2021-05-15, 20:36
Hej,

Först och främst så vet jag inte om denna trådstart ska vara här eller inte men det kändes mest rimligt. Jag går i tankarna i att köpa bil. Mer specifikt avbetala denna bil i månaden. Det är så att jag har ett företag och då ser jag ju en del fördelar i att sätta företaget som ägare på bilen. Jag vill dock inte hamna i dispyt med Skatteverket och min fråga till er här om ni vet hur ”hårda” Skatteverket är med dessa saker? Jag har redan köpt en dator och lite sådant på företagskortet och vill inte äventyra något. Man kan inte heller argumentera att företagets verksamhet kräver en bil. Men hur ser ni på att mitt företag avbetalar bilen och står om ägare? Jag tycker att det känns rimligt med har hört historier om där Skatteverket kan vara petiga. Det gör inte saken bättre heller att mina fina föräldrar råder mig till att inte äventyra något. För ska jag vara ärlig så kommer ju bilen till 99% användas till privat bruk.

Tacksam för svar!
Citera
2021-05-15, 20:50
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
I ditt fall så skulle jag köpa en bil du har råd med privat. Som du själv skriver så kommer bilen användas 99% privat och då ska du också äga bilen privat.
Det kommer slå tillbaka om du fuskar.

Känner du att bilen blir dyr så får du väl helt enkelt antingen köpa en billigare bil eller ta ut högre lön. Kanske kan du ta ut lite aktieutdelning från företaget.
Citera
2021-05-15, 20:50
Medlem
Då måste du förmånsbeskatta bilen om du kör den privat. Om du köper den på företaget.
Räkna med att du åker dit på det, om du försöker fuska.. Dom jagar folk med högafflar på just detta.
Citera
2021-05-15, 20:57
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Då måste du förmånsbeskatta bilen om du kör den privat. Om du köper den på företaget.
Räkna med att du åker dit på det, om du försöker fuska.. Dom jagar folk med högafflar på just detta.

Jag förstår. Men av ren nyfikenhet så undrar man ju hur de ska veta när jag använder den privat och inte? Men de kanske är bra på det?
Citera
2021-05-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jag förstår. Men av ren nyfikenhet så undrar man ju hur de ska veta när jag använder den privat och inte? Men de kanske är bra på det?

Du måste föra körjournal.
Citera
2021-05-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I ditt fall så skulle jag köpa en bil du har råd med privat. Som du själv skriver så kommer bilen användas 99% privat och då ska du också äga bilen privat.

Känner du att bilen blir dyr så får du väl helt enkelt antingen köpa en billigare bil eller ta ut högre lön. Kanske kan du ta ut lite aktieutdelning från företaget.

Fattar du inte att TS är en snåljävel som bara vill kosta på sig bilen om företaget betalar 100%
annars går eller cyklar han.

Det är exakt såna som inte skall ha bil utan lyda politrukerna o minska vagnparken o förbrukningen
av fossila bränslen.

Har egentligen svårt att förstå att aktiebolag får ha bilar o köpa mat o dryck o en del mer.

Ett aktiebolag kan varken ha körkort eller köra bil - inte heller kan att AB äta o dricka - personal
kan o de har de lön för
Citera
2021-05-15, 21:23
Citat:

Själva bilen jag tänkte köpa har jag råd med oavsett vad. Men man vill ju såklart effektivisera kostnaderna ändå och få ut så mycket som möjligt. Men som du är inne på så räknas detta som fusk och kanske inte värt att riskera.
Citera
2021-05-15, 22:24
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Själva bilen jag tänkte köpa har jag råd med oavsett vad. Men man vill ju såklart effektivisera kostnaderna ändå och få ut så mycket som möjligt. Men som du är inne på så räknas detta som fusk och kanske inte värt att riskera.

Risken är bara att du kommer bli kontrollerad på fler punkter om de upptäcker att du fuskar med bilen. De är duktiga på att anta saker så de kan säkerligen ta saker fem eller tio år tillbaka. Inte värt det så köp en ok bilprivat och dra av för de resor du gör på jobbet. Går att lägga till lite extra resor om det nu behövs så kan du ta en hel del av bränslekostnaderna som firmaresor.
Citera
2021-05-16, 00:35
Medlem
Citat:

Hur mycket eller lite tjänar du på sin jävla råttfirma - snåljävel
Citera
2021-05-16, 07:59
Medlem
Citat:
Hej,

Först och främst så vet jag inte om denna trådstart ska vara här eller inte men det kändes mest rimligt. Jag går i tankarna i att köpa bil. Mer specifikt avbetala denna bil i månaden. Det är så att jag har ett företag och då ser jag ju en del fördelar i att sätta företaget som ägare på bilen. Jag vill dock inte hamna i dispyt med Skatteverket och min fråga till er här om ni vet hur ”hårda” Skatteverket är med dessa saker? Jag har redan köpt en dator och lite sådant på företagskortet och vill inte äventyra något. Man kan inte heller argumentera att företagets verksamhet kräver en bil. Men hur ser ni på att mitt företag avbetalar bilen och står om ägare? Jag tycker att det känns rimligt med har hört historier om där Skatteverket kan vara petiga. Det gör inte saken bättre heller att mina fina föräldrar råder mig till att inte äventyra något. För ska jag vara ärlig så kommer ju bilen till 99% användas till privat bruk.

Tacksam för svar!

Det är förvisso mest lönsamt att ha en förmånsbil om den används flitigt privat, men med så lite tjänsteanvändning kan det ändå vara tveksamt.

Köper du en ny bil eller en sådan som inte är momssmittad så finns det fördelar att utnyttja i form av avlyftning, men kräver att den disponeras via leasingavtal.

Hur mycket kommer bilen att användas privat - i mil, inte procent?
Vilken prisklass är aktuell?
Hur ombesörjs transporter idag?
Citera
2021-05-16, 08:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Du behöver inte köra en bil en mil i tjänsten, däremot måste du ta upp förmånen till beskattning.
Körjournal måste föras.
Men visst finns det fördelar, kör du även i tjänsten så går det givetvis att krydda med körningar som inte finns och på så sätt få lite gratismil privat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in