2021-05-11, 15:16
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...e-for-valdtakt

"En man i 20-årsåldern hemmahörande i Umeå döms till två års fängelse för att ha våldtagit en kvinna i juni förra året.

Mannen och kvinnan var bekanta med varandra och skulle sova i samma säng när våldtäkten skedde. Kvinnan hade tagit droger tidigare under kvällen och kunde därför inte röra sig när övergreppet skedde, men hon har i förhör kunnat berätta detaljerat om händelsen.

Mannen, som också varit drogpåverkad den aktuella kvällen, säger att han inte minns något av händelsen och förnekar brott. Umeå tingrätt finner dock kvinnans berättelse trovärdig och dömer därför mannen till fängelse i två år för våldtäkt. Han ska även betala 115 000 kronor i skadestånd till kvinnan."
Citera
2021-05-11, 15:26
Medlem
darebuilders avatar
Denna grabb lär inte göra voltan ståendes! låter ju mer som att tjejen inte va helt ofrivillig dock, hmm. Tråkigt för grabben om det nu är så att tjejen bara är ute efter stålar eller något liknande.

mvh dare
Citera
2021-05-11, 17:37
Medlem
HatarIslams avatar
Joel aka Lill-Tishko från Big Brother?
Citera
2021-05-12, 12:15
Medlem
Vore intressant att läsa domen.

Utan att veta allt så tycker jag spontant att det är rätt saftigt att döma någon till två års fängelse för ett ofrivilligt ligg. Visst ska våldtäkt inte ske men när folk tar droger, hamnar i samma säng där de ska tillbringa natten och sen går berättelserna isär från: ”Jag vet inte vad som hände” och ”jag ville egentligen inte men kunde inte röra mig, uttrycka mig”.

Men kanske domaren har att hantera en minimum straff? Så om domaren anser att det är troligt att det trots allt skedde utan att kvinnan uttryckte samtycke så måste det dömas två år? Nån som kan får gärna förtydliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in