2021-05-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Nej tack, du får sitta ensam i skamvrån med ditt blankolån på 15% ränta

Säg det till den som köpte bostad 2010 och tripplat värdet på sin bostad.

Eller säg det till den som inte gjorde det.

Din nolla.

Lyssnar man på losers som dig kommer man ingenstans.
Citera
2021-05-13, 21:17
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Säg det till den som köpte bostad 2010 och tripplat värdet på sin bostad.

Eller säg det till den som inte gjorde det.

Din nolla.

Lyssnar man på losers som dig kommer man ingenstans.

Vad har något av detta med saken att göra?

Jag äger tre hus. Alla med lägre än 50% belåningsgrad och på attraktiva adresser vid vatten. Skulle aldrig falla mig in att ta något blancolån för att köpa något.
Citera
2021-05-14, 12:31
Medlem
Citat:
Vad har något av detta med saken att göra?

Jag äger tre hus. Alla med lägre än 50% belåningsgrad och på attraktiva adresser vid vatten. Skulle aldrig falla mig in att ta något blancolån för att köpa något.

Jaha, och de alla hade lägre belåningsgrad än 50% när du först köpte de? Nej.

Nu ska boomer komma här och leka smart investerare pga att Sverige blivit de högst belånade privat i Europa.

Det är ingen som bryr sig om det inte skulle falla dig i smaken.

Sverige belönar belåning.
Det har visat säg bäst i bostadsmarknaden och även via ISK.
Så kom inte och lek något annat nu.
Jag vet att du vill att folk ska förbli fattiga så de sedan måste hyra av dig för att de inte har råd att köpa.
Citera
2021-05-14, 12:54
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Jaha, och de alla hade lägre belåningsgrad än 50% när du först köpte de? Nej.

Nu ska boomer komma här och leka smart investerare pga att Sverige blivit de högst belånade privat i Europa.

Det är ingen som bryr sig om det inte skulle falla dig i smaken.

Sverige belönar belåning.
Det har visat säg bäst i bostadsmarknaden och även via ISK.
Så kom inte och lek något annat nu.
Jag vet att du vill att folk ska förbli fattiga så de sedan måste hyra av dig för att de inte har råd att köpa.

Sorry, men jag är inte boomer. Säkert yngre än dig...

Faktum kvarstår. Man kan inte belåna mer än 85% sedan 2010. Söker du boån i en bank du inte är kund i, som inte kan se din ekonomi, så kräver de in anställningsavtal, tre lönespecar och gör kreditupplysning på dig. De räknar också på endast fast inkomst om du inte kan styrka att din bonus i princip är fast lön. Det vill säga du har fått den varenda månad i 10 år.

Ditt övriga svammel förstår jag knappt. Vart vill du komma?
Citera
2021-05-14, 13:03
Medlem
Citat:
Sorry, men jag är inte boomer. Säkert yngre än dig...

Faktum kvarstår. Man kan inte belåna mer än 85% sedan 2010. Söker du boån i en bank du inte är kund i, som inte kan se din ekonomi, så kräver de in anställningsavtal, tre lönespecar och gör kreditupplysning på dig. De räknar också på endast fast inkomst om du inte kan styrka att din bonus i princip är fast lön. Det vill säga du har fått den varenda månad i 10 år.

Ditt övriga svammel förstår jag knappt. Vart vill du komma?

Mja precis, du är fett ung typ under 30 äger 3 bostäder vid vattnet under 50% belåning och vet allt om lån.

Och dit kom du inte för att Sverige har en generös lånemarknad.
Nej, ärvda pengar i så fall, vilket gör exemplet helt ointressant för tråden.
Citera
2021-05-14, 15:06
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Mja precis, du är fett ung typ under 30 äger 3 bostäder vid vattnet under 50% belåning och vet allt om lån.

Och dit kom du inte för att Sverige har en generös lånemarknad.
Nej, ärvda pengar i så fall, vilket gör exemplet helt ointressant för tråden.

Vad är du så arg för? Att Sverige har en generös lånemarknad men du ändå inte får låna?
Citera
2021-05-14, 16:32
Medlem
Citat:
Vad är du så arg för? Att Sverige har en generös lånemarknad men du ändå inte får låna?

Jag sitter på 5 obelånade bostäder som jag hyr ut för 60 tkr i månaden så det är prima!
Citera
2021-05-14, 17:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Dom vill ha kopia på dina 3 senaste lönespecar och tar inte hänsyn till bonus.

Nja! Jag har då aldrig någonsin visat någon lönespecifikation när jag sökt och fått bolån!
Citera
2021-05-14, 17:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ja. Dom kollar på din beskattade inkomst.

Vi förtydligar att det är förvärvsinkomsten dit också bonusar räknas som de primärt kollar på, kapitalinkomster är i regel av underordnad betydelse.
Citera
2021-05-14, 17:31
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vi förtydligar att det är förvärvsinkomsten dit också bonusar räknas som de primärt kollar på, kapitalinkomster är i regel av underordnad betydelse.

Korrekt, det var vad jag menade. Tyckte det var så uppenbart att jag slarvade med uttrycket, men det ska man nog inte göra.
Citera
2021-05-14, 18:27
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Sluta sprid dynga.
6 bolån hitills. 0 gånger har de velat kolla på lönespec, 100% av gångerna har de räknat med rörlig ersättning.

De går på årsinkomst.

Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Du sprider tyvärr en osann bild också.

Sanningen är att det är olika från fall till fall.

Jag har tagit lån 5 gånger sammanlagt, 3 av de gångerna har jag fått visa upp senaste 3 lönespecarna, 2 gånger räckte det med ett skriftligt intyg från arbetsgivaren att "Jag har XYZ i årsinkomst".

Skulle de kräva 3 senaste lönespecarna från en höginkomsttagare som har flera tillgångar hos banken och tar sitt fjärde lån på raken? Förmodligen inte.
Kommer de kräva lönespecar från en 25 åring som ska ta sitt första bostadslån? Mest troligen ja.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Efter totalt 6 bostadsköp med lån har jag aldrig visat några papper av någon sort. Kreditupplysning har de gjort men det är allt. Det är säkert olika men åtminstone i december 2019 frågades det inte för min del.

Köpte precis en lägenhet. Visst, jag har inte samma lön, men ~50 och har bonusar. De ville inte se några lönespecar för mig, men ville se det för min fru som har betydligt lägre lön än mig.
Citera
2021-05-15, 09:10
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nja! Jag har då aldrig någonsin visat någon lönespecifikation när jag sökt och fått bolån!
Det fick jag göra senast. Men det är klart, det var ett fett bolån då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in