Citat:
Ursprungligen postat av
Gorbi
Till Windows finns det ett antal olika brandväggar som alla frågar mig innan jag ger ett program, en fil med en signatur tillåtelse att få kontakt med internet.
Vad du är ute efter är en applikationsbrandvägg, vilket är något som inte varit prioriterat på Linux då desktopmarknaden inte varit i fokus. Det verkar inte finnas särskilt många. Med det sagt, har du kollat in opensnitch?
https://github.com/evilsocket/opensnitch/wiki
Opensnitch är en port från Littlesnitch på MacOS och verkar vara under aktiv utveckling. Jag använder själv inte applikationsbrandvägg hemma så du får återrapportera hur väl den funkar.
SELinux som vissa föreslår ovan är inget jag skulle rekommendera för dessa behoven. Det är ett väldigt komplext maskineri för en desktopmaskin och lämpar sig mkt bättre för system där man har en statisk konfiguration och användningsmönster. SELinux är dessutom ett helvete att konfigurera upp själv, för icke-triviala system, så lämna det åt proffsen som har nog med problem att hänga med i den föränderliga världen för att hålla SELinux policyn aktuell.