2021-05-14, 20:35
Medlem
Hej, behöver snabb hjälp ang en el-avtalsfråga!
Tyvärr måste vi oss ett beslut under helgen och kundtjänsten har inte öppet annars hade vi ringt och frågat såklart...

Men så här säger mitt avtal med mitt el-bolag.

10. Avtalsbrott och förtidsinlösen.
Vid konsumentens definitiva avflyttning enligt Skatteverkets definition av flyttning kan ett tidsbundet avtal avslutas i förtid utan ekonomisk ersättning för resterande period.
Om inte konsumenten inte fullföljer avtalad tidsperiod för avtalet, av annan anledning än definitiv avflyttning, har bixia rätt till ekonomisk ersättning som kompensation."

När vi flyttade till vårat nuvarande boende tog vi ett avtal med bindningstid till 2023 då vi trodde vi skulle bo här ett bra tag.
Nu är vi erbjudna ett boende vi verkligen vill ta, dock ingår hushållselen i hyran där så vi kan alltså inte själva välja vilken el-leverantör vi vill ha själva.
Boendet ligger ca 3 mil från där vi bor idag.

Som jag tolkar det att from vi gjort en flytt-anmälan så har vi legitimt skäl att bryta vårat avtal?
Citera
2021-05-14, 20:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen
Tyvärr måste vi oss ett beslut under helgen och kundtjänsten har inte öppet annars hade vi ringt och frågat såklart...

Vid konsumentens definitiva avflyttning enligt Skatteverkets definition av flyttning kan ett tidsbundet avtal avslutas i förtid utan ekonomisk ersättning för resterande period.
Om inte konsumenten inte fullföljer avtalad tidsperiod för avtalet, av annan anledning än definitiv avflyttning, har bixia rätt till ekonomisk ersättning som kompensation."

När vi flyttade till vårat nuvarande boende tog vi ett avtal med bindningstid till 2023 då vi trodde vi skulle bo här ett bra tag.
Nu är vi erbjudna ett boende vi verkligen vill ta, dock ingår hushållselen i hyran där så vi kan alltså inte själva välja vilken el-leverantör vi vill ha själva.

Som jag tolkar det att from vi gjort en flytt-anmälan så har vi legitimt skäl att bryta vårat avtal?

Flyttar man, så bryts avtalen.

Rätt att säga upp
Vid flytt har du alltid rätt att säga upp ditt elavtal. Det gäller även om avtalet är bundet under flera år framöver. Det är faktiskt enda gången du kan göra det. Det gäller bara att säga till i god tid. De flesta bolag vill att du kontaktar dem senast en månad innan bytet, om möjligt. Det är för att de ska hinna ändra vem som har ansvaret för betalningarna i sina system. Har du inte möjlighet att meddela flytten så tidigt, gäller det att kontakta dem snarast möjligt. Kontakta då alltid nätbolaget via telefon, så brukar de vara behjälpliga med att lägga in all den information som behövs.

https://el.se/flytta-elavtal

Hoppas att flytten går bra!
Citera
2021-05-14, 20:43
Medlem
Stort tack 👍👍
Citera
2021-05-15, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwisen

En fråga bara, varför skriver ni kontrakt med flera års bindningstid? Det kan ju bara vara bra för säljaren...
Citera
2023-08-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
En fråga bara, varför skriver ni kontrakt med flera års bindningstid? Det kan ju bara vara bra för säljaren...
Några år och några reaktorstängningar senare har du fått svaret på den frågan. (Vad jag nu frågar mig själv, är varför jag tecknade 3 i st för 5 års fast pris...)
Citera
2023-08-08, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychotronix
Några år och några reaktorstängningar senare har du fått svaret på den frågan. (Vad jag nu frågar mig själv, är varför jag tecknade 3 i st för 5 års fast pris...)
Haha jaa Mp och VPK vann fighten om Sverige...

Jag kör fortsatt rörligt, behöver inte spekulera om prisutveckling och försöka slå banker och elbolag.
Senast redigerad av SirDuke 2023-08-08 kl. 09:01.
Citera
2023-08-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Haha jaa Mp och VPK vann fighten om Sverige...

Jag kör fortsatt rörligt, behöver inte spekulera om prisutveckling och försöka slå banker och elbolag.
Jag har bytt till ved. Jäkla jobb att stapla de 14 kbm som dumpades på gräsmattan från lastarens tippflak...

Må satan ta dessa miljöpartister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in