Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-05-16, 17:28
Bannlyst
Tänkte ändra siffror för att lämna in min deklaration till FK. Jag skiter i konsekvenserna... Det får stå på mig, FK kan väl inte se hur mycket man ska få? De kan kolla om de blir misstänksamma eller?

I alla fall.

Sammanställning förvärvsinkomst Sammanställning kapitalinkomst
Inkomst av tjänst + 71649 Överskott av kapital = 0
Fastställd förvärvsinkomst = 71800
Grundavdrag - 26000
Beskattningsbar förvärvsinkomst = 47700

Kommunal inkomstskatt, 32,60 % (varav regionskatt 11,48 %) + 15197
Begravningsavgift, 0,250 % + 116
Public service-avgift + 466
Skattereduktion för arbetsinkomst (jobbskatteavdrag) - 9055
Summa = 6885
Avdragen skatt - 16555
Beräknat belopp som du ska få tillbaka (exklusive ränta) = 9675

Jag har ändrat lite lite på siffrorna, men jag ska få tillbaka 9500 ungefär, jag vill att slutsumman ska vara 674 kr dvs att slutsumman ska passa ihop med beräkningarna ovan, kan någon hjälpa mig med detta? Jag kan ju inte tjäna 70 000 och sen få tillbaka 600 spänn, kan någon ge mig beräkningar till vad det ska stå på inkomsterna ovan och grundavdragen osv osv för att det ska sluta på runt 600 på slutsumma?

Procenttalen ska också vara rätt så klart

Mvh
Senast redigerad av BidenWillDie2021 2021-05-16 kl. 17:32.
Citera
2021-05-17, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BidenWillDie2021
Tänkte ändra siffror för att lämna in min deklaration till FK. Jag skiter i konsekvenserna... Det får stå på mig, FK kan väl inte se hur mycket man ska få? De kan kolla om de blir misstänksamma eller?

I alla fall.

Grundavdrag - 26000

Summa = 6885
Avdragen skatt - 16555

Jag har ändrat lite lite på siffrorna, men jag ska få tillbaka 9500 ungefär, jag vill att slutsumman ska vara 674 kr dvs att slutsumman ska passa ihop med beräkningarna ovan, kan någon hjälpa mig med detta? Jag kan ju inte tjäna 70 000 och sen få tillbaka 600 spänn, kan någon ge mig beräkningar till vad det ska stå på inkomsterna ovan och grundavdragen osv osv för att det ska sluta på runt 600 på slutsumma?

Mvh

Lättaste är väl att sänka avdragen skatt till 7500?
Citera
2021-05-17, 07:44
Medlem
Citat:

I alla fall.

Grundavdrag - 26000

Summa = 6885
Avdragen skatt - 16555

Mvh

FK som i Försäkringskassan? Vad har Försäkringskassan med din skatteåterbäring att göra?
Citera
2021-05-17, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Lättaste är väl att sänka avdragen skatt till 7500?
Varför då? Alltsåjag vill bara veta hur dom räknar ut detta? Har jag tjänat så mycket så kan jag inte bara ändra en av dessa saker, behöver hjälp från någon som vet vad som exakt ska stå, annars kommer dom ju fatta!

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
FK som i Försäkringskassan? Vad har Försäkringskassan med din skatteåterbäring att göra?
Det handlar om återbetalning, inte stora summor, men jag anser att dom har behandlat mig väldigt orättvist genom åren...
Citera
2021-05-17, 13:43
Medlem
Citat:
Varför då? Alltsåjag vill bara veta hur dom räknar ut detta? Har jag tjänat så mycket så kan jag inte bara ändra en av dessa saker, behöver hjälp från någon som vet vad som exakt ska stå, annars kommer dom ju fatta!

Det handlar om återbetalning, inte stora summor, men jag anser att dom har behandlat mig väldigt orättvist genom åren...

Vad för återbetalning rör det sig om?
Citera
2021-05-17, 15:42
Medlem
Om det nu är FK (Försäkringskassan?) som du ska skicka till så är det som någon skrev enkelt, ändra bara avdragen skatt till det belopp du behöver för att få önskad summa. I ditt fall sänk med 9000 kr till 7555 kr. Du kan be en arbetsgivare dra extra skatt jämfört med tabell och det slås samman i uppställningen nedan. Om du vill att det dras mindre skatt gör du en jämkning och får ett beslut från skattemyndigheten om att det ska dras mindre skatt och resultatet blir mindre avdragen skatt.

Oavsett hur så kan du ändra denna summa, kontrollerar man så lär man hitta vilken av dem du än ändrar, och när du lämnar in deklarationen kommer det att kontrolleras

Citat:

I alla fall.

Grundavdrag - 26000

Summa = 6885
Avdragen skatt - 16555

Mvh
Citera
2021-05-17, 15:42
Bannlyst
Citat:
Vad för återbetalning rör det sig om?
Dom vill see hur mycket jag har tjänar, fick bostadsbidrag några gånger mer, men vill ändå veta detta ifall soc också frågar en dag, vet du hur man ska räkna ut det?
Citera
2021-05-17, 16:29
Medlem
Citat:
Dom vill see hur mycket jag har tjänar, fick bostadsbidrag några gånger mer, men vill ändå veta detta ifall soc också frågar en dag, vet du hur man ska räkna ut det?

Skatteåterbäringen är ingen inkomst. Det är dumt att förfalska uppgifter som dessutom så lätt kan kollas upp.
Citera
2021-05-17, 19:12
Bannlyst
Citat:
Skatteåterbäringen är ingen inkomst. Det är dumt att förfalska uppgifter som dessutom så lätt kan kollas upp.
detta är ju inkomstdeklaration, vet du hur man gör?
Citera
2021-05-17, 20:14
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
detta är ju inkomstdeklaration, vet du hur man gör?
Som alla sagt: vid den inkomsten ska du betala det som står under summa i skatt.
Det som står under avdragen skatt är vad du betalat in.

Om du minskar avdragen skatt kan du minska skatteåterbäringen lika mycket.

Du kommer åka fast för detta. De kommer kolla upp.
Citera
2021-05-17, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Som alla sagt: vid den inkomsten ska du betala det som står under summa i skatt.
Det som står under avdragen skatt är vad du betalat in.

Om du minskar avdragen skatt kan du minska skatteåterbäringen lika mycket.

Du kommer åka fast för detta. De kommer kolla upp.
Men om dom kollar upp varför frågar dom då? Varför kollar du inte bara upp, samma sak med soc, dom frågar också, efter sånt här, men varför gör dom det om dom ändå ska kolla upp?

Ok, men det står att jag tjänat 70 tusen, jag tror soc kommer fråga, det syntes ju inte på kontoutdragen.... så borde jag minska inkomst av tjänst, och avdragen skatt och summan, har jag förstått dig rätt nu?
Citera
2021-05-17, 21:48
Medlem
Citat:
Men om dom kollar upp varför frågar dom då? Varför kollar du inte bara upp, samma sak med soc, dom frågar också, efter sånt här, men varför gör dom det om dom ändå ska kolla upp?

Ok, men det står att jag tjänat 70 tusen, jag tror soc kommer fråga, det syntes ju inte på kontoutdragen.... så borde jag minska inkomst av tjänst, och avdragen skatt och summan, har jag förstått dig rätt nu?

Ska du tota ihop nåt eget falskt dokument, eller vad är din plan? Den summa inkomst som du beskattas för är ju offentlig så det låter inte så väl tänkt om du ska påstå något annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in