Seriöst varför är narnia så bortglömd och hatat?
Jag har läst böckerna och sett filmerna. Jag har också läst och sett Harry potter, Lotr och Peter jackson. Och ja, narnia böckerna är ju äldre och det skiftar mycket mellan karaktärer och tidslinjer, vilket kan vara förvirrande och det kan bli svårt att se "meningen" med historien då man har svårare att lära känna karaktärerna, men i filmerna tycker jag att den lilla ändringen med att dom håller fokuset på syskonen mer funkar bra och är väl skrivet. Då författarens fokus låg mer på själva narnia som platts och rike än att berätta en historia så la han inte mycket tid på att utveckla och skriva väl skrivna karaktärer på samma sätt som andra fantasy författare. Jag tycker ändå att det är intressant, narnia som platts och fenomen är ju såklart mycket mer intressant, hur välskrivna karaktärer du än har! men det är nog mer en smaksak än ett riktigt argument.
Det jag oftast läser/ hör som kritik varför Narnia inte räknas med i fantasy toppen med Harry potter och Lotr är "den är ju kristen" och att dom tar upp hur inspirationen från bibeln förstör för domsjälva och "the writing". Jag personligen kan förstå varför man kan bli avskräckt från narnia då. Jag själv är inte kristen men har många riktigt dåliga upplevelser av kristendomen och kristna och ja, såklart så kan den kristna inspirationen skina igenom och inte till historiens nytta. Men jag vill ändå stå för att historien är dens egen. Att den enbart är inspirerad av bibeln och inte kopierad.
Det finns även dom som faktiskt lägger upp bra och starka argument varför dom ogillar narnia. Särskilt i böckerna då dom är väldigt partisk och målar upp kriget som om england inte hade gjort något fel inom kriget. Vilket jag inte kommer förklara hur problematiskt det är. men då vill jag gärna jämföra harry potter och narnia.
harry potter är ju väldigt älskad och missförstå mig inte, jag älskar verkligen hp. men om "the writing" i narnia är dålig så är ju "the writing" i harry potter SÄMST! i princip var ända del av harry potter är problematiskt allt från att husalferna är slavar som älskar att slava och vill inte bli fri till att svartalferna enbart bygger på nazi propaganda om judar OCH att döpa den ända asiatiska karaktären är döpt " Cho Chang" (vilket är två efternamn :/) vilket gör att jag drar slutsatsen att det inte är problem med hur böckerna är skrivna i det här fallet då man uppenbarligen kan se över det dåliga skrivandet i hp.
Och så kommer vi till det sista jag tänkte ta upp med denna fråga, vilket är hur du kan lätt och svårt det är att sätta in sig själv i historierna och karaktärerna, vilket jag tog upp lite i början.
i harry potter har du en skola, du har familjerelationer och romantiska förhållanden, du har klassiska fantasy element så som drakar, magi och väsen. Även en lockande tillhörighet som kommer med elevhemmen som även kan hjälpa dom som vill hitta sig själv på ett roligt och intressant sätt.
i percy jackson har vi en huvudkaraktär som känner att han aldrig kan passa in, och även en "skola" eller ja, ett läger där det också är en indelning med vilken gud du är barn till (liknande elevhemmen) även trasiga familjerelationer och romantiska relationer
varför är detta viktigt? för att det är enkelt att sätta in sig själv i konceptet, båda som dig som läsare men även in i en karaktär. Jag upplever inte att narnia har dom pullfaktorerna på samma nivå då historien som sagt fokuserar mer på narnia och inte karaktärerna.
min slutsats är att narnia borde fortfarande få mer uppmärksamhet från fantasy Communityt. men att jag kan förstå varför den inte får lika mycket kärlek såsom dom många andra, för att narnia har ett annat fokus, narnia är annorlunda.
nån som håller med? nån som har andra argument? nån som gillar eller hatar narnia???
Jag har läst böckerna och sett filmerna. Jag har också läst och sett Harry potter, Lotr och Peter jackson. Och ja, narnia böckerna är ju äldre och det skiftar mycket mellan karaktärer och tidslinjer, vilket kan vara förvirrande och det kan bli svårt att se "meningen" med historien då man har svårare att lära känna karaktärerna, men i filmerna tycker jag att den lilla ändringen med att dom håller fokuset på syskonen mer funkar bra och är väl skrivet. Då författarens fokus låg mer på själva narnia som platts och rike än att berätta en historia så la han inte mycket tid på att utveckla och skriva väl skrivna karaktärer på samma sätt som andra fantasy författare. Jag tycker ändå att det är intressant, narnia som platts och fenomen är ju såklart mycket mer intressant, hur välskrivna karaktärer du än har! men det är nog mer en smaksak än ett riktigt argument.
Det jag oftast läser/ hör som kritik varför Narnia inte räknas med i fantasy toppen med Harry potter och Lotr är "den är ju kristen" och att dom tar upp hur inspirationen från bibeln förstör för domsjälva och "the writing". Jag personligen kan förstå varför man kan bli avskräckt från narnia då. Jag själv är inte kristen men har många riktigt dåliga upplevelser av kristendomen och kristna och ja, såklart så kan den kristna inspirationen skina igenom och inte till historiens nytta. Men jag vill ändå stå för att historien är dens egen. Att den enbart är inspirerad av bibeln och inte kopierad.
Det finns även dom som faktiskt lägger upp bra och starka argument varför dom ogillar narnia. Särskilt i böckerna då dom är väldigt partisk och målar upp kriget som om england inte hade gjort något fel inom kriget. Vilket jag inte kommer förklara hur problematiskt det är. men då vill jag gärna jämföra harry potter och narnia.
harry potter är ju väldigt älskad och missförstå mig inte, jag älskar verkligen hp. men om "the writing" i narnia är dålig så är ju "the writing" i harry potter SÄMST! i princip var ända del av harry potter är problematiskt allt från att husalferna är slavar som älskar att slava och vill inte bli fri till att svartalferna enbart bygger på nazi propaganda om judar OCH att döpa den ända asiatiska karaktären är döpt " Cho Chang" (vilket är två efternamn :/) vilket gör att jag drar slutsatsen att det inte är problem med hur böckerna är skrivna i det här fallet då man uppenbarligen kan se över det dåliga skrivandet i hp.
Och så kommer vi till det sista jag tänkte ta upp med denna fråga, vilket är hur du kan lätt och svårt det är att sätta in sig själv i historierna och karaktärerna, vilket jag tog upp lite i början.
i harry potter har du en skola, du har familjerelationer och romantiska förhållanden, du har klassiska fantasy element så som drakar, magi och väsen. Även en lockande tillhörighet som kommer med elevhemmen som även kan hjälpa dom som vill hitta sig själv på ett roligt och intressant sätt.
i percy jackson har vi en huvudkaraktär som känner att han aldrig kan passa in, och även en "skola" eller ja, ett läger där det också är en indelning med vilken gud du är barn till (liknande elevhemmen) även trasiga familjerelationer och romantiska relationer
varför är detta viktigt? för att det är enkelt att sätta in sig själv i konceptet, båda som dig som läsare men även in i en karaktär. Jag upplever inte att narnia har dom pullfaktorerna på samma nivå då historien som sagt fokuserar mer på narnia och inte karaktärerna.
min slutsats är att narnia borde fortfarande få mer uppmärksamhet från fantasy Communityt. men att jag kan förstå varför den inte får lika mycket kärlek såsom dom många andra, för att narnia har ett annat fokus, narnia är annorlunda.
nån som håller med? nån som har andra argument? nån som gillar eller hatar narnia???