Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-04, 15:24
Medlem
yj3E9qxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Bara så det inte är något missförstånd här. Med ovanför, menar du över Jönköping, dit kyrktornen pekar, antar jag? Eller menar du möjligen norr om Jönköping?

Dit kyrktornen pekar, ovanifrån. Svårt att veta var exakt de är någonstans när de flyger så högt.
Citera
2023-07-04, 15:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av yj3E9qx
Dit kyrktornen pekar, ovanifrån. Svårt att veta var exakt de är någonstans när de flyger så högt.
På flightradar24 så finns inget indikerat över Jönköping.
Citera
2023-07-04, 15:29
Medlem
yj3E9qxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco

Började regna för en stund sen, sedan dess har det varit tyst.

Måste ju finnas någon annan som observerat samma sak.
Citera
2023-07-04, 15:30
Medlem
Citat:
Det är fullt förenligt med att TS sett NATO-plan eftersom militära plan inte alltid har transpondern påslagen.
Citera
2023-07-04, 15:31
Medlem
Citat:
Vita plan som flyger väldigt högt, låter som fan, svårt att se var de är någonstans. Ett jäkla muller konstant och har pågått i timmar.

Är det något på gång?

EDIT: Kan det vara USA som flyger sina jaktplan som en del av 4 juli-firandet? Då kan de flyga sin skit någon annanstans, kan fan inte kolla på youtube utan att de stör. Är nog F22, såg ut som det.

Bild jag hittade på nätet på hur de ser ut: https://i.imgur.com/VSoDer3.png
Det behöver inte vara USA. Det kan vara från något annat NATO-land som har F22.
Citera
2023-07-04, 15:36
Medlem
yj3E9qxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det behöver inte vara USA. Det kan vara från något annat NATO-land som har F22.

Har de inte F35?
Citera
2023-07-04, 15:37
Medlem
Citat:
Har de inte F35?
När jag tänker efter är jag otroligt dåligt uppdaterad på vilka Amerikanska plan olika NATO-länder har så det kan säkert vara som du skriver.
Citera
2023-07-04, 15:41
Medlem
yj3E9qxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
När jag tänker efter är jag otroligt dåligt uppdaterad på vilka Amerikanska plan olika NATO-länder har så det kan säkert vara som du skriver.

Det är väl där min kunskap slutar ungefär gällande plan, därav frågan. Vet inte ens om jag skulle se skillnad på F35 och F22 ifrån marken. Känns osannolikt att de skulle köra omkring med F22 här tycker man.

Det jag däremot är 100% säker på är dock att det inte var svenska plan, för de brukar åka omkring här annars.
Citera
2023-07-04, 16:04
Medlem
Citat:
USA som flyger med vita jaktplan för att fira 4 juli över svenskt territorium? Kan du skicka över lite av de där svamparna eller pillren du tagit idag?

Under hela försommaren har militärflyg , icke svenska, observerats över hela landet. Jag har tom sett amerikanska över Mälaren och dito helikoptrar flera gånger. Att det skulle vara frågan om övning eller firande av något slag är uteslutet. Det någon än mer jävligt skulle jag gissa. Natodravlet har nog en hel del att göra med det.
Citera
2023-07-04, 16:08
Medlem
yj3E9qxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Under hela försommaren har militärflyg , icke svenska, observerats över hela landet. Jag har tom sett amerikanska över Mälaren och dito helikoptrar flera gånger. Att det skulle vara frågan om övning eller firande av något slag är uteslutet. Det någon än mer jävligt skulle jag gissa. Natodravlet har nog en hel del att göra med det.

Var väl några månader sen jag såg ett B52. Flög över vättern vill jag minnas.

EDIT: Hittade artikel:

Citat:
Ett stort amerikanskt bombflygplan cirklade under nära en timme på måndagsförmiddagen över de södra delarna av Vättern, något som P4 Jönköping var först med att berätta.

Det var vid klockan 10.15 som en Boeing B-52H Stratofortress från US Air Force dundrade in över Jönköping. Under nästan en timme höll det sig sedan i området. Sedan satte B-52:an kurs mot Polen för att efter några rundor där sedan återigen vända upp mot Sverige och Öland.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...e-over-vattern

B52 torde vara mer sällsynt att se än ett jäkla jaktplan.
Senast redigerad av yj3E9qx 2023-07-04 kl. 16:11.
Citera
2023-07-04, 16:40
Medlem
Varför flyger det utländska plan över Sverige? Krig på gång?
Citera
2023-07-04, 16:43
Medlem
Är det ingen som har siktat några "Ospreys" från US? För något år sedan var det ett par stycken som flög över här utanför Stockholm på väg mot Bromma flygplats tror jag. Det är sådana där plan som startar som en helikopter och sen kan fortsätta flyga som det eller fälla rotorerna framåt och flyga som ett flygplan. Det var någon samövning med US/Nato. I alla fall var det ett fruktansvärt oljud på dessa, betydligt värre än vanliga flygfarkoster, som om de körde med helt raka utblås när de flög förbi med rotorerna vända "uppåt".
Senast redigerad av brakfesten009 2023-07-04 kl. 17:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in