Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.J-son
Du verkar kunna en del om detta så jag ska försöka ställa lite mer specifika frågor.
Tror du att det finns ett riktigt värde i någon annan kryptovaluta förutom BTC eller ETH?
Och isåfall hur skiljer sig den kryptovalutan från en av dessa två.
Några få är intressanta! Men det är helt klart btc & eth som är mest intressant, och som har de fundamentala bakom sig.
Framför allt btc som är decentraliserat, ingen vet ens vem grundaren är. Finns ingen som ensammen kan förstöra för alla andra. Ingen VD man kan kontakta och be ”stänga av” bitcoin .
Sen har vi Nätverkseffekten, alltså antal noder + miners som folk glömmer att ta i beräkningen. Dvs säkerheten på nätverket, där slår bitcoin alla andra på nävarna.
Ska du försöka parkera monetärt värde i en digital valuta så vill du väl göra det i den med längst historik och högst säkerhet. Du kommer nog inte lägga några miljarder i en ny experimentell altcoin.
Altcoins är mest retail/gamblers space. Även om det som sagt finns några seriösa så kan man nog räkna dem på en hand eller två.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.J-son
Jag förstår fortfarande hur tillgång och efterfrågan fungerar.
Min fråga är varför skulle jag vilja köpa en coin före en annan.
Finns det 500 olika tekniker och uppbyggnader av olika kryptos som gör att dom kan ha olika värde i framtiden.
Ge mig ett fundament som inte är spekulation på framtida ökning av värdet på coinen som gör att man vill investera i en krypto som inte är BTC eller ETH
Det är där du måste göra din efterforskning. Vad är syftet med coinet? Läs dess whitepaper (som alla coins har). Hur ser dess tokenomics ut?
Många altcoins lanseras som sk ”pre-mined” dvs att alla coins redan är mintde. Och så kanske 50% eller mer är allokerade till grundarna. Sen sitter dem och säljer tokens de skapat från tomma intet på nya opålästa ”investerare”.
Bitcoin (och ethereum atm) är en PoW coin som grävs fram av miners. Så varje block som miners gräver fram på bitcoin kedjan så belönas de med 6.25 btc just nu. Mycket mer rättvis distribution.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.J-son
Okej tack nu börjar vi komma någonstans! 😆
Förlåt om jag frågar massor men du verkar veta vad du pratar om.
Så om jag förstår rätt så kan värdet I en "altcoin" vara att det hjälper till att få "kryotosystemet" att fungera bättre?
Polkadot tycker jag är intressant, som konkurrent till ethereum tex. BNB är en exchangetoken som används på Binance för att få lägre avgifter. Så den har ju ett snävt användningsområde, men speglar framgången av den kryptobörsen.
Ang det jag markerade i bold ovan så är 99% av altcoins ren spekulation/gambling i en bullmarket som vi är i nu. Väldigt få coins har ett äkta behov/syfte de fyller.
Men som du kanske läste i tråden jag länkade till i första inlägget så kan vem som helst skapa nya tokens. Det betyder inte att de är värda något. Och 90% av alla som skapats och kanske tradeats har gått i graven under föregående bearmarkets.
I en bearmarket märker man vilka som var riktiga projekt och vilka som bara var cashgrabs/scams/fomo memecoins. Dessa går ner 99-100%.
Visst kan man försöka göra sig en liten hacka på att tradea altcoins som inte har något fundamentalt värde i en bullmarket när nya fomoar in i allt möjligt. Men skönare att investera långsiktigt i typ btc/eth som består även genom bearmarkets.
Citat:
Ursprungligen postat av
zipperventura
Ja.. för till slut så inser man att det är på en topp.. och folk börjar sälja.. och när köparna sviker så tilltar raset.
99,9 av alla coins där ute är övervärderat skräp...
Det enda folk snackar om är värdet på coinsen, som ethereum.. smarta kontrakt och allt det där är sekundärt.. det enda som man ser på youtube är videos om galna målkurser..
Word. Var likadant vintern 2017 med, om man har varit med förr så känner man igen sig.