• 1
  • 2
2021-05-11, 11:07
Medlem
Ratatorskens avatar
Jag behöver skaffa hemförsäkring för första gången (ska hyra ett litet hus). Vet inte vilken jag ska välja, försöker jämföra (1) pris och (2) kundbetyg. Allt annant, typ vad som ingår, självrisk etc tycks vara +/- 0 hos alla

Pris är lätt att jämföra, men kundbetyg spretar åt alla håll. För tillfället tycks Länsförsäkringar, Hedvig, och DinaFörsäkringar ligga i topp.

Vad har ni för erfarenhet av hemförsäkringar?
Hur jobbiga är dessa aktörer när man behöver använda dom?
Finns det något mer man ska tänka på?
Citera
2021-05-11, 11:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratatorsken
Jag behöver skaffa hemförsäkring för första gången (ska hyra ett litet hus). Vet inte vilken jag ska välja, försöker jämföra (1) pris och (2) kundbetyg. Allt annant, typ vad som ingår, självrisk etc tycks vara +/- 0 hos alla

Pris är lätt att jämföra, men kundbetyg spretar åt alla håll. För tillfället tycks Länsförsäkringar, Hedvig, och DinaFörsäkringar ligga i topp.

Vad har ni för erfarenhet av hemförsäkringar?
Hur jobbiga är dessa aktörer när man behöver använda dom?
Finns det något mer man ska tänka på?

Jag kör med Länsförsäkringar men jag har aldrig behövt använda försäkringen då jag än så länge inte haft den oturen.
Mitt förslag är att satsa på någon av de större aktörerna, Länsförsäkringar, If, Folksam eller någon annan. Du kan få bättre pris om du har bil, bostad, barn och allt annat på samma så kanske kan det löna sig att göra en sammanslagning.

Många av de stora bankerna erbjuder också försäkringar men då via andra kända bolag, ex Nordea kör via If och man kan då få en viss rabatt.
Citera
2021-05-11, 11:18
Medlem
Samlar du flera försäkringar hos samma bolag brukar du ofta få rabatt.
Vissa fackförbund ger förmåner eller har en grundläggande hemförsäkring inbakad.
Citera
2021-05-11, 11:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Har LF. De är nog inte billigast, men efter en större skada i kåken för några år sedan kommer jag nog aldrig byta. LF tog kostnaden utan knorr och ordnade allt kanonbra. Detta trots att skadan kostade LF någonstans runt 700-800 tkr.

Jag har haft kontakt med andra försäkringsbolag i andra sammanhang och jag tycker att det alltid är ett jävla jobb innan man får dem att (ibland) ersätta skador..
Citera
2021-05-11, 11:48
Medlem
Ratatorskens avatar
Tack för tipsen allesammans. Jag har checkat vad banken har men det kostar mer och jag är inte särskilt nöja med dem iaf (kommer nog ändå byta bank när flyttkaoset är överstökat). Facket har förvisso rabatt hos If men ett par släktingar hade mega-problem ett med dem ett par år sedan så det lockar inte heller.

Det blir nog Läsförsäkringar, om inte fler tipsar åt annat håll. LF känns stabilt iaf, och man kan sammla allt hos ett bolag.

@Vit-Brandbil
Citat:
jag har aldrig behövt använda försäkringen då jag än så länge inte haft den oturen.
Hoppas det fortsätter så
Citera
2021-05-11, 11:54
Medlem
daskapitans avatar
Personligen så har jag Gjensidige.
Varför det blev så kommer jag inte ihåg men oavsett så kan jag varmt rekommendera detta bolag då de har verkligen lyckats leverera i en för mig mycket svår tid.
Utan dom hade det gått åt helvete för min del.
Rekommenderas.
Citera
2021-05-11, 12:15
Medlem
Ratatorskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Personligen så har jag Gjensidige.
Varför det blev så kommer jag inte ihåg men oavsett så kan jag varmt rekommendera detta bolag då de har verkligen lyckats leverera i en för mig mycket svår tid.
Utan dom hade det gått åt helvete för min del.
Rekommenderas.

