Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Det han säger är ju
använd kontanter, vilket även jag är en stark förespråkare för. Det gör ändå inte svenskarna, vi är typ sämst i världen på att använda kontanter nu. Alternativet till kreditkort i detta land är debitkort och då är det smartare att använda kreditkortet.
https://www.youtube.com/watch?v=np5i5oWfqAo
Citat:
Ursprungligen postat av
Snarkarn
Visst att det kan förekomma viss överkonsumption, det kan jag tänka mig. Men att gå runt med massa kontanter som en stofil gör mig ännu mer obekväm. Det är så fruktansvärt otympligt och krångligt med alla småmynt. Nej då vinner plastkorten.
Han säger inte bara "använd kontanter", han säger även "använd debitkort". Han pekar mot forskning som visar att det är samma receptorer i hjärnan som triggas när man har fysisk smärta som när man handlar med kontanter, att det till viss del är samma som triggas när man köper med debitkort kopplat till ditt konto, medans det när man handlar med kreditkort är mañana- och belöningssytem som triggas. Lite fritt tolkat på rak arm, för jag minns inte exakt.
Men han menar att det i princip är omöjligt att tjäna ihop sina miles eller cashback med kreditkort, att all forskning visar att man överkonsumerar med kreditkortet (men inte med debitkortet) och i slutändan är det en förlustaffär med bonus på kreditkort.
Han menar även att forskning visar att om man har ett kreditkort liggandes för nödsituationer så väljer folk att planera sin ekonomi på ett sätt att de förlitar sig på krediten i stället för att bygga buffert, och buffterten låter man bli av ovanstående anledningar med receptorer i hjärnan.
Fast nu lever jag inte helt som han (jag) lär.
Jag har själv ett kreditkort liggandes. Det används enbart på semesterresor. På semester bryr jag mig inte, då slösar jag, men framförallt så är det extra försäkringar när man tex hyr bil eller köper resan. Blir det dubbeldragningar, stulet kort, etc så är kreditsystemet mycket snabbare på att hantera. Dessutom slipper jag då säga upp alla mina tjänster jag hemma normalt sett betalar för med mitt debitkort. Min paranoia över att bli lurad mår bra av att separera mellan min vardagsekonomi och min semesterekonomi.