Citat:
Ursprungligen postat av
teren
Vissa människor som jag har träffat har väldigt välskött ekonomi. De tar aldrig något på avbetalning, sparar aggressivt och försöker alltid kapa sina utgifter. De är helt enkelt extremt medvetna om inkomster/utgifter. Sen finns de dem som använder kreditkort för jämnan och ser lån som en självklarhet. De kanske redan sitter på ett flertal kreditkortsskulder men trots det fortsätter att ta lån, för att de "verkligen behöver" den där grejen till bilen, huset eller garderoben.
Jag kan inte begripa hur det kan skilja så mycket i logik när det kommer till ekonomi. Vad fan beror det på? För egen del är det bara logiskt tänkande att man absolut inte ska ta något på kredit eller lån om det inte rör något större som t.ex. ett bostadslån. Om man för jämnan behöver ta ett lån så "är det något som är fel". Om man tar ett lån till en soffa för 40.000 så ska man säkerställa att den kan vara avbetald så snabbt som möjligt och inte under 8 års tid, för det kan dyka upp andra oförutsedda utgifter och rätt som det är sitter man där med 8 räkningar att delbetala, utöver allt man redan betalar för månadsvis.
Jag blir så frustrerad när jag ser människor fullständigt misshandla sin ekonomi. Folk i lyxfällan är extremfall men jag ser ändå vettiga människor som inte verkar veta bättre. Jag förstår fan inte.
Hur ser ni på det?
Förmåga att tänka långsiktigt. Rätt många saknar det. Vissa lär sig med tiden när det går in i väggen, några blir upplärda av sina föräldrar, flera lär sig aldrig.
Jag skulle aldrig beklaga mig över hur andra medvetet prioriterar i sitt liv, men om de inte själva förstår konsekvenserna av sitt agerande så har jag gärna en diskussion med dem.
Man lever bara en gång. Jag spyr av stress när framtiden är ekonomiskt oförsäkrad. Det gäller både min framtid och de jag är glad i. Väljer man ett fattigare liv för att man inte orkar vänta på att spara och det inte ger dig stress, så för all del, jag respekterar det. Men de flesta som gör det förstår inte att de kastar bort en potentiell förmögenhet.