• 1
  • 2
2021-05-14, 20:46
Medlem
Hej, kan inte låta bli att göra inlägg..
Men är Jysk eller konsumenterna korkade?
De kör sin reklam år in och år ut när det är pensionsutbetalning eller i slutet på månaden då folk fått lön.. visst det är antagligen ett affärsmässigt smart drag.
Men deras budskap... 20%, 50%, 40% billigare på vissa produkter ur sortimentet.. går folk på det?
Ska man tro Jysk så är det solklart på det viset.
Jag kollade vad de utvalda produkterna skulle kosta utan dessa procentavdrag och insåg att varan/orna skulle vara väldigt dyra...
Men som sagt, hur går folk på denna typ av marknadaföring?
Citera
2021-05-14, 21:10
Moderator
HelgeBuks avatar
Företagande och företagsekonomi --> Reklam och marknadsföring
/Moderator
Citera
2021-05-14, 21:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Hej, kan inte låta bli att göra inlägg..
Men är Jysk eller konsumenterna korkade?
De kör sin reklam år in och år ut när det är pensionsutbetalning eller i slutet på månaden då folk fått lön.. visst det är antagligen ett affärsmässigt smart drag.
Men deras budskap... 20%, 50%, 40% billigare på vissa produkter ur sortimentet.. går folk på det?
Ska man tro Jysk så är det solklart på det viset.
Jag kollade vad de utvalda produkterna skulle kosta utan dessa procentavdrag och insåg att varan/orna skulle vara väldigt dyra...
Men som sagt, hur går folk på denna typ av marknadaföring?

Svårt att förstå vad du menar, men de gör väl reklam för varor de för tillfället har sänkt pris på? Utöver det även nyheter.
Citera
2021-05-14, 21:49
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Svårt att förstå vad du menar, men de gör väl reklam för varor de för tillfället har sänkt pris på? Utöver det även nyheter.

Grejen med just Jysk är väl att de bara tillfälligtvis kör med de dyra priserna, och att det nästan alltid är någon rea på gång. Det är i alla fall intrycket man får. Jag har dock inte forskat på detta.
Citera
2021-05-14, 21:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Grejen med just Jysk är väl att de bara tillfälligtvis kör med de dyra priserna, och att det nästan alltid är någon rea på gång. Det är i alla fall intrycket man får. Jag har dock inte forskat på detta.

Är det inte likadant med Rusta, ÖoB och liknande?
Citera
2021-05-14, 23:09
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jysk har ju rea jämt så deras reklam är bara desperat. De kommer nog konka.
Citera
2021-05-15, 01:01
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Är det inte likadant med Rusta, ÖoB och liknande?

Skillnaden är väl att Jysk hela tiden har rea på en hel kategori. Ena veckan är det alla gardiner, nästa alla utemöbler, osv. Jag har faktiskt själv lagt märke till fenomenet, det är som en rullande bombmatta av realisationer som drar över kalendern. Antingen så drar man in en jävla massa pengar på merförsäljning eller så är det rena ockerpriser från början.
Citera
2021-05-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Skillnaden är väl att Jysk hela tiden har rea på en hel kategori. Ena veckan är det alla gardiner, nästa alla utemöbler, osv. Jag har faktiskt själv lagt märke till fenomenet, det är som en rullande bombmatta av realisationer som drar över kalendern. Antingen så drar man in en jävla massa pengar på merförsäljning eller så är det rena ockerpriser från början.
Exakt! Det är just detta fenomen som jag har svårt att förstå.
Att man har (väldigt) dyra ordinarie priser för att ständigt ha "rea" med i snitt 30 till 60 %.
Går denna typ av reklam hem i stugorna år 2021?
Citera
2021-05-15, 11:55
Medlem
Jo, sådan marknadsföring fungerar väldigt bra, att Jysk och Rusta klarar sig bra på marknaden beror på just detta.

I USA finns en stor kedja som säljer kläder och annat, ungefär som Åhléns fast mycket större och det heter JC Penney. I säkert hundra år har de kört ett beprövat recept på reor vid viktiga datum som skolstart och liknande. Det gick som tåget fram tills att de fick en ny VD, Ron Johnson, rekryterad från Apple.

Ron tyckte inte om reor, det var låg klass tyckte han. Avskaffade Rea och istället införde "fair price" grej som gällde året runt. Kunderna uteblev och nu står firman med enorma skulder och är i princip i konkurs. Det finns mer dumma saker han har gjort men det skulle bli för mycket text.

Lite läsning... https://www.businessinsider.com/the-...12-6?r=US&IR=T
Citera
2021-05-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
Jo, sådan marknadsföring fungerar väldigt bra, att Jysk och Rusta klarar sig bra på marknaden beror på just detta.

I USA finns en stor kedja som säljer kläder och annat, ungefär som Åhléns fast mycket större och det heter JC Penney. I säkert hundra år har de kört ett beprövat recept på reor vid viktiga datum som skolstart och liknande. Det gick som tåget fram tills att de fick en ny VD, Ron Johnson, rekryterad från Apple.

Ron tyckte inte om reor, det var låg klass tyckte han. Avskaffade Rea och istället införde "fair price" grej som gällde året runt. Kunderna uteblev och nu står firman med enorma skulder och är i princip i konkurs. Det finns mer dumma saker han har gjort men det skulle bli för mycket text.

Ok, tack för info.
Men jag kan inte för mitt liv begripa att människor är så lättlurade..
Han den där som startade JC Penney måste varit en lycklig man som skrattat varenda gång han kollade kontot och såg folk shoppa loss..haha
Citera
2021-05-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis

+1 på den! haha
Citera
2021-05-16, 01:06
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino

Hemköp prövade väl samma sak med ändrade sig ganska snabbt. Passar ju deras butikskoncept ännu sämre än jcpenny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in