• 1
  • 2
2021-05-15, 15:06
Medlem
WolframTungstens avatar
Jag är "förtidspensionär" och undrar om jag får ta banklån. Jag kan tänka mig att det blir svårt, för att inte säga omöjligt. Jag får pengar från Försäkringskassan varje månad, så visst har jag råd att betala av lånet, säg 2000 i månaden. Jag skulle vilja låna 80 000 kronor till ett inköp. Jag vet att det blev en viss diskussion när min pappa köpte en TV på avbetalning eftersom han var ålderspensionär. En stadig inkomst har väl de flesta, även om de går på bidrag som jag.
Citera
2021-05-15, 15:09
Medlem
jtds avatar
Hej, varför prövar du inte att ta det önskade lånet genom en ansökan istället för att få 350 mongoloider och 3 vettiga människor som ska debattera hurvida du kan göra det eller inte? Det är bara du som kan ta reda på svaret på din fråga.
Citera
2021-05-15, 16:16
Medlem
Gå in på lånforum se och ställ frågan, väldigt mycket kunskap om allt rörande saken
Citera
2021-05-15, 16:16
Medlem
De eventuella lån du kan få, är med all sannolikhet väldigt ofördelaktiga. Gör dig själv en tjänst och förbli skuldfri.

Om du sätter av 2000 i månaden så har du ju drygt 72 ksek på tre år. Troligen mer om du sätter det i några indexfonder på ISK.

Vad är det som som är så jäkla viktigt att köpa för 80k att du är beredd att sätt dig i klistret?

Ge fan i att ta lån, enda undantaget är bostad.
Senast redigerad av obisvenkanobi 2021-05-15 kl. 16:19.
Citera
2021-05-15, 17:28
Medlem
Sqrbankens avatar
Har egentligen inget mer att tillföra än vad som redan nämnts i tråden. Vill mest mana dig - och/eller andra som går i samma tankar (såvida det inte rör sig som bolån) - att fråga dig själv om du verkligen behöver det du vill låna till? Folk konsumerar inte sällan i ren tristess / sprunget ur andra negativa känsouttryck genom att lura sig själva med ihåliga argument för att rättfärdiga lånekonsumtionen.

Om du alltid drömt om att äga/uppleva/satsa (investera i) det du vill låna till så kan det argumenterbart finnas fog till att ta (inte alltför) ofördelaktiga lån för ändamålet. Älska att meka och ha möjlighet att få loss kärran man velat äga sedan barnsben och som man nu kan skruva på tills döddagar kan vara en sådan situation medan en köksrenovering av ett fullt fungerande kök för att (ja varför?) kanske bör tänkas igenom en gång till.
Citera
2021-05-15, 17:38
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WolframTungsten
Jag är "förtidspensionär" och undrar om jag får ta banklån. Jag kan tänka mig att det blir svårt, för att inte säga omöjligt. Jag får pengar från Försäkringskassan varje månad, så visst har jag råd att betala av lånet, säg 2000 i månaden. Jag skulle vilja låna 80 000 kronor till ett inköp. Jag vet att det blev en viss diskussion när min pappa köpte en TV på avbetalning eftersom han var ålderspensionär. En stadig inkomst har väl de flesta, även om de går på bidrag som jag.
Har du beständig sjukpenning eller vad det nu kan heta så har du ju ändå en "säker" inkomst. Dock så brukar de flesta långivare kräva att man har någon form av förvärvsinkomst för att få lån. Sen finns det säkert tveksamma institut som lånar ut till vansinniga räntesatser. Mitt tips är att spara ihop först, köp sen. Om du nu kan avvara 2000 i månaden så borde du ju redan idag ha ett visst kapital sparat.
Citera
2021-05-15, 17:38
Medlem
WolframTungstens avatar
Okej, jag förstår. Hade tänkt att köpa en mc för pengarna, men får väl slå det ur hågen.
Citera
2021-05-15, 19:38
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WolframTungsten
Okej, jag förstår. Hade tänkt att köpa en mc för pengarna, men får väl slå det ur hågen.

Nejnej, spar ihopnistället!

Som de andra säger, du spar ihop det på tre år.
Betydligt bättre.

Då har du dessutom råd med både bensinen och försäkringen!
Citera
2021-05-15, 19:44
Medlem
Xsylens avatar
Ring din bank och fråga..men gissar på att det är svinigt hör ränta..bättre att du sparar ihop..skapa ett sparkonto och för över så mkt du kan där varje månad
Citera
2021-05-15, 19:45
Medlem
[quote=WolframTungsten|75883491,. Jag vet att det blev en viss diskussion när min pappa köpte en TV på avbetalning eftersom han var ålderspensionär. En stadig inkomst har väl de flesta, även om de går på bidrag som jag.[/QUOTE]

Är inte en pension en säkrare inkomst än en lön - man kan få sparken, man kan bli sjuk.

Men som pensionär kommer inkomsten varje månad o man har tid att ta jobb.

Tror bankerna att pensionerna skall dras in o bli noll, dvs helt utebli
Citera
2021-05-15, 21:10
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Tror bankerna att pensionerna skall dras in o bli noll, dvs helt utebli

Per definition är det precis vad som sker när man ”ställer tofflorna”...
Citera
2021-05-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Per definition är det precis vad som sker när man ”ställer tofflorna”...

Men dödsboet har ju skulden kvar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in