• 1
  • 2
2021-05-15, 14:27
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, 40-talisterna har onekligen haft "tur" ekonomiskt. Ingen annan generation, vare sig tidigare eller senare har väl varit ekonomiskt lika gynnade? Vad gäller husen köptes de billigt på 70-talet. Ränterona fick väl dras av rätt av, 100% under period. Var väl bland annat därför det också såldes mycket husvagnar och båtar på den tiden. Inflationen var sedan skyhög på 80-talet vilket gjorde att inflationen åt upp lånen för dem. De behövde i praktiken inte amortera ett öre. De kunde spara en bra slant i fonder som rusat i värde. Deras gamla avlagda båtar/husvagnar har de kunnat sälja och fått tillbaks sina reala värden. Pensionsförsäkringar/fonder har finansierat köp av de husbilar de köpte på 65-årsdagen. De jag egentligen startade denna tråd om. Möjligen generaliserar jag en smula, men ofta är det ju precis så här det ser ut. I områden där det bor mycket 40-talister står dessa 600-800 tusenkronors husbilar på uppfarterna. Nu ska ingen tro att jag är bitter eller avundsjuk, för jag tycker det är kul när människor kan njuta av livet. Livet är till för det, men jag tycker som sagt frågan är intressant både ur en livsstilssynpunkt, plus några flera anledningar. Inte minst ekonomiska. Kommer kommande generationer dela samma intresse? Kommer de vilja köpa de avlagda prylarna från 40-talisterna? Kommer de vilja köpa nya saker? Har lite grann fått för mig att 70-, 80- och i viss mån tidiga 90-talister inte riktigt delar 40-talisternas intressen. Att senare generationer föredrar resor utomlands med flyg, vilket kanske varit lite svårt under coronan.

Du kan ju inte ta upp att inflationen va skyhög utan att samtidigt ta upp att räntorna var också skyhög. För att veta om 'inflationen åt upp lånen' måste ju inflationen jämföras med räntan, jag tvivlar starkt på att det var så stor skillnad jämfört med idag.
Citera
2021-05-15, 15:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Du kan ju inte ta upp att inflationen va skyhög utan att samtidigt ta upp att räntorna var också skyhög. För att veta om 'inflationen åt upp lånen' måste ju inflationen jämföras med räntan, jag tvivlar starkt på att det var så stor skillnad jämfört med idag.

Stämmer att räntan var betydligt högre då, MEN räntan var till 100% avdragsgill! Inte 30% som idag.
Citera
2021-05-22, 13:00
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Finns det någon annan generation än 40 talister som dör som flugor? Har lagt märke till detta i många år, säkert tio år tillbaka i tiden om man kollade i tidningen här om kring så var det varje dag åtminstone 2 eller flera olika annonser på 40 talister som hade dött och detta var vecka efter vecka år efter år, nu är de ju rätt gamla men kommer ihåg att jag reagerade på att de var så många som dog i förtid

Det är inte för inte samma årgångar kallas för babyboomers i USA.
De är den största puckeln i befolkningskurva om man ser till antal födda per år i stort antal i-länder, så det finns många att ta av.

Angående dödlighet så var de in i vuxenlivet på 60-talet när rökning var ett sätt att vara modern kvinna och man.
Just deras lungor blev inte bättre av att ev bo i radonhus och hantera asbest om du var byggjobbare.
Citera
2021-05-23, 09:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag tycker dina funderingar är intressanta.

Jag har ofta de senaste tio åren när jag mött två 40-talister i en husbil för 650 000 kronor tänkt följande:

"Jaha, där sitter ni i husbilen som ett 80-talistpar har finansierat åt er."

Det kanske låter som att jag är bitter och missunnsam, och det kanske jag delvis är, men oavsett så är det oftast sant.

40-talisterna byggde hus på 70-talet då man hade otroligt generösa ränteavdrag och även nån slags avdrag på momsen, ett vanligt LO-par hade faktiskt råd att bygga en kåk i utkanten av en storstad. Visst; de levde inte lika flådigt i övrigt med bilar, elektronik, resor som vi 80-talisterna har gjort många gånger, men de hade det gott ställt.

Sedan har de kunnat sälja kåken med miljonvinst till ett par födda på 80- talet.

Men nu då kanske 80-talisterna kan köpa av 40-talisterna deras husbilar och lika fullt leva ett materiellt rikare liv än vad 40-talisterna gjorde i samma ålder.

Glöm inte att inflationen dessutom käkade upp 40-talisternas huslån på rekordtid.

Däremot så arbetade de för pisslöner och betalade märkbart mer inkomstskatt än vi gör idag. Att en bussförare skulle ha en ny bil, bo i bostadsrätt och åka utomlands två gånger om året fanns inte på kartan 1980.
Citera
2021-05-23, 13:22
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Glöm inte att inflationen dessutom käkade upp 40-talisternas huslån på rekordtid.

Däremot så arbetade de för pisslöner och betalade märkbart mer inkomstskatt än vi gör idag. Att en bussförare skulle ha en ny bil, bo i bostadsrätt och åka utomlands två gånger om året fanns inte på kartan 1980.

Jag tror att busschauffören hade det bättre bostadsmässigt 1980, men i övrigt har hans busskörande son det bättre materiellt idag.
Citera
2021-05-23, 13:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag tror att busschauffören hade det bättre bostadsmässigt 1980, men i övrigt har hans busskörande son det bättre materiellt idag.

Ja på den tiden bodde chaufförerna som körde buss i Stockholms innerstad i hyresrätter i närheten av garaget de tillhörde. Numera är det somalier med en timme minst till jobbet som rattar bussarna.
Citera
2025-08-24, 15:56
Medlem
Mina föräldrar är det och länge var jag arg på dem för deras EGO! Men nu börjar jag få panik de bara smyger ut och börjar dö (i förtid) särskilt nu i vår sommar!Kan rada upp massor av kända namn
40 talisterna har varit anonyma de sista 10 åren
De är nog inte nöjda hur samhället / världen blev just nu
Ska intervjua mina föräldrar innan demensen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in