2021-05-19, 07:29
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ofta så brukar säkerhetsföretag på begäran av företag montera upp kameror på nätterna när personalen inte är där.

Det finns redan kameror i paketutrymmet, det tillhör nämligen butiken.

Jag fattar inte hur kvinnan lyckats med detta..?
Jag jobbar nämligen själv hos ombud.

Varje paket (dvs spårbar försändelse) som kommer till oss registreras/scannas in och får en hyllplats.
Om du då vill stjäla det paketet så är det ju sen innan (dvs innan man ger det en hyllplats) registrerat i datorn att ”paketet har ankommit till *valfri Ica*”, dvs det syns ju klart och tydligt att paketet ankommit butiken och således bör finnas där?

Det kommer ju snabbt upptäckas ett mönster i att paket ”försvinner” från ett specifikt ombud? Hur kan man inte veta detta när man jobbar i förbutiken??
Hon kan inte haft speciellt bra koll på hur det fungerar..

Är det däremot brev (försändelser upp till 2kg, ej spårbara) blir det svårare.
Det går öht inte att spåra dessa, men å andra sidan är det inte ett leveransalternativ som brukar användas när man skickar dyra/värdefulla saker ex elektronik.
Citera
2021-05-19, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vill gärna veta hur Postnord gillrar fällor inne på lagret i en ICA-butik. Låter som lite egenmäktigt förfarande här.
Postnord har troligen ett kontrakt som ger dem rättigheter att efter eget gottfinnande övervaka deras försändelser. Varför skulle inte ica-butiken samverka, ge sitt tillstånd för att lösa detta? De vill nog fortsätta att vara postombud.
Citera
2021-05-19, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Paket började mystiskt försvinna från en Ica-butik i Stockholm.
Postnord gillrade en spaningsfälla – och nu är en 54-årig kvinna misstänkt för ett 30-tal stölder.
– Personen togs på bar gärning, säger säkerhetschefen Alexis Larsson.

Kundernas paket levererades till postombudet i Ica-butiken i Stockholmsområdet, men försvann därefter spårlöst.
Efter att Postnord fått in flera anmälningar inledde man internt ett utredningsarbete.
– Vi på Postnord-säkerhet analyserar kontinuerligt reklamationsdata för att se var vi har kvalitetsavvikelser, så att vi kan rätta till eventuella problem, säger Alexis Larsson, chef för postens säkerhetsavdelningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...ostnords-falla

Vad anser ni om detta? Kan det t.ex varit ett försök i att finansiera ett missbruk av något slag?

Om hon fastnade med tassarna i kakburken på bild och kommer bli dömd,
så finns det väl ett namn och kanske ett IG och var hon svensk?
Senast redigerad av SKIL 2021-05-19 kl. 08:04.
Citera
2021-05-19, 08:01
Medlem
barbiecues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Det finns redan kameror i paketutrymmet, det tillhör nämligen butiken.

Jag fattar inte hur kvinnan lyckats med detta..?
Jag jobbar nämligen själv hos ombud.

Varje paket (dvs spårbar försändelse) som kommer till oss registreras/scannas in och får en hyllplats.
Om du då vill stjäla det paketet så är det ju sen innan (dvs innan man ger det en hyllplats) registrerat i datorn att ”paketet har ankommit till *valfri Ica*”, dvs det syns ju klart och tydligt att paketet ankommit butiken och således bör finnas där?

Det kommer ju snabbt upptäckas ett mönster i att paket ”försvinner” från ett specifikt ombud? Hur kan man inte veta detta när man jobbar i förbutiken??
Hon kan inte haft speciellt bra koll på hur det fungerar..

Är det däremot brev (försändelser upp till 2kg, ej spårbara) blir det svårare.
Det går öht inte att spåra dessa, men å andra sidan är det inte ett leveransalternativ som brukar användas när man skickar dyra/värdefulla saker ex elektronik.

Försvinner paketen innan de registreras i butiken finns ”möjligheten” att de försvunnit på vägen mellan PostNord och butiken, men de ligger fortfarande på kvittenslistorna som skickas elektroniskt till butiken.

Sånt här kan fungera någon enstaka gång men fungerar aldrig systematiskt.
Citera
2021-05-19, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Känns inte som en särskilt stabil person. Först förlorar alltså sitt jobb på Willys efter 16 år för att låtit 4 kunder köpa utan att betala. Kan inte röra sig om många tusenlappar. Får trots dom jobb på Ica och stjäl kunders paket. Förmodligen ingen direkt storfifflare.
Det är troligen bara vad de bortom rimligt tvivel kunde bevisa.
Det var väl Willys som för ett antal år sen införde förbud för att kassapersonal fick betjäna vänner och släktingar. Om det var butiker i Malmö eller generellt kommer jag inte ihåg.
Detta verkar vara ett generellt problem för dem.
Citera
2021-05-19, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Är ju visst inte första gången heller.....
"Kvinnan dömdes för tio år sedan efter att ha låtit fyra stamkunder på Willys slippa betala när hon satt som kassör."
"stamkunder"? Varför denna luddiga omskrivning för släkt och vänner.
Citera
2021-05-19, 08:11
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbiecue
Försvinner paketen innan de registreras i butiken finns ”möjligheten” att de försvunnit på vägen mellan PostNord och butiken, men de ligger fortfarande på kvittenslistorna som skickas elektroniskt till butiken.

