• 1
  • 2
2021-05-16, 21:52
Medlem
VeryKronoss avatar
Hehe nu känner jag mig dum. Denna fantastiska video förklarade allt. Tack för mig ^^

https://www.youtube.com/watch?v=2gUYj1U-bGY
Senast redigerad av VeryKronos 2021-05-16 kl. 21:56.
Citera
2021-05-17, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModPodge
För många år sedan prenumererade jag på båda. Idag skulle jag inte läsa dem om jag så fick de gratis. Propaganda.

(Jag vet inte om de var mycket bättre förr eller om det ”bara” är det att det tack vare nätet finns så mkt att jämföra med.)
Det är i stort sett kvaliteten som har sjunkit, i synnerhet DN är numera till stora delar en helt hjärndöd tidning. Doktrinära vinklingar, besynnerliga val av intervjuobjekt och "nyheter", ett skrivsätt som är mycket mer "in your face" och förenklande än tidigare. Man har lagt ner den ambitionsnivå man hade tidigare och behandlar ofta nyheter eller aktuella problem som om det rörde sig om dokusåpor i tv.

Tonen och innehållet i svensk dagspress har blivit mycket mera damtidningsaktiga på de senaste tjugo åren. För DN:s del tillkommer dessutom att många av deras tongivande skribenter och chefer sedan 2005 började sin karriär i Stockholm på Expressen (Wollo, Wiman, Orrenius, Björn af Kleen m fl, medan Maria Schottenius har haft större delen av sin karriär före DN på Expressen även om hon tillbringade några år som rödstrumpa på Aftis) - man har blivit mycket mer av en dålig kvällstidning, men med morgondrakens anspråk. Och mycket mer kändisfixerad, förstås.

Expressen är, sade någon elakt för tio år sedan, en tidning där ingen orkar tänka en tanke till slut, och som aldrig är problemorienterad eller verkligen inställd på att gå till botten med något. Det stämmer i stort sett ända sedan Bo Strömstedt lämnade tidningen. Innan dess var det, precis som DN, en riktigt bra avisa.
Citera
2021-05-17, 10:55
Medlem
Det är naturligtvis litet orättvist att jämföra DN och SvD med utländska slagskepp som Guardian, Washington Post och Le Figaro, vilka har ekonomiska muskler som ingen svensk dagstidning varit i närheten av på mycket länge - och kan ta förluster under en tid på ett annat sätt. Men det är lockande, eftersom de svenska tidningarna själva går på om hur de har "klarat svåra utmaningar", med friskt mod förnyat sin journalistik och liknande snömos - och själva kallar sig för "kvalitetstidningar" i internationell klass.
Citera
2021-05-17, 11:24
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Men det är lockande, eftersom de svenska tidningarna själva går på om hur de har "klarat svåra utmaningar", med friskt mod förnyat sin journalistik och liknande snömos - och själva kallar sig för "kvalitetstidningar" i internationell klass.

Det är som att jämföra Mjällby IF med Manchester City, men som du säger inbjuder de själva till det.

On topic: SvD är bättre och hederligare än DN, och ledarsidan är så långt åt höger man kommer i svensk riks-MSM.
Citera
2021-05-17, 11:40
Medlem
Jag föredrar SvD, som har bättre journalister som är kunniga om det de skriver om. De är tydliga med när de rapporterar objektivt respektive yttrar sig subjektivt i sina ämnen.

Samtidigt så har kvaliteten sjunkit även på SvD, som tidigare var en internationellt högt rankad tidning som anses trovärdig. Det som sjunkit är att man troligen sparat in på korrekturläsare och det är störande mycket språkfel numera.

DN läste jag tidigare på jobbet, men sen 10-talet år så tar jag inte i den tidningen med lång tång längre. Hela ledarsidan och kultursidan är ett slags vänstervriden propagandaproduktion. DN uppfattar jag som en samling subjektiva agendor. Attacken på Svenska Akademin och "Kulturprofilen" var det som fick mig att besluta mig för att Likaväl som jag avstår från "hatblaskor" så avstår jag från DN.
Citera
2021-05-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag föredrar SvD, som har bättre journalister som är kunniga om det de skriver om. De är tydliga med när de rapporterar objektivt respektive yttrar sig subjektivt i sina ämnen.

Samtidigt så har kvaliteten sjunkit även på SvD, som tidigare var en internationellt högt rankad tidning som anses trovärdig. Det som sjunkit är att man troligen sparat in på korrekturläsare och det är störande mycket språkfel numera.

DN läste jag tidigare på jobbet, men sen 10-talet år så tar jag inte i den tidningen med lång tång längre. Hela ledarsidan och kultursidan är ett slags vänstervriden propagandaproduktion. DN uppfattar jag som en samling subjektiva agendor. Attacken på Svenska Akademin och "Kulturprofilen" var det som fick mig att besluta mig för att Likaväl som jag avstår från "hatblaskor" så avstår jag från DN.
I början av 90-talet var kultursidan, utlandsbevakningen och ekonomisidorna flaggskepp både hos DN och SvD: de gjordes med hög svansföring, bra budgetar och genuint kvalitetsmedvetande. Man släppte inte bara blint igenom allt möjligt som kontrakterade krönikörer skickade in, som det ofta är nu. Båda tidningarna gav också utrymme för verklig debatt om samtida frågor och om nutida historia, inte bara snabba och riggade mediala fäktningar mellan profilnamn. Allt detta är nu borta.
Senast redigerad av HepCat-X 2021-05-17 kl. 11:58.
Citera
2021-05-17, 19:22
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeryKronos
Några anledningar?

Inte lika jävla bajsnödig. Dessutom är Ivar tillbaks.
Citera
2021-05-17, 19:47
Medlem
VeryKronoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Inte lika jävla bajsnödig. Dessutom är Ivar tillbaks.
Haha bästa anledningen någonsin. Ska säga det varje gång nu någon nämner DN "De är så jävla bajsnödiga"
Citera
2021-05-17, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hijaj
Jag hade prenumererat på DN i 30 år, men när "Wolle vingmutter" tog över bytte jag till SvD, vilket jag inte ångrat.

Om du fattade vad mycket du haft på kontot idag om du istället köpt aktier och krypto för dom pengarna du så generöst gett Bonniers-klanen så skulle du antagligen bryta ihop mentalt. - Du hade haft 10 tals miljoner. - Istället blev du bara dummare i huvudet (PsyOpsad) . Hur belånad är du idag?
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-05-17 kl. 21:44.
Citera
2021-05-18, 11:48
Medlem
Sqeptisks avatar
Vanlig fråga det där med "antingen eller". Vanliga svaret är att "det ena inte på något sätt utesluter det andra". Å de gäller väl här med...om man roas av pk-trams, hårdvinklade (från vänster alltså) artiklar, redaktionell reklam och i allmänhet dålig journalistik. Så för all del, välj båda
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in