Citat:
Ursprungligen postat av
HenrikN96
Hej,
Först och främst så vet jag inte om denna trådstart ska vara här eller inte men det kändes mest rimligt. Jag går i tankarna i att köpa bil. Mer specifikt avbetala denna bil i månaden. Det är så att jag har ett företag och då ser jag ju en del fördelar i att sätta företaget som ägare på bilen. Jag vill dock inte hamna i dispyt med Skatteverket och min fråga till er här om ni vet hur ”hårda” Skatteverket är med dessa saker? Jag har redan köpt en dator och lite sådant på företagskortet och vill inte äventyra något. Man kan inte heller argumentera att företagets verksamhet kräver en bil. Men hur ser ni på att mitt företag avbetalar bilen och står om ägare? Jag tycker att det känns rimligt med har hört historier om där Skatteverket kan vara petiga. Det gör inte saken bättre heller att mina fina föräldrar råder mig till att inte äventyra något. För ska jag vara ärlig så kommer ju bilen till 99% användas till privat bruk.
Tacksam för svar!
Det är förvisso mest lönsamt att ha en förmånsbil om den används flitigt privat, men med så lite tjänsteanvändning kan det ändå vara tveksamt.
Köper du en ny bil eller en sådan som inte är momssmittad så finns det fördelar att utnyttja i form av avlyftning, men kräver att den disponeras via leasingavtal.
Hur mycket kommer bilen att användas privat - i mil, inte procent?
Vilken prisklass är aktuell?
Hur ombesörjs transporter idag?