Nej, nej, när chauffören lastat av burarna uppdateras det att ”försändelsen har ankommit till utlämningsstället/Ica ..”, därefter scannar personalen paketen, ger dom hyllplats och Postnord skickar ut sms/avi/mejl med ”din försändelse finns nu att hämta hos Ica ..”.
Citera
2021-05-19, 08:13
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbiecue

Det måste ju vara den som lastar av korgarna och scannar paketen som tar dom. Jag ser ju hur det går till varje gång jag är i "min" ICA-butik.

Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det är troligen bara vad de bortom rimligt tvivel kunde bevisa.
Det var väl Willys som för ett antal år sen införde förbud för att kassapersonal fick betjäna vänner och släktingar. Om det var butiker i Malmö eller generellt kommer jag inte ihåg.
Detta verkar vara ett generellt problem för dem.

Willys verkar ju i stort sett anställa folk med lönebidrag av något slag. Särskilt i Malmö så borde det nästan bara vara babbar som arbetar där? Att dom har lite svårt för rätt och ordning är ju allmänt bekant.
Citera
2021-05-19, 08:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Gissar att kvinnan inte är född i Sverige
Jag ser tvärtom framför mig en kort tjock svensk 50-årig tant med fula kläder som bräker på skånska.

Inte precis hi tech att hotta en sådan tjuv. Jag postar mycket med postnord, finns inte en kund som accepterar ett paket som försvinner, så allting anmäls. Om jag var postnord hade jag haft någon algoritm som summerade månadens stölder och försvann det 3 paket med mobiler från samma ställe hade jag omedelbart kollat kameror. 20 försvunna paket hade jag kopplat in spioner.

Tanten är antingen mytoman, har någon snattarböjelse, eller spelskulder från för mycket Leo Vegas.
Citera
2021-05-19, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Postnord har självklart en egen säkerhetsavdelning, troligtvis med fd. poliser/spanare som jobbar med säkerhetsfrågor åt Postnord.

Jag hade gjort så här:

Kollat vilken typ av paket som försvinner, typ är det paket från elektronikföretag eller exklusivare märken tjuven riktat in sig på?

Paketerat likadana paket men riggat dom med GPS-puck och skickat. Finns så små att det inte märks, skulle till och med gå att gömma i själva varan.

Skickat paket med GPS-puck alla dagar i veckan, så att tjuven jobbar det passet och tar det paketet.

Man kan upprepa processen tills tjuven tar paketet.

Paketen som tjuven inte tar, hämtar man ju bara ut som vanligt så man får tillbaka sin GPS-puck. Man skickar alltså paketen till en spanare på Postnord.

Det här är inte olagligt på något vis och även om det vore brottsprovokation så är det tillåtet då det inte görs av Polisen utan Postnord. Knappast olagligt att skicka paket med spårningsenhet eller inspelningsapparatur som startar när ett paket öppnas, precis som folk har kameror i sina hem och gps-puck på sina bilar
Brottsprovokation är väl att initiera eller provocera fram ett brott? Att övervaka sin egendom kan knappast vara en provokation för brott. Eller att ge ett tillfälle till brott. Att ställa en cykel olåst kan knappast vara att provocera fram ett brott. Men vem vet hur politiserade svenska tingsrätter ser på det. Möjligen att det är på väg mot att du brottsprovocerar om du inte vidtagit varje tänkbar möjlighet för att förhindra ett möjligt brott.
Senast redigerad av nbsp 2021-05-19 kl. 08:39.
Citera
2021-05-19, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Vad grundar du den teorin på?

Precis. Skulle snarare säga tvärtom. Känns mer som en bitter, avdankad och spelmissbrukande svennekärring.
Citera
2021-05-19, 09:07
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det måste ju vara den som lastar av korgarna och scannar paketen som tar dom. Jag ser ju hur det går till varje gång jag är i "min" ICA-butik.

Men snälla, läs ett par inlägg upp där jag har förklarat att det är helt omöjligt att göra på det viset utan att bli påkommen i princip omgående!

Hur menar du att du ”ser hur det går till”..?
Om man inte använder personal för att scanna upp paketen hur ska man då göra menar du?
Paketen flyger inte upp på hyllorna själv.

Sen tillhör förbutiken/post/paketutrymmet butiken dvs det är oftast kameraövervakat, har inte hört talas om någon förbutik som inte är det åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in