Citat:
Ja, 40-talisterna har onekligen haft "tur" ekonomiskt. Ingen annan generation, vare sig tidigare eller senare har väl varit ekonomiskt lika gynnade? Vad gäller husen köptes de billigt på 70-talet. Ränterona fick väl dras av rätt av, 100% under period. Var väl bland annat därför det också såldes mycket husvagnar och båtar på den tiden. Inflationen var sedan skyhög på 80-talet vilket gjorde att inflationen åt upp lånen för dem. De behövde i praktiken inte amortera ett öre. De kunde spara en bra slant i fonder som rusat i värde. Deras gamla avlagda båtar/husvagnar har de kunnat sälja och fått tillbaks sina reala värden. Pensionsförsäkringar/fonder har finansierat köp av de husbilar de köpte på 65-årsdagen. De jag egentligen startade denna tråd om. Möjligen generaliserar jag en smula, men ofta är det ju precis så här det ser ut. I områden där det bor mycket 40-talister står dessa 600-800 tusenkronors husbilar på uppfarterna. Nu ska ingen tro att jag är bitter eller avundsjuk, för jag tycker det är kul när människor kan njuta av livet. Livet är till för det, men jag tycker som sagt frågan är intressant både ur en livsstilssynpunkt, plus några flera anledningar. Inte minst ekonomiska. Kommer kommande generationer dela samma intresse? Kommer de vilja köpa de avlagda prylarna från 40-talisterna? Kommer de vilja köpa nya saker? Har lite grann fått för mig att 70-, 80- och i viss mån tidiga 90-talister inte riktigt delar 40-talisternas intressen. Att senare generationer föredrar resor utomlands med flyg, vilket kanske varit lite svårt under coronan.
Du kan ju inte ta upp att inflationen va skyhög utan att samtidigt ta upp att räntorna var också skyhög. För att veta om 'inflationen åt upp lånen' måste ju inflationen jämföras med räntan, jag tvivlar starkt på att det var så stor skillnad jämfört med idag.