• 1
  • 2
2021-05-19, 03:38
Om/när vi uppstår igen... Antingen om gud eller gudarna krafsar ihop alla atomer efter vår död och sätter ihop oss igen i paradiset,
eller om den kosmiska eviga inflationen gör så att vi av sannolikhet till sist uppstår/skapas igen som exakta kopior till både kropp, hjärna och själ (vad nu en själ ev. är för något) med exakt lika atomer på alla ställen,
samt samma ande- och själastoff.

Alla minnen, tankar, händelser med mera borde/måste bli exakt dom samma men blir medvetandet också exakt detsamma, dvs det som vi har och upplever nu?
Om det är så, betyder det då att vi är evigt tvungna att leva och i så fall; hur tar vi oss ur detta?
Citera
2021-05-19, 03:55
Bannlyst
Kopian tror att den är du, men originalet är egentligen inte vid medvetande. thats it brah
Citera
2021-05-19, 03:59
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JunvaldLarsson
Om/när vi uppstår igen... Antingen om gud eller gudarna krafsar ihop alla atomer efter vår död och sätter ihop oss igen i paradiset,
eller om den kosmiska eviga inflationen gör så att vi av sannolikhet till sist uppstår/skapas igen som exakta kopior till både kropp, hjärna och själ (vad nu en själ ev. är för något) med exakt lika atomer på alla ställen,

Alla minnen, tankar, händelser med mera borde/måste bli exakt dom samma men blir medvetandet också exakt detsamma, dvs det som vi har och upplever nu?
Om det är så, betyder det då att vi är evigt tvungna att leva och i så fall; hur tar vi oss ur detta?

Om vi tar två exakta kloner, men en växer upp nere i Pakistan... och dom båda träffas här i Stockholm på 25 årsdagen...

Så inte fan är dom mer än utseendemässigt och biologiskt lika.
Citera
2021-05-19, 04:32
Citat:
Ursprungligen postat av Loncin
Kopian tror att den är du, men originalet är egentligen inte vid medvetande. thats it brah
Vad kopian tror är jag egentligen inte intresserad av.

Jag vill veta om JAG och MITT subjektiva medvetande börjar om på nytt när kopian återskapas.

Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Om vi tar två exakta kloner, men en växer upp nere i Pakistan... och dom båda träffas här i Stockholm på 25 årsdagen...

Så inte fan är dom mer än utseendemässigt och biologiskt lika.
Vi kan rent teoretiskt dessutom säga två exakta kopior och exakta liv, att en klon med exakt samma historia och atomer ligger bredvid mig.
Vem vore då det; jag eller någon vilt främmande människa med ett annat medvetande?

Han som ligger sidan om mig tror att han är jag och eventuellt vise versa, eller vad...?
Är kopian på något sätt jag eller jag på något sätt honom?
Citera
2021-05-19, 04:42
Medlem
Det blir en ny kropp med exakt samma tankar, minnen och känslor som de du hade, men det finns ingen anledning att se er som samma person för det. Inte ser du två datorer som kör två exakt likadana program på exakt samma sätt som en och samma dator? Nej, det är två olika datorer med likadant innehåll, det är allt.
Citera
2021-05-19, 04:45
Bannlyst
Citat:
Jag vill veta om JAG och MITT subjektiva medvetande börjar om på nytt när kopian återskapas.

Ja? Jag utgick från det. Ditt subjektiva medvetande både dör och lever vidare eftersom kopian känner sig identisk med dig, men du är inte vid medvetande. Thats it brah
Citera
2021-05-19, 04:48
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:

Vi kan rent teoretiskt dessutom säga två exakta kopior och exakta liv, att en klon med exakt samma historia och atomer ligger bredvid mig.
Vem vore då det; jag eller någon vilt främmande människa med ett annat medvetande?

Han som ligger sidan om mig tror att han är jag och eventuellt vise versa, eller vad...?
Är kopian på något sätt jag eller jag på något sätt honom?

Den som inte är kopian är den äkta... men det kommer kopian aldrig att gå med på.
Citera
2021-05-19, 04:50
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:

Nej det gör det inte. Eftersom dina minnen (du) inte hänger med i den exakta kopian.
Citera
2021-05-19, 04:54
Medlem
--Blackbird--s avatar
Om en materialist anser att det inte vore samma medvetande, så tror den personen på magi.
Eftersom enligt materialisterna så skapas medvetandet av materia arrangerat i en viss ordning, så enligt de själva borde samma medvetande skapas om man arrangerar materia likadant igen.

Om inte samma medvetande skapas.. Varför inte?
Citera
2021-05-19, 04:54
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Den som inte är kopian är den äkta... men det kommer kopian aldrig att gå med på.
Eller två enäggstvillingar med i princip samma uppväxt... Varför blir jag den ene och den andre en annan. Vem avgör vem som ska bli vem?
Senast redigerad av JunvaldLarsson 2021-05-19 kl. 05:01.
Citera
2021-05-19, 04:56
Medlem
Citat:

Nja, eftersom de upplever olika omgivningar. Hade två identiska kopior upplevt exakt samma stimuli vid alla tillfällen hade de reagerat exakt samma.
Citera
2021-05-19, 04:57
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Om en materialist anser att det inte vore samma medvetande, så tror den personen på magi.
Eftersom enligt materialisterna så skapas medvetandet av materia arrangerat i en viss ordning, så enligt de själva borde samma medvetande skapas om man arrangerar materia likadant igen.

Om inte samma medvetande skapas.. Varför inte?
Jag håller med dig om det till stor del. Något just vid den här frågan är outrett av filosofin och vetenskapen. Om en kopias hjärna skapar samma illusion av mitt jag så är det väl jag, men bara sett och upplevt utifrån ett annat perspektiv...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in