2021-05-15, 15:52
Medlem
sucuks avatar
[quote=Snarkarn|75883934]Ett annat argument jag har för korten är att det enkelt går att se på banken var man köpt och för hur mycket. Blir en bra överblick på vad man lägger sina pengar på. Men kontanter får man skriva ned det eller spara kvittona för alla småköp, nej tack.

Jag kan förstå din ståndpunkt i frågan men tycker själv att det är allt för enkelt med det digitala. Bara en sån sak som Swisch är för mig underbart. Blir likblek i ansiktet när någon räcke

Jag blir omvänt likblek över människors obryddhet vad gäller pengar. En enda solstorm så kan vi stå och vifta med våra kort bäst vi vill.. Därav att jag alltid använder kontanter för småköp och helt i enlighet med MSB's rekommendation alltid har kontanter hemma.

Kort och annat digitalt i all ära, de har sina klara begränsningar. Dessutom vill jag inte att banken skall kunna sälja mitt inköpsmönster. Klassiska exemplet är att försäkringsbolaget köper denna info, nej tack vi vill inte teckna livförsäkring på dig för du har handlat på systembolaget 6 gånger förra året - vi ser dig som riskgrupp
Citera
2021-05-15, 16:25
Medlem
Dumsvenne använder väl knappt kreditkort? Istället beter man sig som tattare och folk från den amerikanska slummen och kör med debitkort. Skäms ihjäl de få gånger jag äter ute på restaurang med svennebanan och de betalar med ett tattarkort från Nordea.

Själv betalar jag allt med kreditkort så klart och får då förutom diverse försäkringar även skydd vid defekt produkt, loungeaccess på flygplatser osv och även poäng som mer än väl räcker till en flygresa tur och retur över Atlanten varje år.

Givetvis är korten inställda på autopay och betalas automatiskt fullt varje månad så att jag helt slipper ränteavgifter.
Citera
2021-05-15, 16:39
Medlem
Använder det för daglig handel, betalar alltid hela beloppet och får 0.5% bonus på mina köp.
Citera
2021-05-15, 17:02
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Hej,
Vi har precis gjort en liten omflyttning i familjens ekonomi och har numera samlat vår ekonomi i en gemensam bank.

Jag fick ett kreditkort på 50 000 kr av samma bank. Tidigare har jag använt ett kreditkort när vi renoverade mycket men den tiden är tack och lov över nu. Då tyckte jag det var ett smart sätt att hålla koll på vilka utgifter som kunde kopplas direkt till vår renovering. Dessutom skulle det då bli lättare att uppvisa kostader för skatteverket vid en försäljning av bostaden.

Nu till frågan!
Hur använder ni er av kreditkort? Finns det några uppenbara fördelar som ni ser det? Jag har hört att köp skulle vara försäkrade på något vis, är det något att ha i beaktande?

För övrigt kan sägas av vi har god ekonomi och aldrig att vi har för lite pengar vid månadens slut, så av någon sådan anledning behövs inget kreditkort.

För jobbresor. Har ~60 dagar avgiftsfri kredit upp till 50K eller vad det nu är. Slippa ligga ute med egna stålar för "reseräkning" Stålarna kommer från arbetsgivaren samma månad som kreditkorts-fakturan för resan.
Smidigt.
Senast redigerad av Dockland 2021-05-15 kl. 17:03. Anledning: justerade lite
Citera
2021-05-15, 17:03
Medlem
Bara fördelar.
Får poäng på allt man köper och andra erbjudanden.
Korten är som regel gratis.
Noll i ränta om man betalar sin faktura i tid.
Eftersom man betalar i efterhand så är det lätt att stoppa en betalning om man skulle råka ut för kortbedrägeri.
Citera
2021-05-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
En annan grej som inte tagits upp här ser jag.... vissa kreditkort ger bonuspoäng för varje köp, i mitt fall ger dessa poäng köp i aktierfond av Banken.

Kanske inte jättefördelaktigt men är ju i alla fall något "får tillbaka" som kund.

Avgiftsfria kort? som någon nämnde, finns dessa verkligen?
alla verkar ju ta betalt, eller kommer göra det efter ett tag.
Alla mina kort är avgiftsfria, har Preem, OKQ8 och Komplett.
Citera
2021-05-15, 17:07
Medlem
flukkes avatar
Förstår inte varför man vill gå miste om sin bonus, det är som att säga nej till gratis pengar. Även med min relativt låga spend på 200k/år och frugans 150k på kreditkorten så blir det några tusenlappar extra i fickan för att göra ingenting.
Senast redigerad av flukke 2021-05-15 kl. 17:18.
Citera
2021-05-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Har bara kreditkort på företaget eftersom det är svårt att ha krediter hos varenda leverantör
vissa leverantörer använder man kanske bara ett par gånger per år.
Privat har jag löst det med debet kort då kan man ha kortet kopplat till ett konto där det aldrig
finns mer än runt 15 000:- ifall kortet blir stulet.
Resten av pengarna har man på ett annat konto , planerar man större inköp får man föra över
pengar till kortkontot strax innan köp .
Är ju bättre att ha kreditkort om det skulle bli stulet eftersom fet aldrig blir ”riktiga” pengar deckare ut bara öronmärkt de på kortet så är det bara till meddela att det inte är dina köp som genomförts på kortet
Citera
2021-05-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Har själv funderat på kreditkort men tycker inte att fördelarna uppväger allt krångel. Reser man mycket kan jag förstå poängen.
Vad är krångligt?
Citera
2021-05-15, 17:41
Medlem
fittslems avatar
Reste rätt mycket tidigare, både inom jobb och privat, var givet då att ha ett kreditkort som gav mig flygpoäng som kunde omvandlas till gratis flyg och uppgraderingar.

Flyger inte speciellt mycket längre så jag funderar på att börja använda nånting annat.

Är inte intressarad av ett kort som ger massa speciella nischade förmåner som billigare om du handlar här hos X eller nån speciell försäkring som man ändå aldrig utnyttjar.

Vilket kort rekomenderar ni som inte är alltför nischat?
Citera
2021-05-15, 17:52
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vad är krångligt?
Att hålla på med fakturor hit och dit samtidigt som man håller koll på poäng och annan skit. I slutändan är det inte värt det.
Citera
2021-05-15, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Reste rätt mycket tidigare, både inom jobb och privat, var givet då att ha ett kreditkort som gav mig flygpoäng som kunde omvandlas till gratis flyg och uppgraderingar.

Flyger inte speciellt mycket längre så jag funderar på att börja använda nånting annat.

Är inte intressarad av ett kort som ger massa speciella nischade förmåner som billigare om du handlar här hos X eller nån speciell försäkring som man ändå aldrig utnyttjar.

Vilket kort rekomenderar ni som inte är alltför nischat?

Amex platinum har jag kört med i över ett decennium nu och har alltid varit nöjd. Det finns nog snikkort som är bättre med 2% cashback på Elgiganten osv men om man är en lebensman och uppskattar det goda livet så är det Amex som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in