• 2
  • 3
2021-07-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Linux har tagit stora steg på senare år enligt mig och är idag ett riktigt bra alternativ till Windows, men ett modernt och bra brandväggsprogram fattas enligt mig.

Vad behöver du applikationsbrandvägg till? Känns lite udda att det är just den punkten som drar ner linux för dig.
Citera
2021-07-26, 11:12
Medlem
https://itsfoss.com/opensnitch-firewall-linux/
Kanske?
Citera
2021-10-02, 12:43
Medlem
WriteMasterTMs avatar
De som kör Linux har mer hjärna och kan mer om datorer och fällor på internet.
Och de som bara kör Windows och Mac är mentalt slappa jävlar som klickar på allt som går att klicka på, kan inget om datorer kan inte återinstallera OS eller rädda datorn själv. De som kör linux riskerar inte att drabbas av infektioner och intrång i datorn lika mycket.

Windows är dyrt och licensierat och ett jävla jobb och tidskrävande att få igång och återinstallera.
Linux är gratis och återinstalleras på ett par minuter.
Det är mycket enklare och snabbare i Linux att sopa ut alla infektioner.

Det finns helt enkelt inte lika stort behov av brandväggar eller antivirus i Linux-världen.

Jag själv skiter i alla virus på den Linux-dator jag kör just nu eftersom jag inte har någon epost eller bankaffärer på den. Ingen infektion kan göra någon skada, Det finns helt enkelt inget som behöver skyddas.
Bara installera om ifall det blivit segt att surfa. Så varför slösa tid och pengar på brandvägg och antivirus som i windows-världen ?

Epost och bankaffärer kör jag på en annan dator, för det är det smartaste sättet att skapa säkerhet.
Och de båda datorerna (eller växlade hårddiskarna) är aldrig igång eller ihopkopplade med nätverk samtidigt för att hindra att de smittar varandra.
Köp en extra hårddisk och installera Linux på den istället för att slösa tid på brandväggar och antivirus.
Hårdiskar hittar du också gratis på soptippen. Gratis säkerhet.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2021-10-02 kl. 12:55.
Citera
2021-10-02, 13:01
Medlem
Linux har en promille av alla normies, och en hög andel nördar.

Nördar utvecklar sällan något som ska användas av någon annan än just nördar.

Dessutom är marknadsdelarna på Linux på allt annat än servrar skrattretande och knappast något de flesta lär lägga tid på.
Citera
2021-10-02, 14:46
Medlem
Gabriel Knights avatar
Linux utgår från Unix vilket används i serverhallar osv med fysiska brandväggar mm. Windows 10 är inget sådant specifikt serverinriktat os så därför finns mest mjukvarubaserade lösningar för hemmabruk. Kort sagt, Linux är byggt för hårdvarubaserade nätverkslösningar i första hand precis som sin storebror Unix.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in