2021-05-15, 11:21
  #1
Medlem
Snarkarns avatar
Hej,
Vi har precis gjort en liten omflyttning i familjens ekonomi och har numera samlat vår ekonomi i en gemensam bank.

Jag fick ett kreditkort på 50 000 kr av samma bank. Tidigare har jag använt ett kreditkort när vi renoverade mycket men den tiden är tack och lov över nu. Då tyckte jag det var ett smart sätt att hålla koll på vilka utgifter som kunde kopplas direkt till vår renovering. Dessutom skulle det då bli lättare att uppvisa kostader för skatteverket vid en försäljning av bostaden.

Nu till frågan!
Hur använder ni er av kreditkort? Finns det några uppenbara fördelar som ni ser det? Jag har hört att köp skulle vara försäkrade på något vis, är det något att ha i beaktande?

För övrigt kan sägas av vi har god ekonomi och aldrig att vi har för lite pengar vid månadens slut, så av någon sådan anledning behövs inget kreditkort.
Citera
2021-05-15, 11:24
  #2
Medlem
note-its avatar
Försäkrade vet jag inte men, kortet använder jag alltid när jag vet att det är mycket pengar på väg in. Så jag tar dom på förskott, skulle man kunna säga.
Citera
2021-05-15, 11:40
  #3
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Försäkrade vet jag inte men, kortet använder jag alltid när jag vet att det är mycket pengar på väg in. Så jag tar dom på förskott, skulle man kunna säga.

Ofta finns det någon form av försäkringsskydd kopplat till kreditkort, vilket naturligtvis varierar mellan olika kort. Kompletterande reseskydd är vanligt, diverse köpförsäkringa förekommer men den viktigaste fördelen enligt mig är att konsumentkreditlagen ger betydligt större möjligheter till att reklamera ett köp, än om köpet gjorts med bankkort eller möjligen kontant.

Själv tycker jag det är en extra trygghet att använda kreditkort, framförallt vid köp via internet.
Citera
2021-05-15, 11:52
  #4
Avslutad
Om du betalar löpande utgifter med bankkort måste du hela tiden se till att det finns pengar på kontot. Du måste alltså ha kvar pengar på ett nollräntekonto, och vill du flytta undan månadens överskott till en bättre placering måste du hela tiden ha koll så det räcker hela månaden.

Med ett kreditkort kan du, så länge normal konsumtion ligger väl under kreditgränsen, helt strunta i detta. Du konsumerar som vanligt utan att behöva bry dig om nollräntekontot. När lönen kommer betalar du räkningarna, inklusive kreditkortsräkningen. Överskottet flyttar du genast bort från nollräntekontot (förutom ev. några småslantar).

Bankkortet är bara ett sätt för banken att lura dig att ha kvar pengar på nollräntekontot. Bankkort ska enbart användas av folk som inte kan hålla i slantarna. Att använda kreditkort för att handla för mer än man har pengar till är idiotiskt, rena rånet faktiskt.

För övrigt har väl inte banken lurat på dig ett kreditkort med årsavgift? Kreditkort finns gratis (och cashback).
__________________
Senast redigerad av Skrattkramp 2021-05-15 kl. 11:54.
Citera
2021-05-15, 12:01
  #5
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Hej,
Hej!

Gör inte samma misstag som jag bara, som tog ett kort för att banken ringde och för att det inte skulle kosta något extra.

Trodde inköpen (bara ett par små testköp) skulle dras från mitt vanliga konto, vilket inte gjordes, så de drog tillbaka mitt kort eftersom jag inte betalade mina räkningar :-)

Har i dag ett typ kreditkort genom Klarna. Mest för att det är Visa och mitt bankkort är MC.
Citera
2021-05-15, 12:17
  #6
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattkramp
Om du betalar löpande utgifter med bankkort måste du hela tiden se till att det finns pengar på kontot. Du måste alltså ha kvar pengar på ett nollräntekonto, och vill du flytta undan månadens överskott till en bättre placering måste du hela tiden ha koll så det räcker hela månaden.

