2021-05-11, 08:40
Medlem
Hejsan alla kyrpto-kungar!
Gör denna trådstart för att försöka få en bättre förståelse för värdet i kryotovalutor.
Jag själv tycker det är en för volatil bransch och en för riskabel investering men alltid kul att lära sig mer.

Min specifika undran är vad värdet i alla olika ligger i, som jag förstår finns det över 2000 olika.

Jag förstår bitcoin värdet någotsånär - den första kryotovalutan och att värdet ligger i funktionen den ger.

Jag förstår någotsånär etheriums värde - en bättre version som kommer vara mer anpassad för detaljhandel och är snabbare och billigare osv.

Men vad ligger värdet i de andra 1998 stycken?
Har dom några andra funktioner eller fungerar på annat sätt som gör att dom har en bättre framtid.

För nör alla här inne på forumet skriver "investera i A eller B eller C, D" Så skriver ingen varför.
Är det för att man endast investerar i spekulationen av att andra också hoppas den går upp eller finns det fundament bakom varför vissa går upp och andra inte.

Tacksam för svar!
Citera
2021-05-11, 08:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Gör denna trådstart för att försöka få en bättre förståelse för värdet i kryotovalutor.
Jag själv tycker det är en för volatil bransch och en för riskabel investering men alltid kul att lära sig mer.

Min specifika undran är vad värdet i alla olika ligger i, som jag förstår finns det över 2000 olika.

Jag förstår bitcoin värdet någotsånär - den första kryotovalutan och att värdet ligger i funktionen den ger.

Jag förstår någotsånär etheriums värde - en bättre version som kommer vara mer anpassad för detaljhandel och är snabbare och billigare osv.

Har dom några andra funktioner eller fungerar på annat sätt som gör att dom har en bättre framtid.

För nör alla här inne på forumet skriver "investera i A eller B eller C, D" Så skriver ingen varför.
Är det för att man endast investerar i spekulationen av att andra också hoppas den går upp eller finns det fundament bakom varför vissa går upp och andra inte.

Tacksam för svar!

Mycket viktig fråga.

Har själv sökt svaret men bara fått svaret "Den har ett värde för att folk vill köpa den, jävla negativa troll."

För mig är det svaret ett tecken på att den inte har ett värde.
Citera
2021-05-11, 09:03
Medlem
LightCameraActions avatar
Generalfelet ligger i att kalla det för valuta. Det är snarare digitala tokens som representerar värden hos specifika applikationer. En mappning mellan applikationens virtuella värde och fysiska värde ska ske på marknaden som i dagsläget är ung så det är inte enkelt att se ett reellt värde. Men i det stora hela handlar det om ett framtida koncept inom digital ekonomi och decentraliserade tillgångar.
Citera
2021-05-11, 09:04
Medlem
Många av dessa coins är bara något som folk köper i hopp om att dubbla sina pengar.. och sedan fortsätter det så..
Citera
2021-05-11, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son

Tacksam för svar!

Bitcoin har den största nätverkseffekten. Hands down. Den fyller syfte som store of value i nutid. Många bettar på att den även kan bli medium of exchange i framtiden.

Ethereum är mer grunden för applikationer inom De(centraliced)Fi(nance). Smarta kontrakt som utför X om Y händer. På så sätt kan man bygga upp mycket av tjänsterna som en traditionell bank erbjuder men genom kod.

—-

Ang shitcointräsket så finns nog lite svar i denna tråd (varför det finns så många): (FB) Hur många kryptovalutor kan det bli?

Många skriver köp A eller B för att de själva köpt in sig och vill få andra att köpa och pumpa upp priset o deras vinst. Oftast nya som går på detta för dem orkar inte gör någon egen efterforskning.

Det du vill göra är att läsa på om grundarna. Läs whitepaper och tokenomics delen. Läs mer tips här (FB) Snabbkurs i legit eller shitcoin
Citera
2021-05-11, 09:07
Medlem
Om du har en viss krypto som ingen annan vill ha så är den värdelös. Du kan inte sälja den till någon.
Men om du har en krypto som bara du har och alla andra vill ha så är den ovärderlig. Du kan sälja den för vad du vill, eller rättare sagt för det folk är redo att betala dig för.

Men varför skulle folk vilja ha din krypto? Säg att du har en krypto som går att handla för i en butik. Eller en krypto som är enda betalmedlet för en specifik tjänst. Många coins eller tokens bygger på en ide vad den ska användas för.

Värdet ökar också eftersom många banker och Visa har funderat på att använda krypto. Ju fler som använder krypto, ju fler vill köpa din krypto. Ju fler som vill köpa din krypto ju högre blir priset.
Citera
2021-05-11, 09:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knight81
Värdet ökar också eftersom många banker och Visa har funderat på att använda krypto. Ju fler som använder krypto, ju fler vill köpa din krypto. Ju fler som vill köpa din krypto ju högre blir priset.

Här gör du din dikeskörning.
Du måste göra skillnad på krypto och krypto.

