2021-05-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Bitcoin har den största nätverkseffekten. Hands down. Den fyller syfte som store of value i nutid. Många bettar på att den även kan bli medium of exchange i framtiden.

Ethereum är mer grunden för applikationer inom De(centraliced)Fi(nance). Smarta kontrakt som utför X om Y händer. På så sätt kan man bygga upp mycket av tjänsterna som en traditionell bank erbjuder men genom kod.

—-

Ang shitcointräsket så finns nog lite svar i denna tråd (varför det finns så många): (FB) Hur många kryptovalutor kan det bli?

Många skriver köp A eller B för att de själva köpt in sig och vill få andra att köpa och pumpa upp priset o deras vinst. Oftast nya som går på detta för dem orkar inte gör någon egen efterforskning.

Det du vill göra är att läsa på om grundarna. Läs whitepaper och tokenomics delen. Läs mer tips här (FB) Snabbkurs i legit eller shitcoin

Du verkar kunna en del om detta så jag ska försöka ställa lite mer specifika frågor.

Tror du att det finns ett riktigt värde i någon annan kryptovaluta förutom BTC eller ETH?
Och isåfall hur skiljer sig den kryptovalutan från en av dessa två.
Citera
2021-05-11, 09:51
Medlem
fittslems avatar
Skaparna av en coin X bestämmer hur högt tak, dvs max så här många coins X kan max finnas.
Dom bestämmer sedan minsta enhet av sin coin X, tex 0.0000001.

Sedan släpps coinen ut på den friamarknaden, folk lägger ordrar och köper/säljer coin X, varje exchange har en orderbook för coin X, priset är det senaste snittpriset på senast gjorda transaktion.

Där har du priset.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Tror du att det finns ett riktigt värde i någon annan kryptovaluta förutom BTC eller ETH?

Det finns hundra tusentals olika projekt inom krypto, svaret är ja. Föreslår att du själv gräver lite så ska du se vilken mångfald det finns.
Vissa har samma syfte som ETH eller BTC och det betyder inte att det inte finns plats åt dem. Flera olika projekt med samma syfte kan samexistera precis som att olika bolag som gör samma grejer kan samexistera på marknaden.
Senast redigerad av fittslem 2021-05-11 kl. 09:55.
Citera
2021-05-11, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Bitcoins värde ligger i att den löser det tillsynes olösliga dilemmat "Byzatiska generalernas dilemma".

I kort så löser den dilemmat genom att tvinga fram ett ekonomiskt incitament till inblandade parter att inte fuska.

"So what om den löser detta konstiga dilemma", - säger den oinvigde. Då har man inte förstått att detta har absolut ALLT att göra med finans, då finans enbart består av värdetransaktioner.

Fram tills idag har man "löst" (nåja...) dilemmat genom att ha centraliserade clearing hus som alla litar på. Med Bitcoin så löser man det utan clearinghus, helt decentraliserad. Man plockar bort alla "man in the middle" som idag skor sig på alla transaktioner man kan tänkas vilja göra.

Visst, Bitcoin gör inget unikt. Man kan kopiera koden och göra Bitcoin 2, som gör samma sak. Men Bitcoin var först, och blev de facto standard. Av samma anledning som man inte kommer lyckas göra "internet 2", så är det idag ingen ide att konkurrera med Bitcoin på den fronten.

- - -
Nu, vad är tex Thetas, XRP, Dogecoin eller Shibas motsvarande sales pitch? Har någon av de som chillar dessa ens en aning om vad det fundamentala värdet är?

Jag förstår absolut att kryptovalutor har ett värde i sig min fråga var mer kring varför det helt olöstligt pratas om nya coins hela tiden och om det fanns en legitim anledning varför.
Hittills verkar det inte som det.

