2021-05-11, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Hejsan alla kyrpto-kungar!
Gör denna trådstart för att försöka få en bättre förståelse för värdet i kryotovalutor.
Jag själv tycker det är en för volatil bransch och en för riskabel investering men alltid kul att lära sig mer.

Min specifika undran är vad värdet i alla olika ligger i, som jag förstår finns det över 2000 olika.

Jag förstår bitcoin värdet någotsånär - den första kryotovalutan och att värdet ligger i funktionen den ger.

Jag förstår någotsånär etheriums värde - en bättre version som kommer vara mer anpassad för detaljhandel och är snabbare och billigare osv.

Men vad ligger värdet i de andra 1998 stycken?
Har dom några andra funktioner eller fungerar på annat sätt som gör att dom har en bättre framtid.

För nör alla här inne på forumet skriver "investera i A eller B eller C, D" Så skriver ingen varför.
Är det för att man endast investerar i spekulationen av att andra också hoppas den går upp eller finns det fundament bakom varför vissa går upp och andra inte.

Tacksam för svar!

Delar dina funderingar. Dessa valutor är i stort sett 99% luft. Blir en fin smäll sen, inte 99% men hypen kommer lägga sig. Bitcoin är i princip ett brand med en community, i övrigt helt värdelös.

Detta är nutidens bubbla.
Citera
2021-05-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Delar dina funderingar. Dessa valutor är i stort sett 99% luft. Blir en fin smäll sen, inte 99% men hypen kommer lägga sig. Bitcoin är i princip ett brand med en community, i övrigt helt värdelös.

Nu gör du nybörjarmisstaget att dra alla över samma kam.

Många altcoins är exakt vad du skriver, spekulativa bubblor utan några fundament. Dessa försvinner när cykeln skiftar till bearmarket.

Bitcoin dock kvarstår genom bull och bearmarkets. Var 10:e minut i snitt produceras ett block med transaktioner på nätverket. Funkat klockrent dygnet runt i snart 12 år.
(Sen korrrigeras såklart bitcoin priset när det blir bearmarket, ofta 70-80%. Men det kallar vi väl inte för bubbla? Priset följer Stock to flow vilket du kan googla och undersöka)
Citera
2021-05-11, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Bitcoin är i princip ett brand med en community, i övrigt helt värdelös.

Vad menar du att Paypal, Square, Tesla, Microstrategy, Winkelvoss bröderna med många fler har bedömt fel när dom investerat miljarder i Bitcoin som store of vale? Vad har dom missat, som du däremot sett?

Eller var det bara en ogrundad flashback åsikt du kom med, helt utan backning?
Senast redigerad av se_där... 2021-05-11 kl. 11:30.
Citera
2021-05-11, 11:33
Medlem
Citat:
Hejsan alla kyrpto-kungar!
Gör denna trådstart för att försöka få en bättre förståelse för värdet i kryotovalutor.
Jag själv tycker det är en för volatil bransch och en för riskabel investering men alltid kul att lära sig mer.

Min specifika undran är vad värdet i alla olika ligger i, som jag förstår finns det över 2000 olika.

Jag förstår bitcoin värdet någotsånär - den första kryotovalutan och att värdet ligger i funktionen den ger.

Jag förstår någotsånär etheriums värde - en bättre version som kommer vara mer anpassad för detaljhandel och är snabbare och billigare osv.

Men vad ligger värdet i de andra 1998 stycken?
Har dom några andra funktioner eller fungerar på annat sätt som gör att dom har en bättre framtid.

För nör alla här inne på forumet skriver "investera i A eller B eller C, D" Så skriver ingen varför.
Är det för att man endast investerar i spekulationen av att andra också hoppas den går upp eller finns det fundament bakom varför vissa går upp och andra inte.

Tacksam för svar!

Detta är lite som att fråga varför det finns fler klädbutiker än H&M eller andra telefon operatörer än Telia.

Svaret är att olika coins är olika bra på olika saker, samt försöker lösa olika problem på olika sätt. Innebär detta att alla coins är bra och bör ha ett värde? Svar nej. Men om de kan hitta sin nisch så är det iaf existentiellt berättigade och bör ha något värde.

Men det är också viktigt att skilja på en funktion av en kryptovaluta (som btc) och priset på valutan. Även om funktionen är superbra behöver det nödvändigtvis inte innebära att värdet blir högt, därför some tokenonomics blir viktigt.

Sen finns är det vanligare med kryptovalutor som är skapade för pump och dump än vad det finns aktier (företag) med samma syfte. Det som är vanligt både inom aktier och kryptovalutor är att de skapas och blir högt värderade för att sedan Inte lyckas med vad de är skapade för och därför blir värdelösa.
Citera
2021-05-11, 11:40
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Mycket viktig fråga.

Har själv sökt svaret men bara fått svaret "Den har ett värde för att folk vill köpa den, jävla negativa troll."

För mig är det svaret ett tecken på att den inte har ett värde.

Men kokar man ner det till sina grundläggande delar är det ju exakt därför allting har ett värde. Vill ingen ha guld är guld värdelöst. Vill ingen ha en Ferrari är alla Ferraris värdelösa.

Så i såna fall har inget något värde eftersom det är svaret på frågan. Men saker har bevisligen värde, alltså är din tolkning fel.
Citera
2021-05-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorcupineSloth
Detta är lite som att fråga varför det finns fler klädbutiker än H&M eller andra telefon operatörer än Telia.

Svaret är att olika coins är olika bra på olika saker, samt försöker lösa olika problem på olika sätt. Innebär detta att alla coins är bra och bör ha ett värde? Svar nej. Men om de kan hitta sin nisch så är det iaf existentiellt berättigade och bör ha något värde.

