Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
De flesta sexualbrottslingar återfaller inte. Det gäller även pedofiler. GM hittas oftast bland släkt och vänner. Dessutom hos vissa yrken, där det finns tillgång till barn.
De, som återfaller. skrivs det om i tidningar och visas upp av massmedia.
Ungefär 50 procent av de som begår sexuella övergrepp på barn (under 12) är inte pedofiler utan är
1 sociopater
2 förståndshandikappade
3 droger (alkohol mm)
4 annat.
Om att hänga ut personer handlar egentligen inte om att minska risken, utan hämnd eller annat och har kanske en mer negativ effekt, då det minskar chansen att pedofiler mm inte söker hjälp innan de begår brott.
Aningen OT i den här tråden kanske och jag är medveten om att många av de som begår övergrepp mot barn inte är pedofiler i ordets rätta bemärkelse, men råkar du ha någon källa för dina siffror?
Sedan angående det aktuella kontot så ja, rent juridiskt så kan väl innehavaren bli misstänkt och dömas för förtal om någon av de uthängda gör en anmälan. Sannolikheten är väl däremot större att någon av de uthängda hör av sig till Instagram och att kontot försvinner den vägen.
Om konton av det här slaget i största allmänhet kan jag förvisso förstå att folk kan vara intresserade av att veta om de bor granne med en våldsbrottsling, men jag har samtidigt svårt för när vanligt folk ger sig på att agera rättskipare, oavsett om det gäller uthängningar eller medborgargarden.
Någon här föreslog en liknande lösning som man har i USA, dvs. ett offentligt register. Problemet med den lösningen är väl dock att lite allt möjligt hamnar i det. Exempelvis kan någon 18-åring som haft sex med en 17-åring dyka upp bredvid någon som begått upprepade överfallsvåldtäkter och i vissa fall utan att det framgår vem som gjort vad.