Men du som verkar hålla på lite med BTC kanske kan svara på en annan fråga som dykt upp hos mig.
Är du inte rädd (om du har investerat i BTC) att dom med makt skulle förbjuda den på något sätt dvs tex bara tillåta sin egen kryotovaluta pga att dom inte kan kontrollera BTC.
Detta är en av de största farhågorna som gör att jag inte ens lägger 1% av mina investeringar i krypto.
Citera
2021-05-11, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Skaparna av en coin X bestämmer hur högt tak, dvs max så här många coins X kan max finnas.
Dom bestämmer sedan minsta enhet av sin coin X, tex 0.0000001.

Sedan släpps coinen ut på den friamarknaden, folk lägger ordrar och köper/säljer coin X, varje exchange har en orderbook för coin X, priset är det senaste snittpriset på senast gjorda transaktion.

Där har du priset.

Det finns hundra tusentals olika projekt inom krypto, svaret är ja. Föreslår att du själv gräver lite så ska du se vilken mångfald det finns.
Vissa har samma syfte som ETH eller BTC och det betyder inte att det inte finns plats åt dem. Flera olika projekt med samma syfte kan samexistera precis som att olika bolag som gör samma grejer kan samexistera på marknaden.

Jag förstår fortfarande hur tillgång och efterfrågan fungerar.
Min fråga är varför skulle jag vilja köpa en coin före en annan.
Finns det 500 olika tekniker och uppbyggnader av olika kryptos som gör att dom kan ha olika värde i framtiden.

Ge mig ett fundament som inte är spekulation på framtida ökning av värdet på coinen som gör att man vill investera i en krypto som inte är BTC eller ETH
Citera
2021-05-11, 10:00
Avslutad
Citat:
Du verkar kunna en del om detta så jag ska försöka ställa lite mer specifika frågor.

Först måste vi skillja på BTC och Defi (som driver ETH m.m)

Bitcoin är ett färdigt koncept (store of value) som folk eftertraktar och använder redan idag.

DeFi är fortfarande på experimentstadiet. Det ser ut att funka, men det är enligt mig ännu inte HELT klarlagt om det är något som världen behöver. Om det är något som är så mycket bättre än hur det funkar idag.
Men med det sagt, så ser jag inte heller något som säger att DeFi INTE skulle vara framtiden. Det mycket lovande ut tycker jag.

Ok, så om vi utgår ifrån att DeFi har en framtid då ser Ethereum ut att vara den first mover som Bitcoin är kring "store of value".
Om DeFi har en framtid så tror jag det kommer behövas en hel DeFi stack som byggs ovanpå Ethereum och där kommer många (men bara en bråkdel av ALLA) av alternativa kryptos kunna fylla en funktion.

Denna bild kan förklara ganska bra vad jag menar, utan att säga att namnen är de rätta:
https://miro.medium.com/max/2500/1*k6gjlgD2EOSqqeKvkjfz5w.png

Sedan finns det folk som säger att Bitcoin gör ETH onödigt, då det inte finns något hos ETH som du inte kan göra ovanpå Bitcoin. Jag vet inte hur det är med den saken, men påståendet skall inte avfärdas för enkelt.
Citera
2021-05-11, 10:06
Avslutad
Citat:
Men du som verkar hålla på lite med BTC kanske kan svara på en annan fråga som dykt upp hos mig.
Är du inte rädd (om du har investerat i BTC) att dom med makt skulle förbjuda den på något sätt dvs tex bara tillåta sin egen kryotovaluta pga att dom inte kan kontrollera BTC.
Detta är en av de största farhågorna som gör att jag inte ens lägger 1% av mina investeringar i krypto.

Detta är det enda argumentet som går att skjuta på Bitcoin, så jo.

Dock, som vindarna blås under dessa 12 åren så har snarare regeringar hjälpt till och reglerat marknaden åt rätt håll.

Sedan säger du "dom med makt". Du får fundera lite på denna, men har vi någonsin sett "dom med makt" samarbeta i någon fråga? Det som är dåligt för en regering tenderar att vara bra för en annan regering. Skulle USA (världens mest liberaliserade land...) på något märkligt vis lyckas kriminalisera Bitcoin, så öppnar det ju upp för USAs finansiella fiender att göra raka motsatsen.

