samma stt faktiskt som i sagorna om troll som blir ursinniga ver klockornas klang frn kyrktornen.
Bara det att Beowolf var en mycket ldre frlaga, motsvarighet av samma grundlggande konflikt.
Citera
2021-08-20, 16:38
Medlem
Det r ett intressant mne men man vet tydligen vldigt lite om hur forntidens mnniskor sjlva sg p sin religion. Vi knner till gudarnas namn tack vare Snorre Sturlasson, och vi vet att olika gudar var olika populra under olika rhundraden. Fre vikingatiden tycks guden Ull ha varit populr men Snorre skriver vldigt lite om honom. Och gr man nnu lngre tillbaka och frsker tolka mlningarna i Kivikshgen s famlar vi i mrker.

Vad jag frstr s var det indoeuropeerna som tog med sig asatron till Skandinavien. Astron var drmed beslktad med hinduismen. Man kan ju spekulera i om man ven hr trodde p sjlavandring, eller karma och s vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in