Ju fler som använder krypto har ingen som helst bäring på hur många som vill köpa DIN krypto.

Värdet på en specifik krypto skall avgöras av huruvida denna krypto löser/kommer lösa ett världsligt problem bättre än någon annan krypto.

Annars är det bara Tulipan-hype vi snackar om, och det är inte nyktert sätt att se på "värde" här.
Citera
2021-05-11, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knight81
Om du har en viss krypto som ingen annan vill ha så är den värdelös. Du kan inte sälja den till någon.
Men om du har en krypto som bara du har och alla andra vill ha så är den ovärderlig. Du kan sälja den för vad du vill, eller rättare sagt för det folk är redo att betala dig för.

Men varför skulle folk vilja ha din krypto? Säg att du har en krypto som går att handla för i en butik. Eller en krypto som är enda betalmedlet för en specifik tjänst. Många coins eller tokens bygger på en ide vad den ska användas för.

Jag har inga problem med att förstå tillgång och efterfrågan.
Min frågeställning är varför det finns en efterfrågan på 2000 olika kryptos?
Eller ens 50 eller ens 10.

Vart ligger värdet I alla olika? För om värdet endast ligger i att folk vill se en ökning av sin investering och inte att det man investerar i kan ha ett värde så funkar det endast så länge som det kommer in mer kapital.
Den dagen det slutar och värdet börjar gå ner kommer alla vilja sälja då man endast är där för att tjäna pengar och således har vi en krash.

Du skriver att coinsen ska funka som betalande för en specifik tjänst, finns det coins som funkar så idag eller har en plan på varför det ska vara så I framtiden?
Senast redigerad av Mr.J-son 2021-05-11 kl. 09:42.
Citera
2021-05-11, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Bitcoin har den största nätverkseffekten. Hands down. Den fyller syfte som store of value i nutid. Många bettar på att den även kan bli medium of exchange i framtiden.

Ethereum är mer grunden för applikationer inom De(centraliced)Fi(nance). Smarta kontrakt som utför X om Y händer. På så sätt kan man bygga upp mycket av tjänsterna som en traditionell bank erbjuder men genom kod.

—-

Ang shitcointräsket så finns nog lite svar i denna tråd (varför det finns så många): (FB) Hur många kryptovalutor kan det bli?

Många skriver köp A eller B för att de själva köpt in sig och vill få andra att köpa och pumpa upp priset o deras vinst. Oftast nya som går på detta för dem orkar inte gör någon egen efterforskning.

Det du vill göra är att läsa på om grundarna. Läs whitepaper och tokenomics delen. Läs mer tips här (FB) Snabbkurs i legit eller shitcoin

Tack så mycket för ditt svar! Ska läsa igenom och återkommer ifall jag har någon mer fråga 👍😄
Citera
2021-05-11, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Många av dessa coins är bara något som folk köper i hopp om att dubbla sina pengar.. och sedan fortsätter det så..

Och då kraschar det tillslut så länge inte det fortsätter komma in nytt kapital?
Citera
2021-05-11, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightCameraAction
Generalfelet ligger i att kalla det för valuta. Det är snarare digitala tokens som representerar värden hos specifika applikationer. En mappning mellan applikationens virtuella värde och fysiska värde ska ske på marknaden som i dagsläget är ung så det är inte enkelt att se ett reellt värde. Men i det stora hela handlar det om ett framtida koncept inom digital ekonomi och decentraliserade tillgångar.

Jag förstår vad du menar men jag undrar i varför man behöver ha 2000 olika tokens som fu säger som har olika värde.

Borde det inte räcker med en handfull?

Och vad ger efterfrågan på att ha 2000 olika tokens? Varför välja en token före en annan?
Citera
2021-05-11, 09:46
Avslutad
Bitcoins värde ligger i att den löser det tillsynes olösliga dilemmat "Byzatiska generalernas dilemma".

I kort så löser den dilemmat genom att tvinga fram ett ekonomiskt incitament till inblandade parter att inte fuska.

"So what om den löser detta konstiga dilemma", - säger den oinvigde. Då har man inte förstått att detta har absolut ALLT att göra med finans, då finans enbart består av värdetransaktioner.

Fram tills idag har man "löst" (nåja...) dilemmat genom att ha centraliserade clearing hus som alla litar på. Med Bitcoin så löser man det utan clearinghus, helt decentraliserad. Man plockar bort alla "man in the middle" som idag skor sig på alla transaktioner man kan tänkas vilja göra.

Visst, Bitcoin gör inget unikt. Man kan kopiera koden och göra Bitcoin 2, som gör samma sak. Men Bitcoin var först, och blev de facto standard. Av samma anledning som man inte kommer lyckas göra "internet 2", så är det idag ingen ide att konkurrera med Bitcoin på den fronten.

- - -
Nu, vad är tex Thetas, XRP, Dogecoin eller Shibas motsvarande sales pitch? Har någon av de som chillar dessa ens en aning om vad det fundamentala värdet är?
Senast redigerad av se_där... 2021-05-11 kl. 09:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in