Citat:
Ursprungligen postat av
Addhoc
Det är så stört att det är svårt att greppa. Som förälder går det där inte att hitta någon som helst förklaringsmodell till.
Kan det inte vara så att man inte ser honom som en fara för "normala välartade tjejer"?
Jag menar inte att försvara honom. Men jag skulle inte uppfatta honom som farlig eller risk att han försöker förgripa sig på någon. Eftersom hans brott var relaterade till kvinnor som sålde sex - med andra ord; han är inte typen som överfallsvåldtar unga tjejer eller själv söker sig till sådana för att "fråga om erbjudanden" - han är mer typen som "nappar på erbjudanden som andra ger ut". Och bjuder man inte ut sig så är risken minimal.
Sen ska vi komma ihåg att:
1. Alla tjejer som förekom i utredningen prostituerade sig frivilligt & har erkänt det själva. Många av hans "offer" var faktiskt äldre än 20!
(dom brukar inte nämnas så ofta
eftersom man vill vinkla det till att han "är efter småtjejer")
2. Många av dom han köpte sex av beskrev honom som trevlig/snäll!
(men dom nämns heller inte så ofta eftersom
man undviker att nämna saker som är till hans fördel).
3. Han nekade till mycket & mycket gick inte att bevisa heller. Personligen anser inte jag att man ska se honom som skyldig till
sånt han inte kan bevisas skyldig för. Han kan mycket väl vara oskyldig till det andra & därav "oförstående" som nån uttryckte sig... Men anses som skyldig i media!
En sådan sak var att hans DNA fanns i en tjej som själv sa sig ha sålt sex till honom & han erkände sexköp. Saken förvärrades av att tjejen var skadad - men det finns faktiskt inget som konkret bevisar att det skulle varit just Göran som orsakade skadorna (vilket tjejen påstår lååångt i efterhand). Det enda som bevisas är att dom nån gång under nämnda period haft sex - vem som orsakade skadorna är oklart.
Som jag ser det, var tjejen prostituerad, suicidal & hade historik av självskadebeteende, & Göran använde inte kondom. Det lämnar
rum för rimligt tvivel. Jag säger inte att nåt är mera rätt än nåt annat, men chans finns att hon haft sex med andra efteråt (som använt kondomer/inte lämnat spår på henne) & dessa har orsakat skadorna. Hon har själv uttryckt att hon haft sex med andra efter detta men inte minns vilka.
4. Många "offer" fiskades fram via media långt i efterhand & hade inte tänkt anmäla nåt själva från början. Antagligen tänkte dom att dom ju var med på det/sålde sex & att det inte var så farligt som dom trott, men när media tjatade så ville dom "ta del av kakan" för att få skadestånd. Enligt min mening: Hade dom velat anmäla skulle dom ha gjort det när det inträffade & utan att media fiskar fram deras identiteter & hör av sig & frågar & tjatar på dom om dom "verkligen inte vill ta & anmäla"...
5.Göran erkände själv sexköpen (nekade till det andra som inte gick att bevisa).
6. Det fanns inget bevis för att Göran kände till kvinnornas ålder heller. Eller hade anledning att tro att dom ljög. Det finns dom som
tycker att "han borde ha vetat" (av den barnsliga konversationen). Men vad nån tycker, eller själv tror sig veta, behöver inte appliceras på andra som ett slags bevis.
En tjej var 14 &
dom träffades aldrig . Hennes föräldrar visste om att hon hade telefonsex eftersom hon stönade så hon störde andra i familjen nattetid! (Hur tänker man där som förälder när man inte avbryter ett sånt beteende & skaffar sin 14åriga dotter adekvat hjälp istället?)
7. Tjejerna som sålde sex var "trasiga själar", varav en försökte suicid & anklagade en psykläkare för tjänstefel så denne fick sin legitimation indragen!! för att
han inte ville "ge henne den diagnosen hon sa sig ha" (läkaren sa - i en med henne inspelad intrevju - att man kan inte hålla på & dela ut diagnoser för att patienter vill ha dom/själva har dålig insikt i vad det är dom har, men det begrep inte hon. Det är inte patienten som ska "leka duktig" & diagnostisera sig själv utan läkaren som ska bedöma vilka kriterier som uppfylls. I intervjun hörs också tjejens agerande med bristande impulskontroll när hon inte får som hon vill). Enligt min mening, den där intervjun skämmer bara ut henne ännu mer.
