2021-05-19, 09:29
Medlem
Förstår att Postnord vill avveckla systemet med en massa ombud. Blir ju stora problem för dem när man inte har full koll på vilken personal som hanterar paketen. Ombuden har ju ofta stor personalomsättning, små turkaffärer som plockar in lite vem som helst att stå i kassan m.m.

Det kommer nog bli väldigt bra när de rullar ut paketskåpen, möjligen att de i vissa fall behöver kompletteras med övervakning.
Citera
2021-05-19, 09:43
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Förstår att Postnord vill avveckla systemet med en massa ombud. Blir ju stora problem för dem när man inte har full koll på vilken personal som hanterar paketen. Ombuden har ju ofta stor personalomsättning, små turkaffärer som plockar in lite vem som helst att stå i kassan m.m.

Det kommer nog bli väldigt bra när de rullar ut paketskåpen, möjligen att de i vissa fall behöver kompletteras med övervakning.

”Vem som helst” hanterar inte paketen.
Alla kan scanna upp dom möjligtvis, men för att få lämna ut paketen krävs utbildning.
Och chefen (som är den som leder och fördelar arbetet) har ju givetvis koll på vilka som är satta att scanna paket varje dag.
Hos oss är det inget konstigt att chefen själv hjälper till med det, så hade detta hänt hos oss hade det garanterat upptäckts snabbt, trots att det är en stor butik.

Och det är rätt många regler man ska ha koll på, det är inte bara att kolla leg, hämta paketet och sen ge ut det.
Finns dom på min arbetsplats som tyckte utbildningarna var för krångliga och tackade nej till att jobba i förbutiken pga det.
Dvs, du får inte lämna ut paket, eller ens ha med Postnords padda/mobil/dator att göra utan korrekt utbildning.

I mina öron låter detta helt vrickat hur detta inte upptäckts tidigare?
Dom måste slarva i sin hantering med post på nåt vis.

Om något paket ”försvinner” hos oss hittas det alltid efter inventering som görs 1 gång/vecka, oftast har det glömt ankomstregistrerats (när man är för snabb med nya fingerscannrarna hänger dom inte alltid med, då får man gå tillbaka ett par paket och scanna om) eller bara flyttats till en annan hylla av misstag.

Har aldrig varit med om att en spårbar försändelse försvunnit helt hos oss och inte blivit hittad igen.
Citera
2021-05-19, 09:57
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vill gärna veta hur Postnord gillrar fällor inne på lagret i en ICA-butik. Låter som lite egenmäktigt förfarande här.
Det får du försöka förklara. Skulle Posten agera egenmäktigt hehe?!

Du får ta din medicin och framför allt sluta använda ord du inte kan förstå!

Du har ju inte ens förstått händelserna! Pajas
Citera
2021-05-19, 10:00
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Låter som lite egenmäktigt förfarande här.
Eh-nej? Ica har ett avtal med posten om att vara ombud för deras leveranser av paket till kunder.
Så posten är i sin fulla rätt att sätt upp musfällan som slog igen.
Citera
2021-05-19, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
”Vem som helst” hanterar inte paketen.
Alla kan scanna upp dom möjligtvis, men för att få lämna ut paketen krävs utbildning.

Låter bra att man kräver det. Men då hoppas jag att Postnord skärper kontrollerna så att det också fungerar så i praktiken. Hos mitt ombud dyker upp en massa nya märkliga personer för jämnan.
Citera
2021-05-19, 11:00
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Låter bra att man kräver det. Men då hoppas jag att Postnord skärper kontrollerna så att det också fungerar så i praktiken. Hos mitt ombud dyker upp en massa nya märkliga personer för jämnan.

Sommarjobbare/inhoppare/vikarier är oftast inte i förbutiken utan hos oss är det samma personal som roteras där.
Tillfälligt anställda har oftast inte dom utbildningar som behövs, eller ens ett intresse för att lära sig om posthantering för den delen.

Det är inte Postnord som bestämmer vilka anställda som ska hantera paket, jobba i förbutiken utan det är ju handlaren/personalansvarig.
Det är även deras jobb att se till att behörig personal har rätt utbildningar, och hos oss har det aldrig varit något som helst problem.

