2021-05-17, 17:20
Medlem
Seriöst varför är narnia så bortglömd och hatat?

Jag har läst böckerna och sett filmerna. Jag har också läst och sett Harry potter, Lotr och Peter jackson. Och ja, narnia böckerna är ju äldre och det skiftar mycket mellan karaktärer och tidslinjer, vilket kan vara förvirrande och det kan bli svårt att se "meningen" med historien då man har svårare att lära känna karaktärerna, men i filmerna tycker jag att den lilla ändringen med att dom håller fokuset på syskonen mer funkar bra och är väl skrivet. Då författarens fokus låg mer på själva narnia som platts och rike än att berätta en historia så la han inte mycket tid på att utveckla och skriva väl skrivna karaktärer på samma sätt som andra fantasy författare. Jag tycker ändå att det är intressant, narnia som platts och fenomen är ju såklart mycket mer intressant, hur välskrivna karaktärer du än har! men det är nog mer en smaksak än ett riktigt argument.

Det jag oftast läser/ hör som kritik varför Narnia inte räknas med i fantasy toppen med Harry potter och Lotr är "den är ju kristen" och att dom tar upp hur inspirationen från bibeln förstör för domsjälva och "the writing". Jag personligen kan förstå varför man kan bli avskräckt från narnia då. Jag själv är inte kristen men har många riktigt dåliga upplevelser av kristendomen och kristna och ja, såklart så kan den kristna inspirationen skina igenom och inte till historiens nytta. Men jag vill ändå stå för att historien är dens egen. Att den enbart är inspirerad av bibeln och inte kopierad.

Det finns även dom som faktiskt lägger upp bra och starka argument varför dom ogillar narnia. Särskilt i böckerna då dom är väldigt partisk och målar upp kriget som om england inte hade gjort något fel inom kriget. Vilket jag inte kommer förklara hur problematiskt det är. men då vill jag gärna jämföra harry potter och narnia.

harry potter är ju väldigt älskad och missförstå mig inte, jag älskar verkligen hp. men om "the writing" i narnia är dålig så är ju "the writing" i harry potter SÄMST! i princip var ända del av harry potter är problematiskt allt från att husalferna är slavar som älskar att slava och vill inte bli fri till att svartalferna enbart bygger på nazi propaganda om judar OCH att döpa den ända asiatiska karaktären är döpt " Cho Chang" (vilket är två efternamn :/) vilket gör att jag drar slutsatsen att det inte är problem med hur böckerna är skrivna i det här fallet då man uppenbarligen kan se över det dåliga skrivandet i hp.

Och så kommer vi till det sista jag tänkte ta upp med denna fråga, vilket är hur du kan lätt och svårt det är att sätta in sig själv i historierna och karaktärerna, vilket jag tog upp lite i början.

i harry potter har du en skola, du har familjerelationer och romantiska förhållanden, du har klassiska fantasy element så som drakar, magi och väsen. Även en lockande tillhörighet som kommer med elevhemmen som även kan hjälpa dom som vill hitta sig själv på ett roligt och intressant sätt.

i percy jackson har vi en huvudkaraktär som känner att han aldrig kan passa in, och även en "skola" eller ja, ett läger där det också är en indelning med vilken gud du är barn till (liknande elevhemmen) även trasiga familjerelationer och romantiska relationer

varför är detta viktigt? för att det är enkelt att sätta in sig själv i konceptet, båda som dig som läsare men även in i en karaktär. Jag upplever inte att narnia har dom pullfaktorerna på samma nivå då historien som sagt fokuserar mer på narnia och inte karaktärerna.

min slutsats är att narnia borde fortfarande få mer uppmärksamhet från fantasy Communityt. men att jag kan förstå varför den inte får lika mycket kärlek såsom dom många andra, för att narnia har ett annat fokus, narnia är annorlunda.