Med ett kreditkort kan du, så länge normal konsumtion ligger väl under kreditgränsen, helt strunta i detta. Du konsumerar som vanligt utan att behöva bry dig om nollräntekontot. När lönen kommer betalar du räkningarna, inklusive kreditkortsräkningen. Överskottet flyttar du genast bort från nollräntekontot (förutom ev. några småslantar).

Bankkortet är bara ett sätt för banken att lura dig att ha kvar pengar på nollräntekontot. Bankkort ska enbart användas av folk som inte kan hålla i slantarna. Att använda kreditkort för att handla för mer än man har pengar till är idiotiskt, rena rånet faktiskt.

För övrigt har väl inte banken lurat på dig ett kreditkort med årsavgift? Kreditkort finns gratis (och cashback).
Jag förstår din poäng men samtidigt vill man kansle ha viss likviditet på ett konto, och att i så fall använda den buffern för autogiro och sedan fylla upp bufferten igen har väl sin poäng det med?
Citera
2021-05-15, 12:17
  #7
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hej!

Gör inte samma misstag som jag bara, som tog ett kort för att banken ringde och för att det inte skulle kosta något extra.

Trodde inköpen (bara ett par små testköp) skulle dras från mitt vanliga konto, vilket inte gjordes, så de drog tillbaka mitt kort eftersom jag inte betalade mina räkningar :-)

Har i dag ett typ kreditkort genom Klarna. Mest för att det är Visa och mitt bankkort är MC.
Fick du inte hem en faktura?
Citera
2021-05-15, 12:20
  #8
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkarn
Fick du inte hem en faktura?
Nix. Möjligen räkning via Kivra, som jag då i så fall bara konstaterade att det stämde. Trodde fortfarande att det skulle dras från mitt vanliga konto.
Citera
2021-05-15, 12:28
  #9
Moderator
Tystnads avatar
En annan grej som inte tagits upp här ser jag.... vissa kreditkort ger bonuspoäng för varje köp, i mitt fall ger dessa poäng köp i aktierfond av Banken.

Kanske inte jättefördelaktigt men är ju i alla fall något "får tillbaka" som kund.

Avgiftsfria kort? som någon nämnde, finns dessa verkligen?
alla verkar ju ta betalt, eller kommer göra det efter ett tag.
Citera
2021-05-15, 13:01
  #10
Medlem
Använder kreditkort för egentligen samtliga löpande utgifter. Mat, nöje, vissa prenumerationer, resor, annat. Allt utom avgiften till min BRF och bolånet.

Fördelen som jag ser det är bonusar/cashback som vi som sköter oss får ta del av på bekostnad av de som inte betalar hela räkningen varje månad och således betalar massa ränta.
Citera
2021-05-15, 13:02
  #11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
En annan grej som inte tagits upp här ser jag.... vissa kreditkort ger bonuspoäng för varje köp, i mitt fall ger dessa poäng köp i aktierfond av Banken.

Kanske inte jättefördelaktigt men är ju i alla fall något "får tillbaka" som kund.

Avgiftsfria kort? som någon nämnde, finns dessa verkligen?
alla verkar ju ta betalt, eller kommer göra det efter ett tag.
Bensinkorten OKQ8 och Preem har jag och de är avgiftsfria så länge man betalar räkningen i slutet av månaden, tillhör du de som inte har e-faktura så kostar pappersfakturan 40kr typ..
Cashback på 0,5% på alla köp förutom hos konkurrerande bensinbolag, inte mycket men alltid något.
Man kan handla allt från drycker från systembolaget till plastskräp från wish med dem.

Klarna skall också vara avgiftsfri och har inte avgift på utlandsköp, dock har jag inte kortet själv så det får någon annan svara på
Citera
2021-05-15, 13:04
  #12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Avgiftsfria kort? som någon nämnde, finns dessa verkligen?
Klarnakortet, som ger 14 dagars räntefri kredit. https://www.klarna.com/se/kort/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in