2021-05-15, 20:33
Medlem
Nu är det så att jag hade tänkt att köpa en telefon från swappie just för att jag inte vill betala för en helt ny. Jag har råd att köpa en direkt men funderar på att köpa den på avbetalning istället och investera pengarna. Kanske låter dumt men hur tänker ni.
Citera
2021-05-15, 20:35
Medlem
Så länge du tror att du kommer få bättre avkastning på investeringen jämfört med räntan på avbetalningen så är det väl inget fel med att göra på det sättet.
Citera
2021-05-15, 20:36
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus789987
Nu är det så att jag hade tänkt att köpa en telefon från swappie just för att jag inte vill betala för en helt ny. Jag har råd att köpa en direkt men funderar på att köpa den på avbetalning istället och investera pengarna. Kanske låter dumt men hur tänker ni.
Du får göra en kostnadskalkyl, jämföra extrakostnaderna från att ta det på avbetalning jämfört med förväntad avkastning på investeringen.
Citera
2021-05-15, 20:46
Medlem
miikoss avatar
Nu vet jag inte hur det är med Swappi, men många affärer brukar erbjuda avbetalningar på 3-12 månader utan kostnader, effektiv ränta 0 %. (Så vidare riksbankens räntor ligger kvar).

Då borde nog avbetalning på investering på annat än sparkonto vara bra.

Alla investeringar har ju en risk dock förstås. Och räntor kam ju ändras, men att räntora skulle öka inom ett år är inte något som förvätas ske.
Citera
2021-05-16, 00:22
Medlem
SvartaBjorns avatar
Mer ekonomi än telefoni.

Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2021-05-16, 01:02
Medlem
lemmelns avatar
Investera är bra, men det är något man gör med pengar man har råd att förlora. Mitt råd är att du köper din telefon med pengar du har. Blir det inget över till att investera och du känner att det är vad du vill göra, då väljer du en billigare telefon och investerar överskottet.
Citera
2021-05-16, 01:28
Medlem
En grej att tänka på angående pryl-avbetalningsplaner är att eventuell uppläggningsavgift och fakturaavgift kan motsvara en ränta som gör att idén faller med hänsyn till risk (>5%).

Som svar på rådet "köp mobil för pengar du redan har" så tycker jag det är ok att ta den på avbetalning ändå, förutsatt att 1) man har fast jobb och sparkvot på minst 25% och 2) mobilen man tittar på är i en vettig prisklass, dvs kostar absolut max 3000 kr.
Citera
2021-05-16, 10:56
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag är ganska övertygad att du kan hitta bra kombinationer med abonnemang och avbetalning på din telefon som passar dig som kan bli billigare än att köpa mobilen separat och ett abonnemangsavtal vid sidan om.

Det gäller dock att räkna på vad som blir billigast utifrån det behov man har. Ofta är det inte erbjudande om den nyaste mobilen som ingår i de som ger en billigare kostnader utan då får man nöja sig med en äldre modell.

Det svåraste med att köpa mobil och abonnemang i ett avtal är dock att få den att hålla under minst den tiden (ofta två år) som du betalar på mobilen. Håller den längre så är det riktigt bra och då kan du komma undan väldigt billigt.

Behöver du byta mobil innan oavsett anledning är det troligen oavsett vad du betalar en stor förlustaffär.
Trots detta tacka ner till alla extraförsäkringar och försök vara försiktig med din telefon.
Jag har min i minst 3 år och väljer efter det det bolag som ger mig bäst erbjudande så jag brukar även byta operatör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in