Citat:
Ursprungligen postat av
priz
Absolut ingen hade tänkt på att döpa en arena efter Beatles på 60 talet. Kanske skulle man gjort det i slutet av 90 talet.
Om 5-10 år kommer avicii bara vara en parantes. Han börjar ju redan bli bortglömd.
Dessutom är det vanskligt att döpa saker efter levande eller nyligen avlidna människor. Det kan bli väldigt polariserande, eller så kan det dyka upp ny info. Skulle bli småkul om det kommer fram lite hattrådar från avicii på Flashback eller nordfront, eller nån chat på peddoforum.
Den diskussionen handlade om snarare Aviciis storhet som musiker, vilket du ser många i tråden förneka trots att han är den svenska musiker som har överlägset flest lyssningar och fans världen över.
Det är det jag menar med att de boomers i tråden låter exakt likadant som de som var emot Beatles och hårdrock på den tiden.
Om man ska namnge en arena efter en person är en annan fråga. Jag tycker det, eftersom det är ett bra sätt att hylla stora personer inom kulturen. En sund kultur måste hylla sina hjältar, vare sig det är inom idrott, konst, vetenskap eller något annat.
Och det ligger i sakens natur att man namnger olika saker som ligger inom domänen för den personens gärning. En fotbollsarena för en fotbollslegend, en flygplats för en politiker, ett universitet för en vetenskapsman, osv. Jag tycker det är logiskt att namnge Globen efter en musiklegend, då det är en arena som förknippas med musik och konserter. Även om kanske typ Tim Bergling Globe hade passat bättre.