2021-05-17, 22:13
Medlem
Hej, jag har under den senaste månaderna märkt av att jag är allmänt trög eller efterbliven kan man kala det, jag tappar ord, fattar ibland inte självklara ord som folk säger, har svårt för att ta in information, kan ta ett exempel. Min kompisar skulle berätta hur jag gjorde en viss grej på ett spel, han förklarade en massa olika saker men jag fick knappt in något, det slutade med att jag googlade på hur man gjorde flera gången innan det satte sig någorlunda.

Jag har läst runt lite och kommit fram till att stress, oro osv kan orsaka detta. Jag har under flera år känt mig allmänt nere och tom deprimerad under vissa perioder, just nu så känner jag mig fortfarande nere men kan inte över en specefik sak utan att det går från dag till dag, minsta fel jag gör så kan jag tänka på det under hela dagen. Det kan vara mindre fel eller lite större fel men oftast är det smågrejer.

I värsta fall så kan det sitta i under flera dagar och jag tar då till alkohol under helgerna för att få bort tankar osv, känner mig också smartare och har lättare att ta in info när jag är berusad. Vad ska jag göra?
Citera
2021-05-17, 22:19
Medlem
Har du varit till en vårdcentral och lämnat prover? Det kan finnas rmedicinska orsaker till dina symptom såsom blodbrist/järnbrist eller hormonstörningar.
Citera
2021-05-17, 22:36
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicklas32
I värsta fall så kan det sitta i under flera dagar och jag tar då till alkohol under helgerna för att få bort tankar osv, känner mig också smartare och har lättare att ta in info när jag är berusad. Vad ska jag göra?

Lägg ner alkoholen ett tag. Den blir du inte smartare av direkt...

Ditt problem borde väl kunna lösas om det har dykt upp bara sådär. Kontakta vården som nån annan skrev 😊
Citera
2021-05-17, 22:51
Medlem
BewilderedHulders avatar
Alkoholmissbruk leder inte sällan till depression och vid hög konsumtion också hjärnskador.

Sluta sup och börja träna
Citera
2021-05-17, 23:25
Medlem
depenzs avatar
Känner igen mig.

1. Har du haft corona?
2. Blir du stimulerad mentalt på dagarna/jobbet?
3. Tränar du?
4. Sover du bra?
5. Äter du bra?
6. Kolla om du har brist på något
Citera
2021-05-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depenz
Känner igen mig.

1. Har du haft corona?
2. Blir du stimulerad mentalt på dagarna/jobbet?
3. Tränar du?
4. Sover du bra?
5. Äter du bra?
6. Kolla om du har brist på något

1. jag har nyligen haft covid
2. Helt olika, går fortfarande på gymnasium så vissa dar gör jag inget medans vissa så är jag inne i skolan och arbetar praktiskt.
3. nej, tränade ett tag men tröttnade då det inte var kul men ska jag vara ärlig så mådde jag som bäst när jag tränade som mest.
4. beror på om jag har något jag tänker på, dem senaste nätterna har jag varit vaken till ca 2 innan jag somnad då jag har tänkt på mycket.
5. Beror på hur jag mår, då det går från dag till dag så är jag olika mycket hungrig men vissa dagar äter jag först vid kanske 4 på eftermiddagen
Citera
2021-05-18, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Lägg ner alkoholen ett tag. Den blir du inte smartare av direkt...

Ditt problem borde väl kunna lösas om det har dykt upp bara sådär. Kontakta vården som nån annan skrev 😊

har funderat på att kontakta vården men tycker är svårt att ta första steget, jag bor hemma och jag vill inte att mina föräldrar ska få reda på något då jag inte gillar att prata om mina problem med dem. Har länge velat kontakta psykvården men har aldrig vågat då jag alltid tänker att jag inte har så stora problem. Det känns som att man måste vara djupt deprimerad för att kunna kontakta psykvården.
Citera
2021-05-18, 00:30
Medlem
rtyuios avatar
Hej TS. Jag lider av samma/snarlik. Hade Covid i början av året. Allt maskineri fungerar inte som det brukade göra. Hur länge var du sjuk i covid?
Citera
2021-05-18, 00:33
Medlem
Om du känner dig trög och efterbliven så är du nog det.
Ingen fara, det finns många som är det.

Långtidscovid är ju en ganska popular diagnos som du kanske kan fiska upp med lite tur, med tanke på din historik.
Citera
2021-05-18, 00:37
Medlem
Känner samma.. Svårt med koncentrationen speciellt. Lite alkohol botar men är inte hållbart i längden.
Citera
2021-05-18, 00:47
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Känner samma.. Svårt med koncentrationen speciellt. Lite alkohol botar men är inte hållbart i längden.
Ja. Likadant här. Jag blir mer "klar" när jag dricker lite. Men lämnade blodprover som visade på folatbrist.

Orsak
Folat är en sensibel markör för bristande upptag från tarmen (t.ex. vid celiaki, efter tunntarmsresektion). Även lågt vid bristande intag (kost med folatfattiga grönsaker, äldre med ensidig kost, nedgångna alkoholister). Överkokning av grönsaker sänker folathalten. Folatbrist kan även uppstå vid medicinering med vissa antiepileptika, metformin, metotrexat resp. trimetoprim. Atrofisk gastrit. Ofta brist på folat vid vitamin B12-brist

Symtom
"Psykiska symtom som nedsatt kognition, depression. Anemi med trötthet, yrsel, huvudvärk etc. Vid svår anemi andfåddhet, ev. kärlkramp."

Har fått folsyra tabletter. De har inte hjälpt ännu iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in