Flashback bygger pepparkakshus!
2025-06-07, 20:13
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Dom skojar med alla som har Ryssparanoia och det verkar ha funkat hohoho
Nog många som bajsa på sig
Citera
2025-06-07, 20:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Också spännande är det nya begreppet "Nationalhelgen".
Citat:
"På lördagskvällen flög tre Jas Gripenplan över Stockholm. De flög lågt för att visa sin närvaro i samband med nationalhelgen, enligt Flygvapnet", via Expressen.
Citera
2025-06-08, 04:29
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Dom skojar med alla som har Ryssparanoia och det verkar ha funkat hohoho
Nog många som bajsa på sig
De som ev bajsade på sig var nog arbetslaget under Essingeleden när en hkp kom farandes under dem, se nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Också spännande är det nya begreppet "Nationalhelgen".
"På lördagskvällen flög tre Jas Gripenplan över Stockholm. De flög lågt för att visa sin närvaro i samband med nationalhelgen, enligt Flygvapnet", via Expressen.

Förr kallades detta för "kavaljersflygning", men igår muckade flygvapnet faktiskt direkt med ryska ambassaden då de flög rakt över deras ambassad hela 3ggr mellan 17:15-17:35 med 3st Jas39-or. Som extra "krydda" korsade de även inflygningsstråket till Bromma bana 30 dessa 3ggr, här bild från Expressen, planen inringade i svagt rött: https://ibb.co/JW5ZfGKb

I Torsdags flög dom med hkp under Essingeleden, vad flygvapnet missade där är att just det brovalv de flög i har en arbetsplattform under Essingeleden där de gjuter om en broskarv, och Sth Vatten höll visst på med en av fjärrvärmeledningarna på lokalbron, när hkp flög några meter under arbetslagen som är upphängda med wire, jävligt trevligt att ha en sugande hkp rotor några meter under arslet.
Bilddump från försvarets video på facebook parad med bild av brovalven: https://ibb.co/1Jh8fccJ

Tränar man för krig flyger man inte hkp:n i turistfart vid lågflygning. Snarare påminde detta om smällen i D.C där en Blackhawk smällde med en trafikkärra där alla strök med nyligen.
Citera
2025-06-08, 14:26
Medlem
Det har med Bilderberg mötet att göra, det är standard att dessa möten arrangerar med skydd av flygvapen i de länder mötena hålls
Citera
2025-06-16, 18:27
Medlem
rotesaus avatar
JAS flyger konstant över västra Sveriges städer - Folk ser det/noterar det, men om vi ska ta upp detta med reaktioner så är det ju vuxenblöja på hela djävla Stockholm i det avseendet.
Tidningsnotiser i blaskorna pga Flygvapnet är ute på övningar & träning? Det är väl fan inget att rapportera om?
Därtill uppspelta medborgare i sociala medier/flöden som oroas eller förundras över detta - Hallå liksom, det är lika självklart som asfalt.

Flygvapnet har har existerat i ganska exakt 99år - Det kan liksom inte få lov att vara en chock eller bajs i blöjan när flyg är ute oavsett var dom övar.
Citera
2025-07-27, 22:46
Medlem
SilkyJohnsons avatar
3 helikoptrar som vart uppe bra länge
en i gävle
en runt sönderhamn nu
och nu en mellan tierp och uppsala
Citera
2025-08-21, 12:07
Medlem
Hej flashare.

Såg ett militär flygplan mitt utanför mitt fönster. Den var alltså stort som i ett amerikansk film eller riktig
Om man har sett ett sådant. Planet hade var jag kunde se 4 stora turbiner på varje vinge och stort som ja jag vet inte vad.

Flög på hyfsad låg höjd. Jag kan inte fastställa
vilken höjd den låg på men jätte lågt. Det bullrande i hela lägenheten.

Vi har ju "p4" här och undrar ifall vi har Nato aktivitet.

Jag kan inte tänka mig att Sverige skulle ha ett sånt stort flygplan för det var verkligen enormt.

Så vad kan det ha varit?

Mvh qrek.

Edit: Detta hände för några dagar sen, kan inte fastställa exakt datum.
Citera
2025-08-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qrek
Hej flashare.

Såg ett militär flygplan mitt utanför mitt fönster. Den var alltså stort som i ett amerikansk film eller riktig
Om man har sett ett sådant. Planet hade var jag kunde se 4 stora turbiner på varje vinge och stort som ja jag vet inte vad.

Flög på hyfsad låg höjd. Jag kan inte fastställa
vilken höjd den låg på men jätte lågt. Det bullrande i hela lägenheten.

Vi har ju "p4" här och undrar ifall vi har Nato aktivitet.

Jag kan inte tänka mig att Sverige skulle ha ett sånt stort flygplan för det var verkligen enormt.

Så vad kan det ha varit?

Mvh qrek.

Edit: Detta hände för några dagar sen, kan inte fastställa exakt datum.

En Herkules garanterat om det flög på låg höjd, vi har 6 sådana numera, hade 8 tidigare. Har vi haft i årtionden.

Den kan ha varit en C17 också, de är större, och vi är "delägare" i två sådana.

Båda har 4 motorer, Herkules är turboprop, C-17:jet.

C-17 har dtabilsatorerna (de små vingarna längs bak) uppe på stjärtfenan, medans på Herkules sitter de på flygplanskroppen, om det hjälper det att veta vad det var.

Har för övrigt inget med NATO att göra.
Citera
2025-08-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
En Herkules garanterat om det flög på låg höjd, vi har 6 sådana numera, hade 8 tidigare. Har vi haft i årtionden.

Den kan ha varit en C17 också, de är större, och vi är "delägare" i två sådana.

Båda har 4 motorer, Herkules är turboprop, C-17:jet.

C-17 har dtabilsatorerna (de små vingarna längs bak) uppe på stjärtfenan, medans på Herkules sitter de på flygplanskroppen, om det hjälper det att veta vad det var.

Har för övrigt inget med NATO att göra.

Det var en c17 ser nästan ingen skillnad på dom. Då vet man var det var åtminstonde. Intressant och tackar så mycket för svar.

Mvh qrek.
Senast redigerad av qrek 2025-08-21 kl. 14:44.
Citera
2025-09-01, 18:14
Medlem
Såg precis 3 st Chinook (eller liknande) i formation flygandes halvlågt i nordlig riktning in över Vänern (Kinneviken).
Kollade på fr24 och det var UK RAF. Mycket mäktigt!
Vart ska dem tro?
Citera
2025-09-01, 18:17
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Såg precis 3 st Chinook (eller liknande) i formation flygandes halvlågt i nordlig riktning in över Vänern (Kinneviken).
Kollade på fr24 och det var UK RAF. Mycket mäktigt!
Vart ska dem tro?
NATO-övning i Finland. Bör det röra sig om.
Citera
2025-10-23, 19:29
Medlem
Har sett Gripen E flyga rundor och göra manövrar hela eftermiddagen/kvällen. Känns grymt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in