8. Jag menar inte att försvara Göran, men
han har avtjänat sitt straff på lagligt vis. Och inte visat tendenser till att försöka begå nya brott. Så enligt lagen ska han betraktas som en fri man - även om vissa tycker att sexköp är förkastligt. Är man missnöjd med hans straff ska man kanske engagera sig politiskt & rösta på partier som vill ändra strafflagarna.
9. Det är nog inte bara "unga flickor" i stallet han driver heller
. Det bara framställs så för att göra situationen mer dramatisk. Dessutom inte tjejer som prostituerar sig eller försöker sälja sig till Göran, så jag bedömer det nog som tämligen riskfritt. Dessutom är väl inte Göran i stallet hela dagarna - han har ju massa andra sysslor att sköta på gården.
10. Har någon kollat hur många pojkar/män det finns i stallet? Hur många av dom som benämns "flickor" (för att öka dramatiken) är i själva verket kvinnor över 18?
Det finns fler trådar om detta med FUP, DOM, FÖRHÖR m.m.. Bl.a.
(FB) Fd länspolismästare Göran Lindberg dömd för grov våldtäkt mm, hovrätt nov. 2010
En bok också (Jakten på Kapten Klänning, av Jonas Trolle)
En intervju som jag tror hette "Fastspända flickan"
Vad jag vill komma fram till här är att SUNT FÖRNUFT uppmanar var & en att själva granska faktan & göra en bedömning i förhållande till rådande lagstiftning.
Mycket av materialet som talar för Görans fördel är svåråtkomligt & nästan nertystat. Medan det vinklas väldigt mycket åt "kinky-sex", "påstått/obevisad pedofili", & våldtäkter.
Jag skulle gärna önska att man ser till helheten. Och tycker nästan lite "synd" om Göran att inte all fakta kom fram & att
folk tror på trådsanningar & mediaspekulationer - Samtidigt är jag helt klar med att han är skyldig till det han är dömd för.
Själv är jag även (trots att jag är sjuksköterskestudent) aktiv på en sugardating-sida. Trots samhällets tabubeläggning av detta.
Och jag vill helst inte kallas "offer" eftersom jag är där frivilligt.
Jag tycker i alla fall inte själv att jag är "offer för äldre män" för att själv dras till dom & väljer själv & är 30+
Nu är sugardating inte regelrätt prostitution, men sex förekommer. Och som på alla andra datingsidor - om nån frivilligt har sex med nån dom dejtar & den andre bjuder på middag så är det inte sexköp, för då skulle alla som bjuder sina partners på middagar/gåvor kunna kallas sexköp.
För att det ska vara sexköp måste man bevisa att det var en "ersättning för sex".
Kan det ha varit en "ersättning för sällskap & annat umgänge" lämnar det öppet för rimligt tvivel & ska inte baseras på vad andra än dom inblandade upplever att det är. & då är det inte sexköp i laglig mening.
Därav tycker jag heller inte att man ska kalla alla prostituerade för "offer" - speciellt inte om dom saknar sjukdomshistorik, är myndiga & agerar på eget bevåg.
Den psykiskt sjuka tjejen däremot kan jag köpa att man kallar offer för hon saknade ju insikt.
& 14åringen verkade ha en del mental problematik & mindre bra hemförhållanden. Men barn upp till 18 år är vårdnadshavarnas ansvar.
Vill man inte att ens 14åring har telefonsex nattetid kan man väl dra tummen ur ***** & ta ifrån henne telefonen då(!) FUP med samtalslistor talar till Görans fördel då det tydligt visar att 14åringen ringde till honom, flera gånger nattetid, för att hon ville ha telefonsex
Sexköp är forfarande olagligt & då ska man kunna dömas för det. Men har man tjänat sitt straff är man fri sen. N.B att det var sex
KÖP Göran sysslade med. Som motparten sen uppfattade som att det spårade ur & blev våldtäkt - Göran ger sig inte på & våldtar folk i allmänhet (läs; säljer du inte sex är du säker).