Citat:
Ursprungligen postat av
ModPodge
För många år sedan prenumererade jag på båda. Idag skulle jag inte läsa dem om jag så fick de gratis. Propaganda.
(Jag vet inte om de var mycket bättre förr eller om det ”bara” är det att det tack vare nätet finns så mkt att jämföra med.)
Det är i stort sett kvaliteten som har sjunkit, i synnerhet DN är numera till stora delar en helt hjärndöd tidning. Doktrinära vinklingar, besynnerliga val av intervjuobjekt och "nyheter", ett skrivsätt som är mycket mer "in your face" och förenklande än tidigare. Man har lagt ner den ambitionsnivå man hade tidigare och behandlar ofta nyheter eller aktuella problem som om det rörde sig om dokusåpor i tv.
Tonen och innehållet i svensk dagspress har blivit mycket mera damtidningsaktiga på de senaste tjugo åren. För DN:s del tillkommer dessutom att många av deras tongivande skribenter och chefer sedan 2005 började sin karriär i Stockholm på Expressen (Wollo, Wiman, Orrenius, Björn af Kleen m fl, medan Maria Schottenius har haft större delen av sin karriär före DN på Expressen även om hon tillbringade några år som rödstrumpa på Aftis) - man har blivit mycket mer av en dålig kvällstidning, men med morgondrakens anspråk. Och mycket mer kändisfixerad, förstås.
Expressen är, sade någon elakt för tio år sedan, en tidning där ingen orkar tänka en tanke till slut, och som aldrig är problemorienterad eller verkligen inställd på att gå till botten med något. Det stämmer i stort sett ända sedan Bo Strömstedt lämnade tidningen. Innan dess var det, precis som DN, en riktigt bra avisa.