2021-05-10, 19:42
Medlem
Flickpojkens avatar
Vill installera windows på egen participation på min Ubuntu dator. Dual boot kallas de tydligen.

Jag har ett färdigt usb med windows och jag vet hur man bottar från usb osv.

Jag behöver bara fixa en separat participation för den nya windows installationen.

Men när jag öppnar GParted går inte att göra en ny participation. Problmenet är antagligen att jag bara har en participation och att operativsystemet (dvs Ubuntu) körs på den participation jag försöker dela upp.

Går de att komma runt de här problemet?
Citera
2021-05-10, 19:49
Medlem
Flickpojkens avatar
Ska passa på att ställa en relaterad fråga också. Jag har en extern H-disk och underar om jag skulel kunna botta från mitt usb (med win istallationen) och installera på denna?

Detta är inte optimalt om de ens är möjligt.
Citera
2021-05-10, 19:53
Medlem
SittFints avatar
https://askubuntu.com/questions/2402...ion-at-runtime

Förresten heter det partition och inte participation
Citera
2021-05-10, 21:42
Moderator
vhes avatar
Rubrik ändrad. Utgående rubrik: Ny participation i Ubuntu

/Moderator
Citera
2021-05-11, 15:16
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint

Förresten heter det partition och inte participation

Finns de inget enklare sätt?

Jag undrar också om man kan installera windows på en extern H-disk (Ansluten i USB ingången)?

Jag skulle då botta från mitt instantiations medium och välja den externa H-disken (Ett USB skulle också funka) vid installationen.
Senast redigerad av Flickpojken 2021-05-11 kl. 15:30.
Citera
2021-05-11, 15:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken

Jag undrar också om man kan installera windows på en extern H-disk (Ansluten i USB ingången)?

Jag skulle då botta från mitt instantiations medium och välja den externa H-disken.
Borde väl dock bli bra mycket bättre prestanda om du kör Windows från en intern partition?
Citera
2021-05-11, 21:55
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Oftast finns det inte så enkla sätt för sådana saker. Man partionerar inte om så ofta.

Citat:
Aldrig testat, men nog kan det funka. Möjligtvis kan jag tänka mig att grub kan ha svårt att fixa bootmenyn automatiskt om du ska boota från usb. Själv kör jag virtuellt när jag måste ha Windows.
Citera
2021-05-12, 12:01
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Borde väl dock bli bra mycket bättre prestanda om du kör Windows från en intern partition?

Jo antagligen men de är rätt omständigt (om ser länken han lade upp) + att de inte riskfritt. Dessutom är dagens USB 3 ingångar rätt snabba.

SÅ frågan är om de är möjligt att installera på och botta från en extern hådisk på de här sättet. Nån som vet?
Citera
2021-05-12, 14:38
Avstängd
Citat:
Vill installera windows på egen participation på min Ubuntu dator. Dual boot kallas de tydligen.

Jag har ett färdigt usb med windows och jag vet hur man bottar från usb osv.

Jag behöver bara fixa en separat participation för den nya windows installationen.

Men när jag öppnar GParted går inte att göra en ny participation. Problmenet är antagligen att jag bara har en participation och att operativsystemet (dvs Ubuntu) körs på den participation jag försöker dela upp.

Går de att komma runt de här problemet?

Starta om Gparted som root så kommer det att funka.
Citera
2021-05-12, 17:17
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Starta om Gparted som root så kommer det att funka.

De vore ju strålade! Hur startar man om den i rot? Jag vet att man kan öppna program genom comand fönstret. Så jag antar att man skriver något extra?

Denna tråden var ju 10 år gammal!

Så operativsystemet utvecklats sedan dess.
Senast redigerad av Flickpojken 2021-05-12 kl. 17:20.
Citera
2021-05-12, 22:11
Medlem
Citat:
De vore ju strålade! Hur startar man om den i rot? Jag vet att man kan öppna program genom comand fönstret. Så jag antar att man skriver något extra?

Denna tråden var ju 10 år gammal!

Så operativsystemet utvecklats sedan dess.
Skriv sudo innan namnet på programmet i terminalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in