Med tanke på hur USA utarmat sin egna valuta, så vore det enda rätta vara för dem att börja ackumulera Bitcoin reserver själva.

Bitcoin är en råvara precis som guld, olja, vete, kaffe och allt annat. Varför skulle den förbjudas bara för att den råkar vara digital?
Citera
2021-05-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Först måste vi skillja på BTC och Defi (som driver ETH m.m)

Bitcoin är ett färdigt koncept (store of value) som folk eftertraktar och använder redan idag.

DeFi är fortfarande på experimentstadiet. Det ser ut att funka, men det är enligt mig ännu inte HELT klarlagt om det är något som världen behöver. Om det är något som är så mycket bättre än hur det funkar idag.
Men med det sagt, så ser jag inte heller något som säger att DeFi INTE skulle vara framtiden. Det mycket lovande ut tycker jag.

Ok, så om vi utgår ifrån att DeFi har en framtid då ser Ethereum ut att vara den first mover som Bitcoin är kring "store of value".
Om DeFi har en framtid så tror jag det kommer behövas en hel DeFi stack som byggs ovanpå Ethereum och där kommer många (men bara en bråkdel av ALLA) av alternativa kryptos kunna fylla en funktion.

Denna bild kan förklara ganska bra vad jag menar, utan att säga att namnen är de rätta:
https://miro.medium.com/max/2500/1*k6gjlgD2EOSqqeKvkjfz5w.png

Sedan finns det folk som säger att Bitcoin gör ETH onödigt, då det inte finns något hos ETH som du inte kan göra ovanpå Bitcoin. Jag vet inte hur det är med den saken, men påståendet skall inte avfärdas för enkelt.

Okej tack nu börjar vi komma någonstans! 😆

Förlåt om jag frågar massor men du verkar veta vad du pratar om.

Så om jag förstår rätt så kan värdet I en "altcoin" vara att det hjälper till att få "kryotosystemet" att fungera bättre?
Citera
2021-05-11, 10:09
Avslutad
Citat:
Finns det 500 olika tekniker och uppbyggnader av olika kryptos som gör att dom kan ha olika värde i framtiden.

Ge mig ett fundament som inte är spekulation på framtida ökning av värdet på coinen som gör att man vill investera i en krypto som inte är BTC eller ETH

Detta är den nyktra frågan alla borde ställa sig.
Hade detta avgjort vilka kryptos som är värda att investera i, så hade vi haft max 100 talet kryptos istället för över 6000.
Citera
2021-05-11, 10:14
Medlem
Citat:
Och då kraschar det tillslut så länge inte det fortsätter komma in nytt kapital?

Ja.. för till slut så inser man att det är på en topp.. och folk börjar sälja.. och när köparna sviker så tilltar raset.

99,9 av alla coins där ute är övervärderat skräp...

Det enda folk snackar om är värdet på coinsen, som ethereum.. smarta kontrakt och allt det där är sekundärt.. det enda som man ser på youtube är videos om galna målkurser..
Citera
2021-05-11, 10:17
Avslutad
Citat:

Så om jag förstår rätt så kan värdet I en "altcoin" vara att det hjälper till att få "kryotosystemet" att fungera bättre?

Det är kul att svara någon som faktiskt ställer frågor kring det som är relevant.

Ja, jag tror det är svårt att låta ETH eller BTC lösa allt utan du får se det som med internet som är uppbyggt av massa olika lager oavsett om vi pratar TCP och IP i ena änden och Spotify tjänster i andra änden av spektrat.

Det finns krypto som gör anspråk att vara motsvarande fiberkablar, eller DNS servrar, eller hostingplatformar, webbrowsrar, eller Amazon företag. Allt byggs upp i en så kallad stack. Det gäller bara att hitta de kryptos som fyller sitt syfte bäst.