Men det är också viktigt att skilja på en funktion av en kryptovaluta (som btc) och priset på valutan. Även om funktionen är superbra behöver det nödvändigtvis inte innebära att värdet blir högt, därför some tokenonomics blir viktigt.

Sen finns är det vanligare med kryptovalutor som är skapade för pump och dump än vad det finns aktier (företag) med samma syfte. Det som är vanligt både inom aktier och kryptovalutor är att de skapas och blir högt värderade för att sedan Inte lyckas med vad de är skapade för och därför blir värdelösa.

Okej!
Så en coin kan skapa något av värde av sig själv?
Precis som HM gör och säljer billigare kläder än tex Adidas.

Eller att dom har ett bättre telenät än andra telebolag.

Skulle du kunna ge mig några konkreta exempel, jag vill förstå mig på marknaden.
Citera
2021-05-11, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Men kokar man ner det till sina grundläggande delar är det ju exakt därför allting har ett värde. Vill ingen ha guld är guld värdelöst. Vill ingen ha en Ferrari är alla Ferraris värdelösa.

Så i såna fall har inget något värde eftersom det är svaret på frågan. Men saker har bevisligen värde, alltså är din tolkning fel.

Du skall snarare jämföra med aktier, som har ett värde för att företagen löser något som folk har en efterfrågan av.

Som jag försökte säga någon annanstans, så kan du kopiera Bitcoin och göra Bitcoin 2. Men det finns en nätverkseffekt som Bitcoin, likt guldet, redan vunnit. Så av samma anledning som att försöka konkurrera med internet så är det meningslöst att konkurrera med Bitcoin som redan är fulländad OCH allmänt accepterad.

Ska du vinna mot Bitcoin så måste du göra något som är så mycket bättre än Bitcoin. Jag vet inte vad det är. Guldet har klarat sig under tusentals år, men nu med internet så kunde man plötsligt skapa en store of value som är så mycket bättre att guldet borde bli överflödigt i sin funktion som store of value. Kvar av guldet är bara det ytterst lilla industriella värdet, samt affektionsvärdet folk har.

Du kan starta Uniswap 2 (vilket flera försöker göra under olika namn) men ju mer accepterad något är, destå svårare är det att kopiera den och konkurrera med det. Iaf i dessa fall.

Bitcoin vann dom sista striderna om nätverkseffekterna under fork wars:en 2017 och gick ur starkare än någonsin. I dag kan Tesla investera miljarder i Bitcoin med en ganska trygg vetskap om att Bitcoin 2 inte kommer ha tagit över marknaden om några år.
Senast redigerad av se_där... 2021-05-11 kl. 11:52.
Citera
2021-05-11, 11:51
Medlem
Citat:
Det är kul att svara någon som faktiskt ställer frågor kring det som är relevant.

Ja, jag tror det är svårt att låta ETH eller BTC lösa allt utan du får se det som med internet som är uppbyggt av massa olika lager oavsett om vi pratar TCP och IP i ena änden och Spotify tjänster i andra änden av spektrat.

Det finns krypto som gör anspråk att vara motsvarande fiberkablar, eller DNS servrar, eller hostingplatformar, webbrowsrar, eller Amazon företag. Allt byggs upp i en så kallad stack. Det gäller bara att hitta de kryptos som fyller sitt syfte bäst.

Iom att det finns enorma pengar att tjäna så dyker det så klart upp projekt som sätter upp en fin fasad och lovar guld och gröna skogar men aldrig har en ambition att bli något annat än att dumpa sina token på folk som är lurad av hypen och inte ställer de relevanta frågorna som du.

Okej så man bör se dessa "coins" som ett företag som kommer med olika tekniska lösningar på en förmodad "krypto ekonomi värld"?
Citera
2021-05-11, 11:53
Avslutad
Citat:
Okej så man bör se dessa "coins" som ett företag som kommer med olika tekniska lösningar på en förmodad "krypto ekonomi värld"?
Ja, typ.
Citera
2021-05-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

Fast guld har ju en efterfrågan för att den har mer egenskaper än att den kan öka i värde.

Så guldets värde sätts inte endast på att folk hoppas att den ska öka vilket var det vi diskuterade så det är faktiskt din tolkning som är fel här.
Citera
2021-05-11, 11:55
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Det finns många för att många vill vara med på leken men bitcoin leder den.

Dock kan bitcoin bara göra 7 transaktioner i sekunden medans VISA kan göra 26000, Ethereum 50. Dock höga energi kostnader just nu för både bit o Eth. Dock har Eth lägre men höga ändå . Men det ska förbättras med Eth 2.0 samt att Eth kommer att devalvera vid varje överföring just nu finns inget coin cap för eth men det finns för bitcoin. Därav värdet. Men VISA är såklart kontrollerat eth och bit är decentraliserat såklsrt

Doge är bara money scam fyller ingen funktion och Musk trollar marknaden med hans space X dravel

Krypto är framtiden . Grön energi med gratis överförings transaktioner dagen runt men hörn energi och värdet behålls därav skapandet av stabilitet på jorden. Fiat är tvärt om mer värt idag än imorgon eftersom Jocke kör 40 tryckar maskiner i Norge och Anna kör 150 i Finland. Och så kostar det energi det med inte gratis det heller 2 bank dagar kontrollerat.

Krypto vinner
Senast redigerad av mystikernsmystik 2021-05-11 kl. 11:58.
Citera
2021-05-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ja, typ.

Tack för ditt tålamod och villighet att förklara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in