nån som håller med? nån som har andra argument? nån som gillar eller hatar narnia???
Citera
2021-05-17, 17:30
Medlem
Pulvermozs avatar
Jag har inte hört någon säga något negativt om Narnia?
Citera
2021-05-17, 17:32
Medlem
humdis avatar
Narnia är habila barnböcker. Läste dem för barnen när de var i 7-8 årsåldern.
Men att jämföra fantasyböcker med varandra som du gör känns inte så meningsfullt. Vissa är för yngre barn andra för lite äldre hela vägen upp till böcker som vänder sig mot en vuxen läsarkrets.
Citera
2021-05-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humdi
Narnia är habila barnböcker. Läste dem för barnen när de var i 7-8 årsåldern.
Men att jämföra fantasyböcker med varandra som du gör känns inte så meningsfullt. Vissa är för yngre barn andra för lite äldre hela vägen upp till böcker som vänder sig mot en vuxen läsarkrets.

jag kan förstå din poäng, dock tyckte jag det var nödvändigt att ta upp då det också kunde påverka hur vi som publik och läsare uppfattade och tog emot historien jämtemot andra fantasy böcker/filmer.
Citera
2021-05-17, 18:05
Medlem
Juggernawts avatar
The lion, the witch and the wardrobe är för riktigt små barn och går därför inte hem hos varken tonåringar eller vuxna.
Citera
2021-05-17, 18:11
Medlem
håller med, Narnia är underskattad, dock har filmerna helt ok betyg på imdb. En annan film som då är mer underskattad är The Last Airbender från 2010, den har bara 4 men är värd minst 8
Citera
2021-05-17, 18:19
Medlem
Pulvermozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
The lion, the witch and the wardrobe är för riktigt små barn och går därför inte hem hos varken tonåringar eller vuxna.

Jag uppskatade den när jag såg den på bio. =)
Citera
2021-05-17, 18:51
Medlem
Inte läst böckerna men som sagts, har väl ansetts mossigt, "rasistiskt", "sexistiskt", ja det gamla vanliga. Rowling är ju politisk korrekt (ja, innan debaclet gällande transpersoner då..) och stämplad med ok. Tolkien har väl iofs anklagats för rasism också men hela den cirkusen drar ju in så mycket pengar till hollywood så det förbises tills vidare.
Citera
2021-05-17, 18:55
Medlem
Galen-Ekorres avatar
C.S. Lewis var kristen och teolog och innan (efter också för den delen) Narnia-serien skrev han ju en hel drös teologiska böcker så att förekommer referenser till Bibeln och dess berättelser i Narnia är väl inte särskilt konstigt? Böckerna anser jag vara väldigt bra. Filmserien har inte jag hört mycket negativt om även jag själv bara sett en av dem (som jag för övrigt inte tyckte var särskild sevärd men alla är vi ju olika vilket ju är bra).
Citera
2021-05-17, 18:56
Medlem
Germanofils avatar
Läste Narnia som barn och tyckte mycket om dem. Även filmerna var sevärda. Men det är väl lite som med Eddings böcker. Läser man dem som vuxen är de inte så tilltalande. Man ska inte jämföra barn- och vuxenlitteratur med varandra.
Citera
2021-05-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Läste Narnia som barn och tyckte mycket om dem. Även filmerna var sevärda. Men det är väl lite som med Eddings böcker. Läser man dem som vuxen är de inte så tilltalande. Man ska inte jämföra barn- och vuxenlitteratur med varandra.

jag skulle inte påstå att harry potter är vuxen litteratur. Inte Lotr heller för den delen då hobbit bara va en simpel sagobok
Citera
2021-05-17, 19:58
Medlem
Narnia älskade jag som barn under 80 talet. Den speglade en barnslig fantasi som var lätt att leka. Sombsrn på 70-80 talet var den bra. För mig då reflekterade inte jag över den kristna biten i den för de var lite vardag. Mina egna ungar födda mellan 2005-10 har inte uppskattat Narnia alls utan HP. Hp har det klassiska med relationer som gått längre ner i åldrarna tror de har lättare att relatera till HP jag som 70-talist lättare att relatera till Narnia.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in