Iom att det finns enorma pengar att tjäna så dyker det så klart upp projekt som sätter upp en fin fasad och lovar guld och gröna skogar men aldrig har en ambition att bli något annat än att dumpa sina token på folk som är lurad av hypen och inte ställer de relevanta frågorna som du.
Senast redigerad av se_där... 2021-05-11 kl. 10:20.
Citera
2021-05-11, 10:24
Avslutad
Tycker man det är svårt att navigera mellan alla projekt som lovar guld och gröna skogar, så kan man göra det enkelt för sig och titta på vad de stora spelarna gör.

De spelare som spenderar miljontals dollar på en armada med experter och analytiker som kommer fram med rekommendationer vilka projekt som är värda att investera i.
Vad dessa kommer fram till måste väga betydligt tyngre än vad någon random tomte säger i tråden "Vilka valutor har potential för 100x som inte finns på stora marknaderna" på svenska flashback.org...
Citera
2021-05-11, 11:12
Medlem
Citat:

Några få är intressanta! Men det är helt klart btc & eth som är mest intressant, och som har de fundamentala bakom sig.
Framför allt btc som är decentraliserat, ingen vet ens vem grundaren är. Finns ingen som ensammen kan förstöra för alla andra. Ingen VD man kan kontakta och be ”stänga av” bitcoin .
Sen har vi Nätverkseffekten, alltså antal noder + miners som folk glömmer att ta i beräkningen. Dvs säkerheten på nätverket, där slår bitcoin alla andra på nävarna.

Ska du försöka parkera monetärt värde i en digital valuta så vill du väl göra det i den med längst historik och högst säkerhet. Du kommer nog inte lägga några miljarder i en ny experimentell altcoin.

Altcoins är mest retail/gamblers space. Även om det som sagt finns några seriösa så kan man nog räkna dem på en hand eller två.

Citat:

Det är där du måste göra din efterforskning. Vad är syftet med coinet? Läs dess whitepaper (som alla coins har). Hur ser dess tokenomics ut?
Många altcoins lanseras som sk ”pre-mined” dvs att alla coins redan är mintde. Och så kanske 50% eller mer är allokerade till grundarna. Sen sitter dem och säljer tokens de skapat från tomma intet på nya opålästa ”investerare”.

Bitcoin (och ethereum atm) är en PoW coin som grävs fram av miners. Så varje block som miners gräver fram på bitcoin kedjan så belönas de med 6.25 btc just nu. Mycket mer rättvis distribution.

Citat:

Polkadot tycker jag är intressant, som konkurrent till ethereum tex. BNB är en exchangetoken som används på Binance för att få lägre avgifter. Så den har ju ett snävt användningsområde, men speglar framgången av den kryptobörsen.

Ang det jag markerade i bold ovan så är 99% av altcoins ren spekulation/gambling i en bullmarket som vi är i nu. Väldigt få coins har ett äkta behov/syfte de fyller.

Men som du kanske läste i tråden jag länkade till i första inlägget så kan vem som helst skapa nya tokens. Det betyder inte att de är värda något. Och 90% av alla som skapats och kanske tradeats har gått i graven under föregående bearmarkets.

I en bearmarket märker man vilka som var riktiga projekt och vilka som bara var cashgrabs/scams/fomo memecoins. Dessa går ner 99-100%.

Visst kan man försöka göra sig en liten hacka på att tradea altcoins som inte har något fundamentalt värde i en bullmarket när nya fomoar in i allt möjligt. Men skönare att investera långsiktigt i typ btc/eth som består även genom bearmarkets.

Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Ja.. för till slut så inser man att det är på en topp.. och folk börjar sälja.. och när köparna sviker så tilltar raset.

99,9 av alla coins där ute är övervärderat skräp...

Det enda folk snackar om är värdet på coinsen, som ethereum.. smarta kontrakt och allt det där är sekundärt.. det enda som man ser på youtube är videos om galna målkurser..

Word. Var likadant vintern 2017 med, om man har varit med förr så känner man igen sig.
Senast redigerad av Richard-Heart 2021-05-11 kl. 11:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in