Hade faktiskt inte tänkt på dom, ska kolla vad de har att erbjuda i mitt område. Tack! Var det hemförsäkring du hade hos dem? eller annan? vet inte om det gör skillnade men det kanske skiljer sig vad som står i det finstilta och hur kinkiga de är med att betala ut.
Citera
2021-05-11, 12:35
Medlem
miikoss avatar
Man får tänka på att en försäkring för en hyresrätt inte täcker fast egendom.

Men det är väl egentligen inget en hyresgäst behöver fundera på. Fastighetsägaren väljer ju själv om de vill försäkra huset eller ej.

Dock så kan det ju vara bra att se till att ha ett bra rättskydd i hemförsäkringen. Då den kan täcka om det blir delar av skadestånd om det blir skador i huset som man har orsakat.
Senast redigerad av miikos 2021-05-11 kl. 12:37.
Citera
2021-05-11, 12:41
Medlem
Reverend.Camdens avatar
LF. Har haft stor nytta av dem. Inget krångel. Däremot fungerar deras bank sådär...
Citera
2021-05-11, 13:04
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
LF. Har haft stor nytta av dem. Inget krångel. Däremot fungerar deras bank sådär...

tyvärr är jag låst vid den skitbanken. Kommer byta bank så fort bindningstiden är över.

Bakrund..

nyskild, separerad sedan några dagar och helt förstörd. När man tänker tillbaka på tiden så var jag fan en fara överallt. Ett rent under att jag inte körde ihjäl mig själv. Kunde inte koncentrera mig på en sak utan att tappa tråden. Typ färdig för psyket.

Så där sitter man, helt förkrossad framför kärringen och ska ta över lånen på huset. In i ett öra och ut genom det andra. Det måste ha varit jävligt självklart för den jävla tanten hur det låt till med mitt tillstånd då..

Hur som. Jag nickade när hon nickade, höll med när hon sa att detta var bra och skrev på där hon pekade.... "Just sign here"....

Efter nån månad när jag började kunna tänka klart igen så ser jag att jag skrivit på för 5 år till en ränta på 2,25%. Detta trots att jag hade kapital att köpa ut x-frun utan att låna mer. Hon hade dessutom satt över hela min pensionsdel till deras jävla fonder och sett till att jag signat på för andra roliga försäkringar "som dom ville att jag skulle ha"

kan sägas att det då inte var några större problem att få ned räntan till 1,5% på bankerna och att en ränta på över 2% sågs som ocker...

för mig personligen rörde det sig om nästan 1500 kr/ mån i extra pengar för räntan.
Tack för det Länsförsäkringar! Det är tacken för att man varit er kund så många år att bli utnyttjad när man mår som sämst.
Citera
2021-05-11, 15:01
Medlem
Ratatorskens avatar
Citat:
Man får tänka på att en försäkring för en hyresrätt inte täcker fast egendom.

Men det är väl egentligen inget en hyresgäst behöver fundera på. Fastighetsägaren väljer ju själv om de vill försäkra huset eller ej.

Bra råd. Husförsäkring vet jag att hyresvärdarna har. Taket, värmepannan osv är ju deras ansvar, vilket känns bra så att de inte börjar gneta om något sånt pajar.

Citat:
Dock så kan det ju vara bra att se till att ha ett bra rättskydd i hemförsäkringen. Då den kan täcka om det blir delar av skadestånd om det blir skador i huset som man har orsakat.

Det ingår väl som standard, eller?
Finns det olika typer rättsskydd?
Senast redigerad av Ratatorsken 2021-05-11 kl. 15:08.
Citera
2021-05-11, 15:06
Medlem
Ratatorskens avatar
Citat:

Bra att veta, även om jag inte hade tänkt byta bank till dom. Känner mig alltid lite mistänksam när bolag breder ut sig utanför sina kärnområden, typ när ICA sysslar med annat än mat, och bostadsbolag vill erbjuda lån
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in