Vi som hanterar paket utbildas kontinuerligt och som jag tidigare skrivit har det aldrig försvunnit ett paket hos oss som inte hittats igen efter veckans inventering.
Och då hanterar vi ca 15-20 burar paket dagligen (ej inräknat brevsäckar/rek i detta).
Citera
2021-05-19, 11:00
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Tror en del av stöldbegärliga/skrymmande varor, typ hemelektronik osv, ändå måste hamna hos ombud. Blir lite svårlöst ändå detta- inte så intressant/lönsamt att vara ombud för posten i alla lägen hellre kanske.
Citera
2021-05-19, 11:12
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Postnord har självklart en egen säkerhetsavdelning, troligtvis med fd. poliser/spanare som jobbar med säkerhetsfrågor åt Postnord.
)

Sök på Youtube på postnord och stöld så har dom en del filmer om hur dom går tillväga. Ganska intressant och bra tycker jag, blir lite väl Rambo-aktigt ibland.

Om du inte sett redan.
Citera
2021-05-19, 11:19
Medlem
barbiecues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Nej, nej, när chauffören lastat av burarna uppdateras det att ”försändelsen har ankommit till utlämningsstället/Ica ..”, därefter scannar personalen paketen, ger dom hyllplats och Postnord skickar ut sms/avi/mejl med ”din försändelse finns nu att hämta hos Ica ..”.

Ja, fast det förutsätter ju att chauffören isåfall själv scannar alla paketen innan han lämnar över dem till butiken vilket han naturligtvis inte gör. Det jag menar är att om en chaufför tar ett paket så blir det samma "fel" som att en ur personalen tar det innan det scannas. Man kan inte vara 100% att det försvinner i butiken. Men här har de säkert kommit på henne med uteslutningsmetoden, paket försvinner oavsett vilken chaufför det är.

Försvinner ett paket mellan sista scanning hos PostNord-terminalen och scanning hos ombud finns både chauffören och personalen som felkälla.
Citera
2021-05-19, 11:27
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Vad grundar du den teorin på?

Att släppa förbi kunder utan att ta betalt har en visst kulturell prägel.
Citera
2021-05-19, 11:34
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Postnord har självklart en egen säkerhetsavdelning, troligtvis med fd. poliser/spanare som jobbar med säkerhetsfrågor åt Postnord.

Jag hade gjort så här:

Kollat vilken typ av paket som försvinner, typ är det paket från elektronikföretag eller exklusivare märken tjuven riktat in sig på?

Paketerat likadana paket men riggat dom med GPS-puck och skickat. Finns så små att det inte märks, skulle till och med gå att gömma i själva varan.

Skickat paket med GPS-puck alla dagar i veckan, så att tjuven jobbar det passet och tar det paketet.

Man kan upprepa processen tills tjuven tar paketet.

Paketen som tjuven inte tar, hämtar man ju bara ut som vanligt så man får tillbaka sin GPS-puck. Man skickar alltså paketen till en spanare på Postnord.

Det här är inte olagligt på något vis och även om det vore brottsprovokation så är det tillåtet då det inte görs av Polisen utan Postnord. Knappast olagligt att skicka paket med spårningsenhet eller inspelningsapparatur som startar när ett paket öppnas, precis som folk har kameror i sina hem och gps-puck på sina bilar

No shit. Du skriver det här som om du vore skitsmart och kommit på något nytt.

Detta är väll det första som slår en.
Citera
2021-05-19, 11:38
Medlem
Karma is a bitch. 😅
På ett ica-nära som var mitt postombud då så hände en skum grej. Jag fick en lapp hem om att hämta ut mitt paket, vilket jag gjorde, så långt inget konstigt.

Typ tre veckor senare fick jag en till lapp om att hämta ut mitt paket, jag misstänkte att det kunde vara samma vara men gick dit iallafall.

Väl där blev jag utskälld av han som var ombudet för att försöka få ett till paket.
Men jag visade både lappen och mitt id men om jag inte gick på en gång så skulle han ringa polisen.

Jag försökte förklara att jag fick den här lappen om en försändelse för typ två dagar sedan, men det gick inte.
Han skrek åt mig att gå härifrån.
Det hela blev så absurt att ja, jag gick. 🙁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in