2021-05-15, 18:46
Moderator
TheLuckys avatar
Det har under dagen varit ett flertal demonstrationer mot Israels attack mot områden i Gaza och Västbanken. Jag kunde under dagen se ett flertal helbeslöjade kvinnor samlas på torg och andra offentliga rum i min närhet i Sverige för att demonstrera. Okej, vad rör det mig och Sverige? Det kunde ha rört mig om inte dessa palestinier överlag parasiterar på vårt lands ekonomi och överbelastar våldsstatistiken bland gängkriminella. Om jag säger så här: palestinier i sin diaspora har inget bra cv för att värdfolk ska känna sympati. Snarare tvärtom.

Härmed vore det lätt att skapa en hard core hattråd. Jag önskar dock att folk över IQ 90, helst över 100 svarar. Men alla är förstås välkomna med att skriva inlägg.

Vad finns det för incitament för dessa slöjkvinnor att göra så här i diasporan idag, men inte för tio år sedan, kvinnor som i sitt hemland inte har någon talan? Vad hoppas man få för gillande? Vilka andra krafter ligger bakom? Konsekvensanalys med mera.
Senast redigerad av TheLucky 2021-05-15 kl. 19:21.
Citera
2021-05-15, 18:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag vet inte riktigt varför det är annorlunda idag än tidigare dispyter de haft där i öknen, men det verkar vara full fart på alla musselmaner på sociala medier just nu. En form av enad front. Alla gnäller och skyller på Israel.

Så vitt jag vet var det Hamas/Palestina som börjde med raketskjutningarna.
Citera
2021-05-15, 19:00
Medlem
SanktPeters avatar
Araber och främlingar må vara illa men judar är ju så mycket värre. Heja dessa demonstranter!

Vad menar TS skulle ha förändrats? Demonstrationer mot judarnas ockupation är snarare tillbaka i Sverige efter ett deceniums uppehåll. De har inte förekommit på ett tag
Senast redigerad av SanktPeter 2021-05-15 kl. 19:05.
Citera
2021-05-15, 19:04
Medlem
SanktPeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag vet inte riktigt varför det är annorlunda idag än tidigare dispyter de haft där i öknen, men det verkar vara full fart på alla musselmaner på sociala medier just nu. En form av enad front. Alla gnäller och skyller på Israel.

Konflikten började med att judarna vräker hundratals arabiska familjer från deras hem. På mark som judarna ockuperar och uppenbarligen försöker annektera. Det är självklart en krigshandling som med rätta måste besvaras
Citera
2021-05-15, 19:09
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanktPeter
Konflikten började med att judarna vräker hundratals arabiska familjer från deras hem. På mark som judarna ockuperar och uppenbarligen försöker annektera. Det är självklart en krigshandling som med rätta måste besvaras

palestiniernas överraskningsattack med hjälp av egypten är förståss glömd? israel hade möjlighet och FULL rätt att fullständigt utplåna dem allihop där och då men skonade dem och lät de leva....var är tacken för det ?? tror israel har ångrat det sen den dagen för så många år sedan ...
Citera
2021-05-15, 19:09
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Så om du blev vräkt så skulle du spränga bostadsbolagets lokaler? Är du babbe?
Citera
2021-05-15, 19:10
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Hamas skjuter från höften eller magkänsla. De söker dessutom numer sitt stöd från länder i Latinamerika där man har sina baser. Striden i påverkan mellan USA och Israel verkar inte ske i Palestina utan i omvärlden. Är Sverige sådan bas? Kvinnor i slöja var otippat, hellre som vanligt med bullrande broschor, men de verkar mest vara publik och nöja sig med att åka i Audi A6. Varför?
Citera
2021-05-15, 19:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Hamas skjuter från höften eller magkänsla. De söker dessutom numer sitt stöd från länder i Latinamerika där man har sina baser. Striden i påverkan mellan USA och Israel verkar inte ske i Palestina utan i omvärlden. Är Sverige sådan bas? Kvinnor i slöja var otippat, hellre som vanligt med bullrande broschor, men de verkar mest vara publik och nöja sig med att åka i Audi A6. Varför?

När t.om. thailändska muslimdamer boendes i FRA börjar yla om att Isael är en skurkstat och att Palestina har rätt att försvara sig, så anar jag ugglor i mossen. Eller troll i skogen. Inte riktigt kommit fram till ännu vad det beror på, men en ensidig mediarapportering kan nog vara en delfaktor.

Svt vet vi ju hur de rapporterar, så att hucklekärringar som kollat på stats tv och vågar sig ut i världens mest fredliga och sekulära land är inte helt oväntat ändå.
Citera
2021-05-15, 19:23
Medlem
Det är alltid så, palestinierna attackerar Israel, Israel slår tillbaka, och då är allting 100% Israels fel.

Om en palestinier hugger ihjäl Israeler och sen blir skjuten av polisen rapporteras det att "Israelisk polis sköt ihjäl palestinier", orsaken nämns eventellt lite i förbigående, och ministrar gör uttalanden om hur illa Israelsk polis sköter sig, samtidigt som man ger miljarder i bidrag till Palestinierna som de använder för att finansiera just sådan terrorverksamhet...

Hoppas Israel tvålar till dem ordentligt!
Citera
2021-05-15, 19:24
Medlem
Fettsugnings avatar
Vare sig Israels eller Palestinas mellanhavanden med varandra rör mig i ryggen. Dock blir det ett problem när de basunerar ut sina åsikter på svenska gator. Demonstrationsfriheten ska givetvis bara gälla svenska medborgare (vilket dessa möjligen är men det är en anomali i sig).

De borde gripas och deporteras
Citera
2021-05-15, 19:26
Medlem
SanktPeters avatar
Citat:
Så om du blev vräkt så skulle du spränga bostadsbolagets lokaler? Är du babbe?
Jag är en svensk nationalist. Vem fan är du? Shlomo Goldberg, tredje generationens förintelse™ överlevare?
Om ett främmande folk hade invaderat Sverige, ockuperat mitt land och vräkt min familj så hade jag sprängt mina fiender, ja. Frågor på det?
Citera
2021-05-15, 19:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag är en svensk nationalist. Vem fan är du? Shlomo Goldberg, tredje generationens förintelse™ överlevare?
Om ett främmande folk hade invaderat Sverige, ockuperat mitt land och vräkt min familj så hade jag sprängt mina fiender, ja. Frågor på det?

Haha, jomenvisst. Du gör säkert jättemycket idag för att stoppa främlingsinvasionen.

Nåja, jag ska hålla mig till ämnet idag eftersom mod önskade en konstruktiv debatt.

Jag tror fortfarande att en ganska ensidig medirapportering bidrar mycket till alla i team #HataIsrael

Personligen skiter jag i konflikten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in